ANNONS
Annons

D3 eller D700?

Produkter
(logga in för att koppla)
Citat från test av D3s (tidningen Proffsfoto): "vi mätte ljudimpulsen på en halv meters avstånd, såg en minskning med 8 decibel. Det låter inte så mycket men är närmast en halvering av ljudstyrkan."

Eftersom alla är glada och nöjda och tråden börjat fara iväg så kan jag inte låta bli att småle lite åt meningen "Det låter inte så mycket men är närmast en halvering av ljudstyrkan." borde det inte vara "Det låter inte så mycket för det är närmast en halvering av ljudstyrkan."

Som Proffsfoto skriver är väl som att skriva "det regnar men det är blött" eller "solen skiner men det är varmt".

/Karl

Skalan är väl logaritmisk och om jag minns rätt från mina gamla fysiklektioner så är 3dB en halvering av ljudnivån...... 8dB innebär således om mitt minne inte sviker en större minskning än halvering

Det stämmer nog det du säger, länge sen jag gick i skolan men det ringer en klocka när du nu nämner det. I tidningen så säger de 8db minskning = närmast halvering av ljudstyrkan. Jag tror jag får kolla upp det lite mer. Med tanke på hur jag uppfattar ljudnivån när jag växlar mellan lägena så känns en halvering rimligt, men svårt att avgöra bara genom att fysiskt lyssna ..

Eftersom alla är glada och nöjda och tråden börjat fara iväg så kan jag inte låta bli att småle lite åt meningen "Det låter inte så mycket men är närmast en halvering av ljudstyrkan." borde det inte vara "Det låter inte så mycket för det är närmast en halvering av ljudstyrkan."

Som Proffsfoto skriver är väl som att skriva "det regnar men det är blött" eller "solen skiner men det är varmt".

/Karl

Det var jag som kortade ner tidningens formulering en aning, tyckte det framgick ändå.
Om jag ska vara noggrann så står det så här .. "Det låter inte så mycket, men det är närmast en halvering av ljudstyrkan" ..

Det stämmer nog det du säger, länge sen jag gick i skolan men det ringer en klocka när du nu nämner det. I tidningen så säger de 8db minskning = närmast halvering av ljudstyrkan. Jag tror jag får kolla upp det lite mer. Med tanke på hur jag uppfattar ljudnivån när jag växlar mellan lägena så känns en halvering rimligt, men svårt att avgöra bara genom att fysiskt lyssna ..

Hittade ett bra citat från "Mariehamns stads riktlinjer för ljudnivåer vid evenemang".

Citatet som följer: "Ljudstyrkan mäts i decibel dB(A). Decibelskalan är en logaritmisk skala, vilket
betyder att när ljudstyrkan ökar med 3 decibel, har ljudenergin som träffar örat,
fördubblats. Örat uppfattar tre decibels ökning som en knappt urskiljbar höjning av
ljudnivån, medan en höjning med 10 dB(A) uppfattas av örat som att ljudet blivit
dubbelt så starkt. I själva verket har då ljudet blivit 10 gånger starkare."

Det var jag som kortade ner tidningens formulering en aning, tyckte det framgick ändå.
Om jag ska vara noggrann så står det så här .. "Det låter inte så mycket, men det är närmast en halvering av ljudstyrkan" ..

Ja fast det hjälper inte. "Det låter inte så mycket, för det är närmast en halvering av ljudstyrkan" borde det i så fall vara.

/Karl
Ordklyvare

Hittade ett bra citat från "Mariehamns stads riktlinjer för ljudnivåer vid evenemang".

Citatet som följer: "Ljudstyrkan mäts i decibel dB(A). Decibelskalan är en logaritmisk skala, vilket betyder att när ljudstyrkan ökar med 3 decibel, har ljudenergin som träffar örat, fördubblats. Örat uppfattar tre decibels ökning som en knappt urskiljbar höjning av ljudnivån, medan en höjning med 10 dB(A) uppfattas av örat som att ljudet blivit dubbelt så starkt. I själva verket har då ljudet blivit 10 gånger starkare."

Helsingborgs och Nyköping kommun säger samma sak, så det måste vara korrekt :)

Ja fast det hjälper inte. "Det låter inte så mycket, för det är närmast en halvering av ljudstyrkan" borde det i så fall vara.

/Karl
Ordklyvare
Jag tror att de menar något i stil med; "jag gick ner 4 kg under min semester. Det låter inte så mycket, men det är dubbelt så mycket som förra året"

Ordet "låter" får ju en dubbel mening när det gäller ljudet i kameran men jag misstänker ändå att det är ungefär som ovan de menar.

/Karl
Ordklyvare

Nej Karl, jag håller inte med dig där .. ordet men är mer korrekt än för i detta fall.

Om ordet "för" ska användas i sammanhanget så måste man formulera om hela meningen, typ ...
"det är inte så lite som det låter, för det är närmast en halvering av ljudstyrkan".
Det skulle fungera skapligt i mina öron ..

Jag tror att de menar något i stil med; "jag gick ner 4 kg under min semester. Det låter inte så mycket, men det är dubbelt så mycket som förra året"

Ordet "låter" får ju en dubbel mening när det gäller ljudet i kameran men jag misstänker ändå att det är ungefär som ovan de menar.

Jo, jag vet. Jag försökte poängtera detta i mitt förra inlägg genom att kalla mig ordklyvare. Svenskan med sina tvetydigheter är ett underbart språk, ordvitsar fungerar dåligt eller inte alls på dom flesta andra språk än just svenskan.

Annars kan jag bara säga att D700:an många gånger är aldeles för högljudd. ISO-prestandan räcker gott och väl till att fotografera sovande barn, men man vill ju inte väcka dom små liven med ett högt kaklunk. För ett par veckor sedan fotade jag ett dop och hade då berättat för föräldrarna att min kamera inte direkt var tyst så dom var berädda, men jag fick sura blickar från i stort sett alla andra i kyrkan.

/Karl

Nej Karl, jag håller inte med dig där .. ordet men är mer korrekt än för i detta fall.

Om ordet "för" ska användas i sammanhanget så måste man formulera om hela meningen, typ ...
"det är inte så lite som det låter, för det är närmast en halvering av ljudstyrkan".
Det skulle fungera skapligt i mina öron ..

Det är bara för att du missat tvetydigheten. Jag tolkar det som i meningen "Det låter inte så mycket i det ljudisolerade rummet".

/Karl

PS. Både för och men är korrekta i meningen. Hade jag sett ett språkligt fel hade jag inte smålett åt det, då hade jag skapat en tråd i fritt forum där jag ondgjort mig över fenomenet. Så nu har jag sparkat på bägge kombatanterna och förhoppningsvis tar det hela fart nu igen.

Senast ändrad:
Javisst, jag provocerade en del, inte Makten så mycket men gick kanske lite för långt i ett par kommentarer till snap01/Ove. Å andra sidan så är inte heller dessa två alltid guds bästa barn i sina inlägg.

Citat: "Det var inte för att förlöjliga, utan för att bemöta den totala fanatismen över D3s överlägsenhet under alla omständigheter" ... nja, det tvivlar jag på. Jag har läst igenom mina inlägg och den fanatiska nivån når jag inte riktigt upp till. När länken kopierades in "mitt i stridens hetta" så var nog syftet snarare att trycka till mig.

Jag tål att vara med i leken men anser att länkningen gick över gränsen, men bara pga syftet.
Någon anmälan är inte aktuell.
Oavsett vad du tror så var jag aldrig ute efter att "trycka till" dig. Jag tyckte du argumenterade osakligt och ville bevisa att det nog faktiskt var så.

Fredspipa? ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar