Annons

D2x användare har ni..

Produkter
(logga in för att koppla)
Leif: Ditt test visar oxå att du lyckades ställa kameran så du hade ett fokusplan helt parallellt med tidningen. Hade du missat det så hade du fått olika skärpa i bilderna.
 
Vad ni än kommer fram till i era tester så kan man ju i alla fall anta att felfokusering inte alltid beror på kamerorna då det tydligen är förbaskat lätt att tänka fel och testa på fel Sätt.

K-M D7D florerar lite här och var i forum med ett liknande problem...

//Larsa
 
.Z. skrev:
Vad ni än kommer fram till i era tester så kan man ju i alla fall anta att felfokusering inte alltid beror på kamerorna då det tydligen är förbaskat lätt att tänka fel och testa på fel Sätt.

K-M D7D florerar lite här och var i forum med ett liknande problem...

//Larsa

Vi vet alla att D2x och dagens dslr är komplexa maskiner.

Men så avancerat är det inte att byta fokus område och sedan anta att man skall få samma skärpa som om man avände mitten området. Själva poängen med att ha fokus områden är ju att du skall slippa låsa fokuset och sedan komponera om bilden.

Nikons tekniker har själv bekräftat detta med egna test och för en dialog med tysklan om problemet.

Min anledning till att ställa frågan på FS var att försäkra mig om att detta gällde alla D2x, om inte ja då skulle jag bara kunna byta den mot en fungerande.

anledning att jag inte tagit upp det här innan är att jag trodde det var ett problemet som var isolerat till ett fåtal kameror.




/Paul L.
 
Senast ändrad:
Vad jag kan se fokuserar alla 11 sensorerna i min lika. Skärpan blir förstås inte lika bra i periferin av bilden som i mitten. Testat på full glugg med 70-200 i 200-läge.
 
sagan skrev:
Man ska inte behöva acceptera felfokuseringar, särskilt inte på ett kamerahus i den prisklassen.

Håller med dig Kim, även om du vet lika väl som jag att detta är knappast ett problem isolerat till Nikon, utan Canon och Minolta har sin beskärda del av feldokuseringar också.

/Paul L.
 
Magnus Wahlgren skrev:
Vad jag kan se fokuserar alla 11 sensorerna i min lika. Skärpan blir förstås inte lika bra i periferin av bilden som i mitten. Testat på full glugg med 70-200 i 200-läge.

Skulle du kunna testa att låsa fokuset på mitten området och sedan byta till någon av hörnområde?

Får du bättre skärpa då, skulle du kunna jämföra ?

MVH
Paul L.
 
Paul: Du får väl göra det berömda testet att fota en linjal med olika fokuspunkter och se om det är fram/back-fokus det handlar om.

Det svåra är dock att veta vad man gör. Hur vet man t.ex var i AF-punkten kameran fokuserar?
 
Paul.r.Lindqvist skrev:
Håller med dig Kim, även om du vet lika väl som jag att detta är knappast ett problem isolerat till Nikon, utan Canon och Minolta har sin beskärda del av feldokuseringar också.

/Paul L.
Klart jag vet de, jag känner flera som fått sina 10D, 20D och även objektiv fixade för felfokusering.

Handlar det bara om en sån enkel sak som skystering så är det ju bara att lämna in den så är det fixat.

Märkligt dock att det är fyra exempel på raken som har exakt samma problem.
 
sagan skrev:
Klart jag vet de, jag känner flera som fått sina 10D, 20D och även objektiv fixade för felfokusering.

Handlar det bara om en sån enkel sak som skystering så är det ju bara att lämna in den så är det fixat.

Märkligt dock att det är fyra exempel på raken som har exakt samma problem.

Kim jag håller med igen :)

Det är märkligt, och att Nikon idags läget inte har någon lösning är olyckligt. (det handlar tyvärr inte bara om en enkel justering, då Nikons mjukvara ej kan justera de 8 kryss sensorerna korrekt)

/Paul L.
 
Arleklint skrev:
Leif: Ditt test visar oxå att du lyckades ställa kameran så du hade ett fokusplan helt parallellt med tidningen. Hade du missat det så hade du fått olika skärpa i bilderna.

Det stämmer. Jag riktade upp kameran helt vågrätt i förhållande till tidningssidan som jag klistrade upp helt stramt mot kylskåpsväggen, då blev focus bra.
Men jag tycker inte att det förklarar oskärpan när jag focuserade med hörnpunkten mot kompktkameran förut. Konstigt!

/ Leif
 
FYI; jag gjorde ett snabbtest med min D100 och den fokuserar likadant på alla punkterna. Kanske inte är till någon hjälp, men ändå...hoppas det löser sig.
 
Calle S skrev:
FYI; jag gjorde ett snabbtest med min D100 och den fokuserar likadant på alla punkterna. Kanske inte är till någon hjälp, men ändå...hoppas det löser sig.

Tack Calle, det ante mig.Verkar som detta problemet är isolerat till D2x.

Bra att din D100 funkar som den skall dock.:)
MVH
Paul L.
 
Calle S skrev:
FYI; jag gjorde ett snabbtest med min D100 och den fokuserar likadant på alla punkterna. Kanske inte är till någon hjälp, men ändå...hoppas det löser sig.

Hur många focuspunkter har D100 (har glömt)?
Har den hörnpunkter som D2X?
För det är bara dom som jag tyckte krånglade.

/ Leif
 
Calle S skrev:
Den har iofs bara fem, och inga i yttersta hörnen.

Och det var mest bara hörnpunkterna jag hade problem med på första testet.
Men att det blev skillnad när jag plåtade en plan textsida förstår jag inte. Då fick jag inga problem.
Antagligen är jag en dålig testare.

/ Leif
 
Hej!
Har inte märkt detta problem ställde upp lite saker på gräsmattan och tog telen 80-200 2,8
och provade på de olika punkterna.
Sakerna stod givetvis på olika avstånd samt både till höger o vänster .
Men detta snabbtest är ju inte 100% men jag skall prova mer nån annan dag.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.