** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 vs. beg. D2H

Produkter
(logga in för att koppla)
I menyn under fokusinställningar går det att ställe in fokusprio, så att kameran inte exponerar innan fokus uppnåts. Detta går att ställa in både för AF-C och singelshot.

/Leif

tks skrev:
Jag har undersökt det här med autofokushastighet för icke-AF-S-objektiv och D50 här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=55916

Sedan igår har jag en trevlig D2H hemma, och jag har lite snabbt kollat autofokushastigheten för den. Metoden för mätning som jag tidigare använt mig av fungerar inte riktigt för D2H, då den tar märkbart längre tid på sig att ändra fokuseringsriktning (antagligen för att inte slita för hårt på objektivets fokuseringsskruv), så jag har lite snabbt jämfört i bara en riktning. Felmarginalerna för mätningen är större, men jag uppskattar att D2-serien (CAM2000) är ungefär 20-30% snabbare än D50/D70 (CAM900). D200 (CAM1000) borde då ligga på kanske 10% snabbare än D50, dvs knappt märkbart. Lite mer autofokustjafs:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=66260

Jag har en idé för en mycket bättre (datoriserad) mätmetod, som kommer ge mycket exakta tider, jag återkommer med fullständig rapport inom ett par veckor, och eventuellt siffror för D200 också.

De flesta upplever nog en säkrare autofokus samt kortare "shutter lag" som snabbare AF, även om självaste autofokuseringen skulle ta exakt lika lång tid.

Egentligen är det lite onödigt att sitta och jämföra siffror, jag tycker AF-systemen är fantastiska på alla systemkameror jag testat, jämfört med digitalkompakter, det är ljusår emellan - men - många pratar så mycket om just hastigheten, att det är ljusår mellan budgethus och proffshus, fast ingen har siffror att backa upp dessa påståenden med. Därför har jag tagit på mig uppgiften att undersöka hur det egentligen ligger till.
Aha, det bekräftar mina upplevelser då. Jag har en känsla av att det rör sig om den vanliga upplevelsen av att "det som är dyrare måste vara bättre";-) Men märkligt nog så skrivs det till och med i många tekniska tester att fokushastigheten skiljer mycket, till exempel att D80 skulle vara mycket snabbare än D70. Det tror jag inte ett dyft på efter dessa mina egna erfarenheter.

Hur som helst så funkar det ju skitbra, och fokusen arbetar på ett lite annorlunda sätt. Vid dåligt ljus så stannar fokuseringen upp när den är i närheten av rätt, för att sen i små korta "knyck" arbeta sig in mot rätt fokus. Det kan ta ett tag, men hellre det än att som hos D50 bara köra full fräs fram och tillbaka mellan ändlägena utan att nånsin hitta rätt när ljuset är dåligt.

leffep skrev:
I menyn under fokusinställningar går det att ställe in fokusprio, så att kameran inte exponerar innan fokus uppnåts. Detta går att ställa in både för AF-C och singelshot.
Ja, det vet jag. Problemet är att man inte kan få nån ljudindikering i samband med icke fokusprio. Hade man haft det så hade man inte behövt ta ögat från motivet, utan kunnat välja att trycka av även om fokus inte hittats, eller vänta tills man hört pipet.

Hi folks

Nu har jag ingen D200 eller D2H men om jag jämför min D100 med min D2X så upplever jag en enorm skillnad framför allt i dåligt ljus. D100 har väl samma modul som D50/D70 och D70S förrutom att de senare har fått mjukvaran uppgraderad när D70S kom. I bra ljus så upplever jag visserligen D2X AF som snabbare men inte så där jättemycket. Om jag minns rätt så har FOTOs tester visat på en halvering av tiderna från avtryck till att fokus är justerat. 0,5 sek till 0,25-0,3 är visserligen en stor skillnad men svårt att märka på fri hand.

Däremot märks det oerhört tydligt vid tex foto av ishockey i dåligt upplysta hallar. Med D2X kommer jag hem med i stort sätt 100% skarpa bilder. Med D100 ska jag vara glad om 50% är skarpa. Samma glugg AF-S 70-200. Med skruvgluggar (ej AF-S) blir skillnaden än större. Motorn i min D2X snurrar mycket snabbare än den som sitter i D100.

En skillnad är givetvis att jag har satt fokusprioriteten till just fokus på min D2X medan D100 inte har en sådan funktion. Trots att D2X då i teorin inte kan utlösa slutaren utan att AF är klar (fungerar inte till 100% men nästan) så ger den även under dessa förhållanden mellan 6-7 bilder per sekund (i High speed crop läget). Helt enkelt fantastisk prestanda. Inga som helst problem med att köra 5 fps i fullformat läget :). För mig så är FF APS-C.

Mankan

Ang sökare d-200 / d2h

Jag har ägt båda kamerorna samtidigt och kan med bestämdhet meddela alla i detta forum att d-200 har inte en sportmössa när det gäller klarhet / storlek. Men den är fortfarande mycket bra. Den bästa sökaren bland halvformatskameror tror jag Nikon har i d2 husen, tätt följt av pentax senaste modeller och sedan d-200.

Re: Ang sökare d-200 / d2h

johanjajja skrev:
Jag har ägt båda kamerorna samtidigt och kan med bestämdhet meddela alla i detta forum att d-200 har inte en sportmössa när det gäller klarhet / storlek. Men den är fortfarande mycket bra. Den bästa sökaren bland halvformatskameror tror jag Nikon har i d2 husen, tätt följt av pentax senaste modeller och sedan d-200.
Du har uppenbarligen fel på synen, eller så är det olika sökare i olika exemplar av D2H. Sökaren i D200 är större än den i D2H. Hur det är med klarheten vet jag dock inte, eftersom jag inte provat med samma objektiv.¨

Edit: Jag reserverar mig för möjligheten att det kan ha suttit en sökarlupp på den D200 jag provade hos Kameradoktorn. I så fall kan du ha rätt. Men det vore märkligt om de har en sådan på ett demo-ex utan att tala om det.

Re: Re: Ang sökare d-200 / d2h

Makten skrev:
Du har uppenbarligen fel på synen, eller så är det olika sökare i olika exemplar av D2H. Sökaren i D200 är större än den i D2H. Hur det är med klarheten vet jag dock inte, eftersom jag inte provat med samma objektiv.¨

Edit: Jag reserverar mig för möjligheten att det kan ha suttit en sökarlupp på den D200 jag provade hos Kameradoktorn. I så fall kan du ha rätt. Men det vore märkligt om de har en sådan på ett demo-ex utan att tala om det.

Jag är beredd att hålla med dig Martin. Trots att vi talar emot Johan som har ägt båda. =)
Jag har dock inte jämfört båda sida vid sida utan vid olika tillfällen. Jag skulle efter det jag upplevt säga att D200 har större sökare än D2H. Jag provade dessutom med samma objektiv.

Med detta inte sagt att så är fallet...

jorgene skrev:
Relativ sökarstorlek = (Avbildning*Förstoring)/Sensorstorlek

F6______(1,00*0,74)/1,00 = 0,74
1DsII___(1,00*0,70)/1,00 = 0,70
5D______(0,96*0,71)/1,00 = 0,68
D200____(0,95*0,94)/1,50 = 0,59
D2______(1,00*0,86)/1,50 = 0,57
30D_____(0,95*0,90)/1,60 = 0,53
D50/D70_(0,95*0,75)/1,50 = 0,47
400D____(0,95*0,80)/1,60 = 0,47

Borde väl bli ett gott jämförelsetal?

...men enligt detta så borde D200 ha större sökare... Om nu formeln är rätt vill säga, men det litar jag på. =)

Jag har tittat fram och tillbaka i båda två några gånger nu och kanske märker man en liten skillnad till D200:s fördel om man anstränger sig lite. Dock inget jag tänkt på det senaste halvåret, så skillnaden är nog ganska marginell. (Och det är ju förvisso också vad min hopsnickrade formel säger; D200 är marginellt större :) ).

Ja, det är ju ingen jätteskillnad, men nog tyckte jag att det märktes när jag A/B-jämförde.

Nu har vädertätningen fått bekänna färg också. Jag var ute i spöregnet under några timmar och plåtade. De flesta funktionerna är lättåtkomliga även med handskar, bortsett från att det är lite pilligt med vredet för självutlösaren. Jag hade också gärna haft en knapp för auto-ISO:n. Kanske "FUNK"-knappen kan programmeras för det? :p

Jag har ju inga vädertätade gluggar, men jag improviserade ihop nåt som verkar funka riktigt bra, nämligen en plastpåse fastsatt med gummisnoddar runt gluggen. Den var helt torr när jag tog av påsen:) Inte så vackert, men funkar fint. Aningen bökigt att zooma bara, men det går:-D

Bilagor

• väder.jpg
    väder.jpg
    99.4 KB · Visningar: 207
18/10 -> 23/10

Makten skrev:
Jag leker lite med tanken på en framtida uppgradering, och tänkte höra vad ni har för tankar.

Jag tycker det är slitsamt när framtiden kommer så snabbt på. Tidigt åldrande kanske.
Det tog fem dagar, Martin!

/Erik

Re: 18/10 -> 23/10

eon skrev:
Jag tycker det är slitsamt när framtiden kommer så snabbt på. Tidigt åldrande kanske.
Det tog fem dagar, Martin!
Ju förr desto bättre! :-D Jag brukar faktiskt vela i evigheter när jag ska köpa saker, men lyckligtvis inte den här gången.

Nu ska jag passa på att installera NX för att se om det är nåt att ha, eftersom jag ändå måste ladda hem nån patch för att ACR ska funka annars.

Känns bra att det är fler än jag som är impulsiva! Jag är förundrad över att jag inte gjort samma sak ännu. Dessutom så tömmer jag kontot snarare än kör avbetalning. =D

Det måste kännas grymt Martin!?

Epix skrev:
Känns bra att det är fler än jag som är impulsiva! Jag är förundrad över att jag inte gjort samma sak ännu. Dessutom så tömmer jag kontot snarare än kör avbetalning. =D
Hehe, jag har inget konto att tömma;-)
Jag har väldigt svårt att se hur man inte skulle bli nöjd med den här kameran måste jag säga. Den känns betydligt bättre än priset antyder.

Det måste kännas grymt Martin!?
Ja, som fan! Var som sagt ute tidigare ikväll, och man blir ju alldeles lycklig av hur lätthanterlig kameran är, på de flesta plan. Lätt att ändra inställningar, underbart att SE vad fasen det är man fotar, både när det gäller sökaren och displayen.

Men visst finns det saker som kunde varit bättre. Fokuspunkterna är fånigt centrerade i en liten klunga i mitten. Jag hade hellre sett att det såg ut som hos D2-husen, med punkterna väl spridda.
Att man inte kan använda självutlösare i kombination med spegeluppfällning är också tråkigt, men det är väl för att man ska köpa den hutlöst dyra sladden antar jag.
I övrigt är det inte mycket att orda om. Lite fler customfunktioner hos knapparna hade inte skadat, men jämfört med D50 är det en stor fröjd!

Just nu sitter jag och försöker begripa mig på NX, men jag fattar ingenting. Väldigt ointuitivt program. Jag vill ha tydliga reglar att dra i, inte nån slags bestämd följd som man gör ändringarna i. Hur fan ställer man vitbalansen till exempel? Jag hittar bara nån konstig "kontrollpunkt" som är omöjlig att sätta på rätt ställe.
Sen ser det ut som om kontrasten är extreeeemt hög jämfört när man kollar på bilderna i ACR.

Nåja, det är sent, och jag är lite för trött för att sätta mig in i programmet just nu.

Edit: Alltså jag har inte öppnat några filer från kameran i ACR ännu, men det SER ut att vara sjukt hög kontrast, trots att jag ställt den så lågt det går i kameran. Och det borde ju inte ens påverka RAW-filen.
Nu hittar jag inte ens nån uppdatering för ACR som stödjer D200:-(
Edit2: Jo nu... här ska installeras.

Senast ändrad:
Se där, jag tror bestämt att det är lite bandning vid höga ISO. Det trodde jag de fixat, men tydligen inte. Lite får man nog tåla, och jag antar att detta ligger inom ramen för just "lite", men det syns vid över ISO 800 och 100%.

Bruset är mycket fulare och värre per pixel än det från D50 måste jag säga, men den högre upplösningen borde eliminera detta vid samma utskriftsstorlek. Det är mycket mer monokromt, men framstår mer som kompressionsartefakter än kornighet om man jämför med D50. Det blir lite "rutigt", där kornen i små areor ligger riktade åt olika håll. Inte värst vackert.
ISO 3200 är uppenbarligen ganska oanvändbart utom i nödfall, då bruset är helt förskräckligt.

Grattis till kameraköpet Martin.

Här kan du titta på lite tutorial videos för NX.

http://nikonimaging.com/global/products/software/capturenx/nxsp/tutorials.htm

NX känns lite konstigt att jobba med innan man blir van, men när man väl fattar hur man skall använda det är det inga problem.

Angående kontrasten, NX visar dina kamerainställningar och Nikon är väldigt förtjusta i kontrast, du kan i NX testa dina kamerainställningar så du kan ställa in kameran så den passar dig, alla bildinställningar du kan göra i kameran kan du även göra i NX och se resultatet direkt, själv har även jag dragit ner på kontrasten.

/kent.

Zoso skrev:
Grattis till kameraköpet Martin.

Här kan du titta på lite tutorial videos för NX.

http://nikonimaging.com/global/products/software/capturenx/nxsp/tutorials.htm

NX känns lite konstigt att jobba med innan man blir van, men när man väl fattar hur man skall använda det är det inga problem.

Angående kontrasten, NX visar dina kamerainställningar och Nikon är väldigt förtjusta i kontrast, du kan i NX testa dina kamerainställningar så du kan ställa in kameran så den passar dig, alla bildinställningar du kan göra i kameran kan du även göra i NX och se resultatet direkt, själv har även jag dragit ner på kontrasten.
Tackar för länken! Jag ska kika på det när jag har lite mer ork. Just nu är jag lite förvånad över hur snabbt det går i ACR. Ingen märkbar skillnad mot filerna från D50:n faktiskt.

Efter att ha fotat lite mer, så är intrycken mestadels övervägande positiva. Allt funkar klockrent, kameran exponerar synnerligen bra och bildkvaliteten överlag är bra.
Men, och det är ett ganska stort 'men'; bruset är helt hiskeligt vid ISO 800 och uppåt. Låååångt sämre än hos D50, och framförallt mycket fulare. Jag hade lätt valt den lägre upplösningen i detta kamerahus även om kostnaden hade varit densamma.
Vidare kan man se bandning vid alla ISO-värden om man efterbehandlar bilderna hårt och kollar i stora förstoringar. Dock ser det ändå bättre ut än exempelbilderna med "före och efter" kalibrering av "felaktiga" kamerahus som visats på Dpreview, så jag orkar nog inte bry mig. Det syns inte vid normal skärmvisningsstorlek, och det lär heller inte synas vid utskrift. Men visst är det lite störande, det kan jag inte förneka.
Emellertid syns det INTE vid full förstoring på kameradisplayen, så jag misstänker att detta problem kommer att vara ännu mindre med NX.

Jag A/B-jämförde ikväll sökaren med två gamla hederliga Konica spegelreflexkameror och en Leica CF förresten, och D200 ligger förvånansvärt bra till i jämförelse. Konica-kamerorna har rejält mycket större och ljusstarkare sökare, men i praktiken gör det inte så stor skillnad, då den hos D200 är såpass skarp och fin. Leican med sin mätsökare är ju lite annorlunda, och helt sjukt stor om man använder vidvinkel. Roligt att jämföra dock:)

Sammantaget så trivs jag mer och mer med kameran, och är övertygad om att det var rätt köp.

Nu har jag bekantat mig lite mer med kameran, och den är kanonbra handhavandemässigt, men det finns en liten nagel i ögat; bandning och högt brus. Bruset går inte att göra så mycket åt, och det får man väl leva med. Jag är mest van vid att D50:n ger ett ganska "snyggt" brus även vid högsta ISO. Det har snackats som D200:ans "filmlika" brus, men jag håller verkligen inte med om det. Bruset går "kors och tvärs", och ser riktigt illa ut vid ISO 1600. Men, det går som sagt att leva med. Det gäller även bandningen, men nog är det rätt irriterande att en så fin kamera ska lida av sånt.

Vad tycker ni om det här? Acceptabelt? 100% crop, och en extremt svår ljussituation. ISO 400, JPG direkt ur kameran.

Bilagor

• bandning.jpg
    bandning.jpg
    86.1 KB · Visningar: 258
Makten skrev:
Nu har jag bekantat mig lite mer med kameran, och den är kanonbra handhavandemässigt, men det finns en liten nagel i ögat; bandning och högt brus. Bruset går inte att göra så mycket åt, och det får man väl leva med. Jag är mest van vid att D50:n ger ett ganska "snyggt" brus även vid högsta ISO. Det har snackats som D200:ans "filmlika" brus, men jag håller verkligen inte med om det. Bruset går "kors och tvärs", och ser riktigt illa ut vid ISO 1600. Men, det går som sagt att leva med. Det gäller även bandningen, men nog är det rätt irriterande att en så fin kamera ska lida av sånt.

Vad tycker ni om det här? Acceptabelt? 100% crop, och en extremt svår ljussituation. ISO 400, JPG direkt ur kameran.
Hm. jag har ALDRIG lyckats få fram bandning på mitt ex, har testat fota in i en lampa också. Trodde jag fick bandning ett tag, men det visade sig vara min skärm..

Mushkot skrev:
Hm. jag har ALDRIG lyckats få fram bandning på mitt ex, har testat fota in i en lampa också. Trodde jag fick bandning ett tag, men det visade sig vara min skärm..
Saken är att man kan se antydningar till bandning även när det inte ens är en motljussituation. Hos originalbilden är det omöjligt att se, men när man ökar kontrast och skärper den så framträder det, om än mycket svagt.

Det suger ju om man ska behöva lämna iväg kameran för kalibrering. Jag har ingen som helst lust att vara utan den, och det lär ju inte gå snabbt direkt:-(

Edit: Såhär står det på Nikons hemsida:

"Ett mönster av vertikala linjer kan i vissa fall inträffa på bilder som har en extrem kontrast. Detta inträffar endast på ett antal kameror ur de första produktionerna av D200. Under normala fotograferingsförhållanden kan det vara så att detta mönster inte är synligt på bilderna.
Mönstret kommer endast att vara synligt då bilden är förstorad på en dataskärm mer än 100%. Utseendet av mönstret kan variera beroende på vilket känslighetsinställning som man använt, detta mönster syns överhuvudtaget inte alls på ISO 100. På bilder som är utskrivna i A3 format (297mm x 420mm/11 x 14 tum) eller mindre är detta mönster svårt att urskilja och därför bör det ha en liten effekt för den allmäna
fotograferingen och utskrifterna."

Som ni ser så behövs det inte alls mer än 100% för att tydligt se detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar