eon skrev:
D200 ska ha lägre brus än D2H enligt testare och du kör väl på höga ISO.
Du gör dessutom gatufoto och då måste väl den mindre uppséendeväckande D200 vara mer prakiskt.
Ja, ju mer jag klurar desto mer rationellt verkar det att välja D200. Nån gatufotograf är jag knappast, men intresset finns ju där förstås;-)
Det är lustigt det här. När jag skrev tråden för bara nån dag sedan så var det en vag fundering om ett val som kanske skulle ligga ett halvår framåt. Nu känns det istället dumt att vänta, och jag skulle kunna gå och lägga vantarna på en kamera redan på måndag, förutsatt att det går bra med avbetalning:-D
Det viktigaste tycker jag är att kameran ska duga i ganska många år. Och med tanke på hur nöjd jag fortfarande är med D50:ns bildkvalitet så hänger det snarare på kamerans hållbarhet, funktionalitet och känsla.
Det enda som egentligen tar emot är att jag fortfarande känner mig som en alltför medioker fotograf för att kunna motivera uppgraderingen. Jag är verkligen en anti-prylbög i de allra flesta fall dessutom. Men å andra sidan så bör man väl satsa på det man gillar bäst, och man ser ju sjukt mycket klåpare som använder ännu dyrare kameror:-D
Nä, nu ska jag ta en pilsner och läsa tester;-)
Epix skrev:
Någon som använder/använt D2H till skidfoto och/eller fågelfoto?
Några kommentarer och kanske jämförelser med D200?
Jag kommer att fota en hel del alpint i vinter, parallellt med en del fågel-/naturfoto. Kommer att ha D50 som back up. En bra kombo? Eller är D200 ändå att föredra?
Jag är ju i nån liknande form av båt, men rent spontant kommer jag att tänka på några saker som kanske kan vara viktigt:
-Ska du släpa på kameran i skidbacken hela dagarna så är det nog trevligt med en mindre kamera.
-Ska du å andra sidan fota hopp och trix så vill du antagligen ha en jävligt snabb kamera.
Fågelfoto är jag helt ovetande om vad som krävs för, men jag kan tänka mig att man ofta använder höga ISO när man vill ha korta slutartider med långa telen?