Annons

D200 vs. beg. D2H

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Saken är att man kan se antydningar till bandning även när det inte ens är en motljussituation. Hos originalbilden är det omöjligt att se, men när man ökar kontrast och skärper den så framträder det, om än mycket svagt.

Det suger ju om man ska behöva lämna iväg kameran för kalibrering. Jag har ingen som helst lust att vara utan den, och det lär ju inte gå snabbt direkt:-(

Edit: Såhär står det på Nikons hemsida:

"Ett mönster av vertikala linjer kan i vissa fall inträffa på bilder som har en extrem kontrast. Detta inträffar endast på ett antal kameror ur de första produktionerna av D200. Under normala fotograferingsförhållanden kan det vara så att detta mönster inte är synligt på bilderna.
Mönstret kommer endast att vara synligt då bilden är förstorad på en dataskärm mer än 100%. Utseendet av mönstret kan variera beroende på vilket känslighetsinställning som man använt, detta mönster syns överhuvudtaget inte alls på ISO 100. På bilder som är utskrivna i A3 format (297mm x 420mm/11 x 14 tum) eller mindre är detta mönster svårt att urskilja och därför bör det ha en liten effekt för den allmäna
fotograferingen och utskrifterna."


Som ni ser så behövs det inte alls mer än 100% för att tydligt se detta.
Jo, det verkar tyvärr som om du bör göra det. Jag har som sagt alldrig fått ens antydan till bandning när jag fotat, trots en del "svåra" situationer. (kolla i albumet Live!, fotat på HI 0,7 och 1,0)
 
Mushkot skrev:
Jo, det verkar tyvärr som om du bör göra det. Jag har som sagt alldrig fått ens antydan till bandning när jag fotat, trots en del "svåra" situationer. (kolla i albumet Live!, fotat på HI 0,7 och 1,0)
Det är ju helt omöjligt att se i den lilla storlek du har i dina album. Det är ju 100% i bilden ovan som jag visade!

Jag har skrivit till Nikons support och frågat vad de anser om saken.
 
Makten skrev:
Det är ju helt omöjligt att se i den lilla storlek du har i dina album. Det är ju 100% i bilden ovan som jag visade!
Kan skicka i org-storlek om du vill? säg vilken bild och ge mig en adress som klarar storleken, eller om du föredrar msn kanske?
 
Mushkot skrev:
Kan skicka i org-storlek om du vill? säg vilken bild och ge mig en adress som klarar storleken, eller om du föredrar msn kanske?
Det vore trevligt, men just vid extremt höga ISO så äts bandningen ändå upp av bruset. Har du nån RAW kring ISO 200-400 med motljus eller stora kontraster?

Edit: msn: [email protected]
 
Nu har jag och David språkat lite via msn, och han skickade över en "lampbild" vid ISO 400. Och som vi ser nedan så beter sig hans kamera i princip exakt som min, så vi får anta att det är normalt.

Davids till vänster, min till höger. Observera att min är tagen direkt mot en glödlampa, vilket möjligen är snäppet värre kontrastmässigt. Jag tycker att det ser väldigt likvärdigt ut med tanke på detta.
 

Bilagor

  • bandning2.jpg
    bandning2.jpg
    73.7 KB · Visningar: 248
Jag vet inte om ni är intresserade längre, men jag tänkte följa upp lite mer här;-)

Jag orkade verkligen inte lära mig NX, för ett program som verkar motarbeta användaren från första stund är inget jag har lust att använda tyvärr. Istället laddade jag hem Phase One's "Capture One Pro", och faan vad bra det är! Nu blir bildkvaliteten så bra som man hade väntat sig från kameran, istället för gruset man får fram med ACR. Brusreducering och skärpning funkar oerhört mycket bättre, och nu kan jag plötsligt i princip färdigställa bilden i RAW-konverteraren, istället för att pilla vidare med den inne i PS.
Tyvärr kostar programmet en jäkla massa pengar, så jag tänker försöka gå den olagliga vägen. Om det kan man ju tycka vad man vill, men jag har i alla fall inte för avsikt att tjäna pengar på bilderna, så jag tycker inte det är så hemskt;-)
För övrigt syns inte alls bandningen lika mycket här som i ACR, och det känns som att bildens data behandlas mycket "följsammare".
 
Jag är med...

Kul med C1, det ska man kanske prova sig på. Gillar inte heller ACR.. Apropå bandningen så måste jag säga att det var ett ovanligt konstnärligt "bildfel". =) Mycket snyggare är t.ex. purple fringing eller KA.

Funkar kameran bra även när det inte regnar? Saknar du BG eller känns det överflödigt?
 
Makten skrev:
Jag vet inte om ni är intresserade längre, men jag tänkte följa upp lite mer här;-)

Jag orkade verkligen inte lära mig NX, för ett program som verkar motarbeta användaren från första stund är inget jag har lust att använda tyvärr. Istället laddade jag hem Phase One's "Capture One Pro", och faan vad bra det är! Nu blir bildkvaliteten så bra som man hade väntat sig från kameran, istället för gruset man får fram med ACR. Brusreducering och skärpning funkar oerhört mycket bättre, och nu kan jag plötsligt i princip färdigställa bilden i RAW-konverteraren, istället för att pilla vidare med den inne i PS.
Tyvärr kostar programmet en jäkla massa pengar, så jag tänker försöka gå den olagliga vägen. Om det kan man ju tycka vad man vill, men jag har i alla fall inte för avsikt att tjäna pengar på bilderna, så jag tycker inte det är så hemskt;-)
För övrigt syns inte alls bandningen lika mycket här som i ACR, och det känns som att bildens data behandlas mycket "följsammare".

Capture One LE kostar väl 1000kr. Saknar den något viktigt jämfört med Pro-versionen?
/Erik
 
Epix skrev:
Jag är med...

Kul med C1, det ska man kanske prova sig på. Gillar inte heller ACR.. Apropå bandningen så måste jag säga att det var ett ovanligt konstnärligt "bildfel". =) Mycket snyggare är t.ex. purple fringing eller KA.
Det håller jag nog inte med om, hehe. CA och liknande beror ju på objektivet, och jag tycker nog att bandning är bra mycket mer störande av nån anledning. Det är ju mer eller mindre ett mjukvarufel, och känns helt onödigt. Oavsett så har jag vant mig vid tanken på att det alltid kommer att vara där, och jag bryr mig inte såvärst. Dock är det absolut nåt att tänka på för den som ska använda kameran professionellt, för jag kan inte tänka mig att det inte syns vid stora utskrifter.

Funkar kameran bra även när det inte regnar?
Den funkar helt strålande precis alltid:-D Jag svär inte längre över saknaden av funktioner, och det är underbart att kunna ställa in olika custom-program att välja mellan för olika tillfällen. Byt program, och du har bytt funktion hos massa knappar, bildkvalitet och liknande. Det finns 4 program för funktioner och 4 för bildinställningar, som kan användas och programmeras hur som helst i förhållande till varandra. Just nu har jag gjort en för "allmänfoto" och en för stativ/nattfoto, samt en bildvariant med RAW + liten JPG och en variant för "färdig bild" direkt ur kameran. Enkelt och smidigt om man ska fota lite dokumentationsmässigt och inte orkar gräva i menyerna för att ändra bildkvaliteten.

Saknar du BG eller känns det överflödigt?
Nej, jag saknar det inte särskilt mycket faktiskt. Kameran är såpass ergonomisk att den ligger näst intill perfekt i handen vid horisontell fotografering, och det funkar skapligt även vertikalt. Men visst skulle jag gärna ha vertikalgrepp. Dock tänker jag inte betala nästan tvåtusen spänn för det där skämtet till grepp. Möjligen köper jag ett om det dyker upp begagnat.

eon skrev:
Capture One LE kostar väl 1000kr. Saknar den något viktigt jämfört med Pro-versionen?
/Erik
Jag laddade ner Pro-versionen direkt, så jag vet faktiskt inte. Men en tusenlapp skulle man ju kunna leva med. Troligen vill jag dock ha "alla" funktioner, eftersom jag brukar brottas ganska rejält med bilderna.
 
Nu har jag fått svar från Nikons support, och de påstår att alla kameror kan pressas till bandning, men att det ser lite onödigt illa ut hos min, så jag borde lämna in den. Jättekul. Undrar om det ser likadant för alla andra, men att ingen tänker på det? Ibland syns det lite för tydligt nämligen.
 

Bilagor

  • _dsc0172_support.jpg
    _dsc0172_support.jpg
    80.8 KB · Visningar: 309
Makten skrev:
Nu har jag fått svar från Nikons support, och de påstår att alla kameror kan pressas till bandning, men att det ser lite onödigt illa ut hos min, så jag borde lämna in den. Jättekul. Undrar om det ser likadant för alla andra, men att ingen tänker på det? Ibland syns det lite för tydligt nämligen.
Betyder alltså att min ocks¨bör lämnas in? Hm.
 
Mushkot skrev:
Betyder alltså att min ocks¨bör lämnas in? Hm.
Man undrar ju. Det märkligaste är att de inte SKA förekomma såna här "problem" alls enligt Nikon, men då är det ju lustigt att både din och min ger exakt samma fenomen. Jag har en känsla av att alla D200 beter sig såhär.

Nån frivillig som vill ta en bild på en lampa kanske? ;-)
 
Spelar ingen roll för mig. Tar den bra bilder så gör den det, jag är ingen pixelnörd utan upplever helst bilder i helhet.

Men å andra sidan så kanske man kommer att få ett irritationsmoment :)

Sak samma, jag är van... har en d50 som pajat 3ggr. Väntar på en ny sådan nu.

//Lorry
 
Jag har inte följt tråden "så noga" men om någon är intresserad av en d2h senaste modell och i nyskick så finns den på Mattssons Foto i Lund beg och till ett mycket fördelaktigt pris. 046 148500 fråga efter Uffe
Mikael
 
Makten skrev:
Nu har jag fått svar från Nikons support, och de påstår att alla kameror kan pressas till bandning, men att det ser lite onödigt illa ut hos min, så jag borde lämna in den. Jättekul. Undrar om det ser likadant för alla andra, men att ingen tänker på det? Ibland syns det lite för tydligt nämligen.

Bullsh.... de har problem med nivåerna och utläsningen. jag har aldrig haft liknande fenomen på någon av mina Nikonkameror och jag har testat dem alla
Mikael
 
macrobild skrev:
Bullsh.... de har problem med nivåerna och utläsningen. jag har aldrig haft liknande fenomen på någon av mina Nikonkameror och jag har testat dem alla
Mikael
Japp, så tror jag också. Har aldrig sett just DEN typen av bandning hos nån annan kamera än D200. Min D50 kunde ge "asymmetrisk" bandning modell grövre om man fotade vid ISO 1600 och sen pressade bilden ytterligare, men det antar jag är ofrånkomligt. Det här syns istället såfort man tar en bild av en lampa vid över ISO 100.
Det gör mig egentligen inget, men det kanske är dumt att inte fixa det om det går, och är gratis.
 
macrobild skrev:
Bullsh.... de har problem med nivåerna och utläsningen. jag har aldrig haft liknande fenomen på någon av mina Nikonkameror och jag har testat dem alla
Mikael
Det är inte så att de menade "alla kameror", i meningen: "alla *D200:eek:r* kan pressas till bandning", men att det ser onödigt illa ut på just Martins ex?

Tror aldrig Nikon (eller någon annan) hävdat att alla DSLR:er kan pressas till detta fenomen. Varför skulle de säga det? Det vet vi ju alla -- inklusive Nikon, förmodar jag -- att det inte är sant.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.