Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 vs. beg. D2H

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Räcker ett långsamt minneskort när man som jag aldrig fotar med seriebildtagning?
Det gör det absolut. Jag kör med Microdrivar och Kingstons snikigaste snikversioner som är flera år gamla och tänker aldrig på att det skulle vara någon begränsning. Alla kort som säljs idag är sannolikt snabbare än det snabbaste jag har i min ägo...

Vertikalgrepp finns det väl tillfällen det kan vara kul att ha, men i mitt fall är det nog så att de tillfällena oftast råkar sammanfalla med de tillfällen jag vill ha en lätt och diskret kamera. I övrigt kör jag mest med stativ, och då är ju vertikalgreppet bara försämrande.

Minneskort brukar vara billiga på Webbhallen tror jag. Och det är ju bara att gå genom tunneln så är du där.
 
Zoso skrev:
Lycka till med kameraköpet Martin, du kommer nog stormtrivas med en D200, greppet kan du väl köpa senare om du märker att du behöver det, kameran blir faktiskt väldigt klumpig att bära runt på med greppet monterat.
Ja, jag tror jag blir mer än nöjd. Det känns som en kamera som kommer att förnöja i många år, just eftersom jag bryr mig mer om ergonomi och logik än om upplösning, brus och sånt. Och där räcker den ju mer än väl nu, och bör kunna stå sig även ett tag framöver.
Tanken med att ta greppet på en gång är att få med det i avbetalningsplanen. Det vore smutt, och då kan jag istället välja att lägga en större summa på avbetalningen den månad jag råkar ha lite mer pengar, istället för att vänta.

Kanske skulle du istället köpa lite annat godis som du har mer nytta utav (om du inte redan har det), fjärrutlösare, ND filter både graderat och heltäckt, kanske ett Polfilter samt en Cokin-Hållare, en tanke bara.
Jag har redan det mesta "godiset" jag behöver, men ett Cokin-system vore förstås trevligt. Ska klura på det:)

jimh skrev:
Det gör det absolut. Jag kör med Microdrivar och Kingstons snikigaste snikversioner som är flera år gamla och tänker aldrig på att det skulle vara någon begränsning. Alla kort som säljs idag är sannolikt snabbare än det snabbaste jag har i min ägo...

Vertikalgrepp finns det väl tillfällen det kan vara kul att ha, men i mitt fall är det nog så att de tillfällena oftast råkar sammanfalla med de tillfällen jag vill ha en lätt och diskret kamera. I övrigt kör jag mest med stativ, och då är ju vertikalgreppet bara försämrande.

Minneskort brukar vara billiga på Webbhallen tror jag. Och det är ju bara att gå genom tunneln så är du där.
Just det, Webhallen är ju skitnära! Tack för tipset:)
Vertikalgreppet vill jag ha just för vertikal fotografering, då jag ibland låter bli att fota på den ledden för att det är obekvämt. Så det vill jag nog ha förr eller senare ändå. Att det går att ta loss är ju utmärkt, och kan man ju göra när man är ute med stativ.
Att kameran är lätt och diskret bryr jag mig inte så mycket om, men det är förstås fint om det går att alternera.

Jag får helt enkelt be att få känna på kamera med grepp, och se hur det verkar. Egentligen är det ju lite onödigt stort, och det hade räckt med en liten "kant" som på D2-huset bara för greppet. Nåt behov av ytterligare batterikapacitet tror jag inte jag har.

Edit: Det här är ju vansinnigt billigt: http://www.webhallen.com/prod.php?id=22823
Är det vanskligt att gå på nåt så billigt tror ni? Det är ju ingen katastrof om det pajjar heller, eftersom jag inte gör några jobb. Trist med försvunna bilder förstås, men inte dödsjobbigt.
 
Det var väldigt billigt, men Kingston gör ju faktiskt väldigt bra minnen till datorer mm, så nog tror jag kvaliteten håller måttet, priser på minnen rasar väl rätt kraftigt nu också, funderar på att köpa ett själv och testa.

/kent
 
Zoso skrev:
Det var väldigt billigt, men Kingston gör ju faktiskt väldigt bra minnen till datorer mm, så nog tror jag kvaliteten håller måttet, priser på minnen rasar väl rätt kraftigt nu också, funderar på att köpa ett själv och testa.
Ja, för de pengarna är det inte mycket att snacka om egentligen, såvida bilderna inte är sjukt viktiga.

Jag såg förresten att sökarluppen DK-21M bara kostar 365:- hos Cyberphoto nu för tiden. Jag har för mig att den låg uppe i nästan tusenlappen för ett halvår sedan! Kanske kan vara värt att kika på för den som vill ha lite större sökare, apropå låga priser:) För D50 och D70 är den nog bortkastad, eftersom man redan från början måste hålla trynet limmat mot kameran för att se hela sökarbilden.

Nu ska jag lensa forumet på info om MB-D200, och sen sova:)
 
Makten skrev:
Det här är ju vansinnigt billigt: http://www.webhallen.com/prod.php?id=22823
Är det vanskligt att gå på nåt så billigt tror ni? Det är ju ingen katastrof om det pajjar heller, eftersom jag inte gör några jobb. Trist med försvunna bilder förstås, men inte dödsjobbigt.

Jag kör en hel del med Kingstons SD-kort till min D50. Jag tycker att de fungerar alldeles utmärkt, aldrig haft några problem (peppar, peppar..).

Kan absolut rekommendera de korten!

Lycka till med kameraköpet.

Erik
 
Sådär ja, då har man en trevlig kamera framför sig på bordet:p

Jag kände på batterigreppet, men fy vad visset det kändes. I alla fall för de pengarna. Dock kändes det relativt bekvämt, särskilt horisontellt, där det gör greppet lite längre på höjden. Helt ok vertikalt också, men inte så bra som det borde vara med den storleken. Det satt inte ordentligt dikt an mot huset hur hårt man än drog åt, vilket dessutom gjorde ont som attan i fingrarna på grund av den obekväma ratten. Passformen var inte heller i klass med priset.
Hade det kostat 500:- så hade jag tagit det, men tvåtusen?? Nej, det kan jag inte motivera förrän jag är lite rikare.
Sen visade det sig att Kameradoktorn har 10% rabatt för studenter på Nikon-hus! :-D Glad överraskning, och köpet blev ännu mer försvarbart. 13725:- spänn, plus 325:- i uppläggningsavgift för 12 månaders räntefri avbetalning (bara 25:- i fakturaavgift) känns helt okej.
Sen knallade jag vidare till Webhallen och köpte ett Sandisk CF Ultra II, 1 gig för 335:-, eftersom Kingston förstås var slut. Helt okej pris det med:)

Så nu sitter jag och otåligt väntar på laddaren, vilket jag nog får göra länge. Det ska tydligen ladda ruskigt länge första gången.
Sen undrar jag om jag inte ska behålla min gamla slitna rem från D50:n. Jag fattar inte varför det måste stå en stor blaffa med "NIKON D200" som nån slags banderoll över en, hehe. "Titta på min fina kamera" kunde det lika gärna stå. Min gamla rem är logotyplös sedan jag gått loss med kniv på den.

Nåväl, jag tackar ödmjukast för alla fina råd i tråden! Det känns som att jag kommer bli dundernöjd med den här pjäsen:) Nu ska jag koka kaffe och lusläsa manualen.
 
Makten skrev:
Så nu sitter jag och otåligt väntar på laddaren, vilket jag nog får göra länge. Det ska tydligen ladda ruskigt länge första gången.

Meningarna går isär kring detta. Ett litium-jonbatteri behöver inte, likt de gamla NiMH-batterierna laddas hejdlöst länge första gången. Dessutom ska man inte ladda ur batteriet helt varje gång innan man laddar batteriet. Dra ur t.ex. hälften av batterikapaciteten och sedan ladda upp det igen. Minns inte riktigt varför, men det är iaf de senaste rönen som jag hört.

Jag vill därför påstå att du inte behöver vänta mer än de 90 minuter som batteriet tar att ladda klart. =)

Förhoppningsvis drar jag i och med detta igång en cirkus av olika meningar kring detta. Jag hör gärna motargument!
 
Epix skrev:
Meningarna går isär kring detta. Ett litium-jonbatteri behöver inte, likt de gamla NiMH-batterierna laddas hejdlöst länge första gången. Dessutom ska man inte ladda ur batteriet helt varje gång innan man laddar batteriet. Dra ur t.ex. hälften av batterikapaciteten och sedan ladda upp det igen. Minns inte riktigt varför, men det är iaf de senaste rönen som jag hört.

Jag vill därför påstå att du inte behöver vänta mer än de 90 minuter som batteriet tar att ladda klart. =)

Förhoppningsvis drar jag i och med detta igång en cirkus av olika meningar kring detta. Jag hör gärna motargument!
Det stämmer nog. Det står i manualen att det tar ca 135 minuter att ladda ett helt tomt batteri, och det är ju vad det är när det är nytt. Sen slår väl laddaren av och sänker spänningen till underhållsladdning när batteriet är fullt, och då ser man ju det på lampan. Är spänningen lika låg som hos batteriet självt så fortsätter det ju inte att ladda, hur länge det än sitter kvar.

Det börjar redan bli "stativmörkt" ute, så det får nog bli en liten promenad senare ikväll istället för att hetsa ut så fort det går.
 
Grattis Martin! Har följt tråden med ett halvt öga och måste säga att jag är liite avundsjuk... Vill också byta min D50 mot en D200:a, men får vänta ett tag till, tills pengarna räcker. Skall bli kul att höra vad du tycker om den.

Ang. laddning av batteriet så vimsade Expert-personalen i butiken där jag köpte D50:n något om samma sak, att man skulle tokladda batteriet trots att manualen inte nämnde något om det. Med tanke på att andra litiumjonbatterier inte behövs tokladdas första gången, så måste de vara fast i gamla spår. Jag laddade D50:ns batteri tills lampan på laddaren slocknade och det har funkat fin-fint hela tiden.
 
Är det bara jag som haft stora problem med kingston minnen och D200??

Flera gånger har mina kingstonkort låst sig och sabbat alla bilder (behov av formatering). Dessa kort fungerade ypperligt med min 300D, men jag vågar inte ha dom i min D200.. Sista gången jag använde Kingston (elite pro) var dagen min senaste bebis föddes. Jag, min fru och vår dotter var i skogen och fikade innan vi åkte till BB. När jag sedan skulle kolla korten (som hade varit väldigt roliga att ha kvar) så var kortet hellåst och behövde formateras. Det funkade inte med div rescue-program..

Därför kommer jag ALDRIG köpa ett kingstonkort till...

//jens...
 
schang skrev:
Ang. laddning av batteriet så vimsade Expert-personalen i butiken där jag köpte D50:n något om samma sak, att man skulle tokladda batteriet trots att manualen inte nämnde något om det. Med tanke på att andra litiumjonbatterier inte behövs tokladdas första gången, så måste de vara fast i gamla spår. Jag laddade D50:ns batteri tills lampan på laddaren slocknade och det har funkat fin-fint hela tiden.

Det är min slutsats också. Jag tror att du kan gå in i vilken butik som helst som säljer tekniska prylar och i 90% av fallen bli rådd att ladda ditt batteri 16-24 timmar första gången. Det var så en gång i tiden med en viss typ av batteri, men det ska inte gälla Li-ion.
Kan ju vara därför som det inte står något annat angivet i en enda manual, som jag läst iaf..

j3n5 skrev:
Är det bara jag som haft stora problem med kingston minnen och D200??

Flera gånger har mina kingstonkort låst sig och sabbat alla bilder (behov av formatering). Dessa kort fungerade ypperligt med min 300D, men jag vågar inte ha dom i min D200.. Sista gången jag använde Kingston (elite pro) var dagen min senaste bebis föddes. Jag, min fru och vår dotter var i skogen och fikade innan vi åkte till BB. När jag sedan skulle kolla korten (som hade varit väldigt roliga att ha kvar) så var kortet hellåst och behövde formateras. Det funkade inte med div rescue-program..

Därför kommer jag ALDRIG köpa ett kingstonkort till...

//jens...

Jag vill minnas att jag hört fler som haft problem, men då just med CF-kort. Jag kör ju SD och det är inga som helst problem. Jag får en känsla av att CF-korten är sämre på den punkten. Men det kan ju vara för att det är så väldigt mycket vanligare och kanske även körs mycket hårdare än många SD-kort. Därför hör man också om fler haverier av CF-kort, men jag vet inte?
 
schang skrev:
Grattis Martin! Har följt tråden med ett halvt öga och måste säga att jag är liite avundsjuk... Vill också byta min D50 mot en D200:a, men får vänta ett tag till, tills pengarna räcker. Skall bli kul att höra vad du tycker om den.
Mina pengar räcker inte egentligen;-) Avbetalning ses av många som en självklarhet när det gäller bilar och bostäder, men av nån anledning inte när det kommer till "småprylar". Det är väl en prioriteringsfråga, och jag tycker att foto är så kul att det är värt den lilla "risk" det innebär.

Jag har ju bara lekt lite med den än så länge, då mörkret och regnet inte direkt inbjuder till nån seriös utprovning, hehe. Men jag må säga den är så trevlig som en produkt kan vara, och det var nog en alldeles lagom uppgradering från D50. När jag köpte D50:n för ett år sedan så ville jag egentligen ha en bättre kamera, men den har på ett utmärkt sätt fyllt sitt syfte och fått mig att lära mig mer om foto. D200:an har allt det jag saknat och lite till:)
Sen är jag visserligen säker på att jag kommer bli vansinnig på nåt så småningom, hehe.

Ang. laddning av batteriet så vimsade Expert-personalen i butiken där jag köpte D50:n något om samma sak, att man skulle tokladda batteriet trots att manualen inte nämnde något om det. Med tanke på att andra litiumjonbatterier inte behövs tokladdas första gången, så måste de vara fast i gamla spår. Jag laddade D50:ns batteri tills lampan på laddaren slocknade och det har funkat fin-fint hela tiden.
Nä precis, det GÅR ju inte att ladda det mer än tills det är klart liksom. När lampan lyser så händer det ju inget mer antar jag.

eon skrev:
Grattis Martin! Bra pris både för dig och för alla där.

Jag kör med Nikon remmar som saknar text och är smalare än standard. Snyggare och smidigare.
Finns i helsvart, AN-4B:
http://www.scandinavianphoto.se/?10915
Och svart-gul, AN-4Y:
http://www.scandinavianphoto.se/?10917

Lite leveranstid som på mycket Nikonprylar tyvärr.
Jag skulle nog vilja ha en bred rem som är helt svart. Det går ju att göra som jag gjorde med den förra; skrapa bort den jävla loggan med kniv;-) Jag ogillar verkligen prylskryt, och kan lätt tänka mig att sätta en tejpbit över Nikonloggan på själva kameran också.

j3n5 skrev:
Är det bara jag som haft stora problem med kingston minnen och D200??

Flera gånger har mina kingstonkort låst sig och sabbat alla bilder (behov av formatering). Dessa kort fungerade ypperligt med min 300D, men jag vågar inte ha dom i min D200.. Sista gången jag använde Kingston (elite pro) var dagen min senaste bebis föddes. Jag, min fru och vår dotter var i skogen och fikade innan vi åkte till BB. När jag sedan skulle kolla korten (som hade varit väldigt roliga att ha kvar) så var kortet hellåst och behövde formateras. Det funkade inte med div rescue-program..

Därför kommer jag ALDRIG köpa ett kingstonkort till...
Det var jäkeln! Nu köpte jag ju inte Kingston, och det kanske var tur då. Jag trodde faktiskt att snabba kort skulle vara mindre tillförlitliga, men det har väl med övrig kvalitet att göra också antar jag.
Tack för det tipset, då ska man nog satsa nån hundring extra på korten då.
1 gig räcker till 60 okomprimerade RAW-bilder verkar det som, och det räcker ganska långt för mig om jag inte ska på resa. Det blir nog ett 2-gigskort senare också, men det här får räcka ett tag.
 
Och så passar jag på att yppa några frågor som jag inte får svar på i manualen.

-Går det att få spegeluppfällning i kombination med tidsutlösare? Det vore kanon för makro, i alla fall innan jag fixat fjärrutlösare.

-Av nån anledning så kopplas "pipet" som indikerar fokus bort, när man väljer "fokusprioritet" vid AF-S. Det innebär alltså att man kan ta en bild trots att kameran inte hittat fokus, men av nån dum anledning så talar den heller då inte om när den hittat fokus med nån ljudsignal. Ett ganska litet problem, men ändå.

-Bör jag uppgradera firmware på studs?
 
Makten skrev:
Och så passar jag på att yppa några frågor som jag inte får svar på i manualen.

-Går det att få spegeluppfällning i kombination med tidsutlösare? Det vore kanon för makro, i alla fall innan jag fixat fjärrutlösare.

Nej. Det är nog det mest korkade Nikon har åstadkommit... Och vad jag läst så kostar ju fjärrutlösaren typ 2 papp?! Tror att det finns en billigare trådutlösare dock.


-Av nån anledning så kopplas "pipet" som indikerar fokus bort, när man väljer "fokusprioritet" vid AF-S. Det innebär alltså att man kan ta en bild trots att kameran inte hittat fokus, men av nån dum anledning så talar den heller då inte om när den hittat fokus med nån ljudsignal. Ett ganska litet problem, men ändå.

Vet inte om jag förstod syftet med din fråga? Du vill alltså ha det störande pipet? =)Fokuspunkterna lyser väl rött när den hittar fokus, eller? Att det går att ta en bild utan att kameran fokuserat kan nog stämma, men så är det väl på t.ex. D50 också? Kan ibland vara lite störande.. Men det är väl snarast en vanesak?
 
Epix skrev:
Nej. Det är nog det mest korkade Nikon har åstadkommit... Och vad jag läst så kostar ju fjärrutlösaren typ 2 papp?! Tror att det finns en billigare trådutlösare dock.
Det finns en annan tråd om just detta, och det visar sig att det finns trådutlösare från tredjepartstillverkare för ett par hundralappar:)

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=67489

Vet inte om jag förstod syftet med din fråga? Du vill alltså ha det störande pipet? =)Fokuspunkterna lyser väl rött när den hittar fokus, eller? Att det går att ta en bild utan att kameran fokuserat kan nog stämma, men så är det väl på t.ex. D50 också? Kan ibland vara lite störande.. Men det är väl snarast en vanesak?
Ja, jag vill åtminstone i vissa fall ha pipet. Det är lättare att koncentrera sig på själva bilden om man slipper snegla på fokusindikatorn. Fokuspunkten lyses upp kort när man trycker ned halvt, men lyser inte när man hittat fokus.
Hos D50 går det inte att över huvud taget ta en bild om kameran inte hittat fokus i något av AF-lägena.
Alltså; kameran piper när den hittat fokus vid "fokusprioritet", det vill säga det läge där det INTE går att ta en bild utan att kameran hittat fokus. Men den piper INTE om man ställer in kameran så att det ändå ska gå att ta en bild utan att den hittat fokus, vilket gör att man inte gärna har det läget på alltid. Det skulle jag gärna vilja annars, men det är knappast nåt problem egentligen.

I övrigt finns det så många bra funktioner som är väldigt väl genomtänkta att man inte gärna klagar. Till exempel kan främre inmatningshjulet agera exponeringskompensation utan att man behöver trycka ner nån knapp vid A-läge. Helt underbart. Det blir nåt slags mellanläge mellan A och M:)
 
Jag har faktiskt lyckats ta en ofokuserad bild på en flygande fågel mot en jämngrå himmel. Det var det jag hade som referens. =) Men då kanske kameran trodde att den fokuserat...

Kul i alla fall att du är nöjd så långt. Jag följer gärna dina framtida upplevelser med din nya kamera.
 
Epix skrev:
Jag har faktiskt lyckats ta en ofokuserad bild på en flygande fågel mot en jämngrå himmel. Det var det jag hade som referens. =) Men då kanske kameran trodde att den fokuserat...
Jo, det har ju hänt några gånger;-) Jag kanske minns fel, men jag tror fan inte att det ska gå att knäppa utan att kameran hittat fokus annars (D50 alltså).

Kul i alla fall att du är nöjd så långt. Jag följer gärna dina framtida upplevelser med din nya kamera.
Det kommer! Jag är nog den mest frekvente forumskribenten på hela FS när det gäller inlägg per dag, så jag kan nog uppdatera lite då och då:-D Jag kan ju börja med lite utlåtanden redan nu.

Det talas om att autofokusen är så snabb, men jag måste säga att det inte är någon jätteskillnad med mina icke AF-S-gluggar. Däremot är den enormt mycket säkrare. Och tystare. Motorn låter mindre, trots aningen högre hastighet.
Slutarljudet är en besvikelse, men det borde man ju verkligen inte bry sig om;-) Låter nästan exakt som en 20D. Mycket fånigare än D50. Typ "kluck" istället för "KA-CHUNK":-D
 
Makten skrev:
Det talas om att autofokusen är så snabb, men jag måste säga att det inte är någon jätteskillnad med mina icke AF-S-gluggar.

Jag har undersökt det här med autofokushastighet för icke-AF-S-objektiv och D50 här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=55916

Sedan igår har jag en trevlig D2H hemma, och jag har lite snabbt kollat autofokushastigheten för den. Metoden för mätning som jag tidigare använt mig av fungerar inte riktigt för D2H, då den tar märkbart längre tid på sig att ändra fokuseringsriktning (antagligen för att inte slita för hårt på objektivets fokuseringsskruv), så jag har lite snabbt jämfört i bara en riktning. Felmarginalerna för mätningen är större, men jag uppskattar att D2-serien (CAM2000) är ungefär 20-30% snabbare än D50/D70 (CAM900). D200 (CAM1000) borde då ligga på kanske 10% snabbare än D50, dvs knappt märkbart. Lite mer autofokustjafs:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=66260

Jag har en idé för en mycket bättre (datoriserad) mätmetod, som kommer ge mycket exakta tider, jag återkommer med fullständig rapport inom ett par veckor, och eventuellt siffror för D200 också.

Däremot är den enormt mycket säkrare.

De flesta upplever nog en säkrare autofokus samt kortare "shutter lag" som snabbare AF, även om självaste autofokuseringen skulle ta exakt lika lång tid.

Egentligen är det lite onödigt att sitta och jämföra siffror, jag tycker AF-systemen är fantastiska på alla systemkameror jag testat, jämfört med digitalkompakter, det är ljusår emellan - men - många pratar så mycket om just hastigheten, att det är ljusår mellan budgethus och proffshus, fast ingen har siffror att backa upp dessa påståenden med. Därför har jag tagit på mig uppgiften att undersöka hur det egentligen ligger till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.