Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 okalibrerad display?

Produkter
(logga in för att koppla)

gagnelid

Ny medlem
Har nyligen köpt en D200 och ser att färgerna som visas på displayen inte stämmer överens med verkligheten i samma utsträckning som på min tidigare D70. Trodde först att det berodde på att jag plåtar RAW, men när jag provar att ta bilder i JPEG-format stämmer de heller inte. Jag har laddat över en JPEG bild från kameran och kan jämföra hur samma fil ser ut på min kalibrerade datorskärm och på kamerans display. På datorn är färgerna korrekta (ser ut som det ursprungliga motivet) men kamerans display visar samma fil med mycket blaskigare färger. Min slutsats är att kamerans display är okalibrerad.

- Har någon annan haft liknande problem?
- Hur har ni löst det?

/Magnus

P.S. Jag har ställt frågan till Nikons support och väntar på svar...

Standardinställningen på kontrasten på D200ans skärm är för lågt ställd. Läste någonstans att man rekommenderas att höja den några snäpp.

- Vad jag ser finns ingen möjlighet att öka kontrasten på skärmen, bara ändra ljusstyrkan, men det kan jag ju prova.

- Jag kör AdobeRGB på D200 och på D70 minns jag inte.

Jag får experimentera lite med era idéer, tack så länge.

/Magnus

Kör man aRGB i kameran så ser färgerna på displayen knepiga ut iaf. Framför allt lila färger ser helkonstiga ut. Det som visas på displayen visas, tror jag, som om det vore sRGB och då blir färgerna knepiga om bilden är i aRGB. Det är likadant på D70. Använder man sRGB stämmer det bättre, även om man inte kan bedöma färgerna på diplayen så eg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar