Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utskrifter som på skärmen

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Ja, det som hänt är att min BRA färgprofil har försvunnit. Kalibrera kan jag göra i all evighet, det hjälper inte mina färgutskrifter nu tror jag. Det som hänt - större sak - är att jag hämtat tillbaka mitt operativ från en klonad disk. Inget märkvärdigt och min BRA färgprofil fanns på klonen. Men något KAN ha skett då, jag vet inte. Profilen var i.o.f.s. backupad externt också, så jag borde ha hittat den, men den är som bortblåst. Så ledsamt att sitta och titta på sin fina referensbild och inte komma tillrätta med utskrifterna.
Skrivarens bläckpatroner är, såvitt jag kan bedöma, ok. Testar alltid innan jag skriver ut ett viktigt foto. I synnerhet nu. Jag får testa vidare med skrivaren. Inställningstipsen jag har fått här är ju rätt enstämmiga, så jag får väl klara det själv nu.
MVH
amanda

Hej !

Då bör den ju finnas, någonstans.
Har du installerat om program efter att du hämtade os ?

Gör en sökning typ "*.icm" och "*.icc" på alla diskarna/volymerna
och se om den inte gömmer sej på något oväntat ställe.

Var fick du den "bra" ifrån ?
Vet du namnet så sök på nätet.

//MW

Kul att min bild kommer till användning :)

För det första, hur ser du på din utskrift. Om du ser på den under glödlampsljus eller annan varm belysning kommer den aldrig att matcha din skärm. Den är inställd på att visa bilden såsom den ser ut under standardiserat dagsljus. Så antingen får du se på din utskrift i dagsljus eller har du ett betraktningsljus med dagsljuskaraktär.

Om det ändå inte stämmer, kalibrera om din skärm. Är utskriften varmare än din skärmbild, ställ in en lägre färgtemperatur i ditt kalibreringsprogram.

Med vänliga hälsningar
Stefan
Stefan, hej!
Sitter just nu och försöker komma tillrätta med mina utskrifter. Använder din testbild och läser i det nummer av FOTO där testbilden fanns att det skulle komma med en profil i "samma mapp" som bilden. Det gjorde det nu inte - endast bilden. Skulle varit intressant att installera den och se vad resultatet blir. Vet du hur jag får fatt på den?
Jag har kalibrerat och kalibrerat och tycker att skärmvisningen är bra, men utskrifterna blir inte bra. Förstår att det nu måste hänga på skrivaren, men ännu har ingenting blivit bättre, trots rekommenderade inställningar.

MVH
amanda

Såg att du har Brightness 100%
Jag har en bok som heter Fine Art Printing for Photographers av Uwe Steinmueller.
Han skriver i kap Profiling Your Monitor: A luminance of 100-120 cd/m² may imply that you have to turn down your monitor brightness to about 15% of its maximum. DO SO!

Jag har gjort detta och är fullt nöjd med vad min skrivare presterar jämfört med bildskärmen.

Stefan, hej!
Sitter just nu och försöker komma tillrätta med mina utskrifter. Använder din testbild och läser i det nummer av FOTO där testbilden fanns att det skulle komma med en profil i "samma mapp" som bilden. Det gjorde det nu inte - endast bilden. Skulle varit intressant att installera den och se vad resultatet blir. Vet du hur jag får fatt på den?
Jag har kalibrerat och kalibrerat och tycker att skärmvisningen är bra, men utskrifterna blir inte bra. Förstår att det nu måste hänga på skrivaren, men ännu har ingenting blivit bättre, trots rekommenderade inställningar.

MVH
amanda

Jag skickar dig denna profil. Lägg in den på platsen för ICC-profiler (olika för mac och windows) och se till att den profilen finns i dina korrekturinställningar (Visa > Korrekturinställningar > Egen). Du ska också kryssa för simulera pappersfärg-

Jag skickar dig denna profil. Lägg in den på platsen för ICC-profiler (olika för mac och windows) och se till att den profilen finns i dina korrekturinställningar (Visa > Korrekturinställningar > Egen). Du ska också kryssa för simulera pappersfärg-

TACK!

Jag har skickat ett RE som du kan svara på. Det är den adressen jag använder.

MVH
amanda

Hej igen!

Blir alltmer förvirrad och en smula missmodig.
Mina utskrifter är inte vad de en gång var och tycker inte att alla rekommendationer har hjälpt. Jag tycker väl, som någon i denna tråd skrev, att det inte borde spela så stor roll för utskrifterna hur skärmen är kalibrerad. Dvs. jag har en, i mitt tyckte, välkalibrerad skärm (fast så mörk som 110-150 cd/m2 kan jag inte ha! Har sänkt ljusstyrkan med c:a 25% men känner mig inte alls bekväm med det.), men utskrifterna motsvarar inte längre vad jag ser i Photoshop.
Åsikterna om allt detta spretar ju också, så jag vet inte riktigt vad jag har att rätta mig efter. Just nu efterlyser jag faktiskt en tydlig - och inte alltför svår - guide till utskrifter från Photoshop. Med inställningar i "color settings" och ev. i "proof". Gärna med kalibreringsguide för skärm också. Hittar inget bra på webben, fast jag letat och letat. Profildiskussionen är också lite svår att hänga med i. Jag antar att när jag skickar in mina bilder via Bridge till datorn, så är profilen Adobe RGB 1998. Har aldrig tänkt i profilbanor förut, så allt detta blir plötsligt jättekrångligt. Förstår att jag måste ha rätt pappers-/skrivarprofil inställd, men sen....?
Repeterar:
Har en Eizo Flexscan 2243W, Spyder 3 Pro, Epson Stylus Photo R2880. Några år gamla apparater, men har funkat fint tills nu. Photoshop CS5 64 bit. (Jag plåtar med en Nikon D80 och inställd på Adobe RGB 1998.) Jag är på intet sätt proffs! Bara en f.n. lite ledsen amatör som tappar lusten plåta när apparater och mjukvara inte går min väg.

MVH och en önskan om en trevlig Valborg!
amanda

Hej igen!

Blir alltmer förvirrad och en smula missmodig.
Mina utskrifter är inte vad de en gång var och tycker inte att alla rekommendationer har hjälpt.
amanda

Jag antar att du fotograferar med kameran inställd på jpeg. Det är då som dina färginställningar i kameran spelar roll, annars är det dina färginställningar i din råkonverterare du ska kolla.
Fortsätt sedan med dina färginställningar i Photoshop. Se till att du har Adobe RGB inställd som arbetsfärgrymd och att du har aktiverat varningarna för saknad profil eller om du använder en annan profil.
Din skärmprofil spelar ju stor roll, eftersom du försöker jämföra det du ser på skärmen med det du ser på utskriften. För att kontrollera detta kan du skriva ut min testbild du fick från Foto och se hur den blir jämfört med den bild som du ser tryckt i tidningen. Det kommer inte att matcha identiskt, framförallt har din skrivare ett större färgomfång. Men bilderna bör i alla fall påminna om varandra.
När du då skriver ut ska du se till att du har angivit din skrivarprofil i utskriftsdialogrutan, som flera har sagt tidigare. Sedan ska du se till att du har avaktiverat dina färginställningar i skrivardrivrutinen, men du måste också välja rätt mediainställning för ditt papper i skrivardrivrutinen.

Jag antar att du fotograferar med kameran inställd på jpeg. Det är då som dina färginställningar i kameran spelar roll, annars är det dina färginställningar i din råkonverterare du ska kolla.
Fortsätt sedan med dina färginställningar i Photoshop. Se till att du har Adobe RGB inställd som arbetsfärgrymd och att du har aktiverat varningarna för saknad profil eller om du använder en annan profil.
Din skärmprofil spelar ju stor roll, eftersom du försöker jämföra det du ser på skärmen med det du ser på utskriften. För att kontrollera detta kan du skriva ut min testbild du fick från Foto och se hur den blir jämfört med den bild som du ser tryckt i tidningen. Det kommer inte att matcha identiskt, framförallt har din skrivare ett större färgomfång. Men bilderna bör i alla fall påminna om varandra.
När du då skriver ut ska du se till att du har angivit din skrivarprofil i utskriftsdialogrutan, som flera har sagt tidigare. Sedan ska du se till att du har avaktiverat dina färginställningar i skrivardrivrutinen, men du måste också välja rätt mediainställning för ditt papper i skrivardrivrutinen.
Hej och TACK!
Så långt allt väl! Utskriften med din profil som du skickade stämde väl överens med tidningens bild och ännu bättre med den referensbild jag har och vars profil uppenbarligen har försvunnit. Alltså, samma testbild som nu, men utskriven 17 april före jag tvingades hämta upp en klon från en annan hårddisk och jobba vidare. Profilen borde funnits där, men den är borta. Så vilka inställningar gör jag då i proof? De bilder jag producerar med min egen kamera skall väl inte ha den profilen jag fick av dig? Räcker det att jag skapar t.ex. ett nytt datum för den bild jag nu vill skriva ut i proof? Inställningarna i color settings är de rekommenderade och likaså i utskriftsinställningar och i skrivarinställningarna.

MVH
amanda

Så vilka inställningar gör jag då i proof? De bilder jag producerar med min egen kamera skall väl inte ha den profilen jag fick av dig? Räcker det att jag skapar t.ex. ett nytt datum för den bild jag nu vill skriva ut i proof? Inställningarna i color settings är de rekommenderade och likaså i utskriftsinställningar och i skrivarinställningarna.

MVH
amanda
Inställningarna i Korrekturinställningar gör du bara för att få en indikering av hur bilderna kommer att se ut när de skrivs ut. De påverkar inte alls hur dina utskrifter kommer att se ut. Så det normala sättet att använda korrekturinställningar är att lägga in den skrivarprofil som du sedan ska använda när du skriver ut och sedan aktivera Simulera pappersfärg för att se hur papprets svärta och vithet påverkar kontrast och färgmättnad. Innan utskriften kan du då justera bildens utseende.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

Hej!
Ett försök beskriva hur det inte fungerar:

Jag har inställningen Adobe RGB 1998 i min Nikon D80. Importerar bilderna via Adobe Bridge. (Jag tar även bilder i raw, men har inte hunnit med att försöka lära mig hantera dessa ännu, självlärd som jag är. Hoppas på att kunna göra det så småningom.) Det är således jpg som gäller, men de sparas in - efter arbete som psd och sen tif.
Emellertid har jag uppmärksammat nu att vissa bilder lägger sig som sRGB i Photoshop, vilket de ju inte är tagna som. Förstår inte detta.
Har kalibrerat skärmen många gånger nu och på flera olika sätt. Full, recal och sen check. Om jag förstått saken rätt, så ska man försöka ställa in nån slags systemstandard innan man ger sig på fullkalibrering. Frågan är om jag gör det i Windows? Eller i skärmprogrammet Screen Manager Pro? Kör ju pc och har Windows 7 Pro 64 bit. Finner alla profiler som finns i datorn också i Windows färginställningar, men märkte igår, när jag ville backa efter en misslyckad färgkalibrering att flera kalibreringsprofiler försvunnit! Skriver Spyder eller skärmprogrammet över gamla kalibreringsprofiler?
Har också lagt märke till att i Spyder pro 3, så påverkar ljushetsinställningarna RGB-staplarna som man försökt få på en "rak" linje". Känns lite som moment 22.
Den misslyckade kalibreringen utgick från en kalibrerad skärm, inte från systemstandard, så skärmen blev alldeles för mörk. Men när man kör kalibrering så visas värden på 2-300 cd/m2 och om jag då sänker till de värden jag har blivit rekommenderad - runt 110-150, så blir den alldeles för mörk! Jag blev så irriterad på, vad jag upplever som dåligt fungerande kalibreringsprogram respektive skärmprogram, att jag - efter kalibreringen gick in i skärmprogrammet och reglerade ljusheten. Nu är den en kompromiss på 80%. Inte optimalt för mig. Men jag ville testa rekommendationerna.

Så till utskrifterna. Du skriver:
"Inställningarna i Korrekturinställningar gör du bara för att få en indikering av hur
bilderna kommer att se ut när de skrivs ut. De påverkar inte alls hur dina
utskrifter kommer att se ut. Så det normala sättet att använda
korrekturinställningar är att lägga in den skrivarprofil som du sedan ska
använda när du skriver ut och sedan aktivera Simulera pappersfärg för att se
hur papprets svärta och vithet påverkar kontrast och färgmättnad. Innan
utskriften kan du då justera bildens utseende."
Menar du med skrivarprofil egentligen pappersprofilen? För skrivaren finner jag inte i proof, bara det papper jag använder. Men lägger jag in pappersprofilen och simulera den, så ser bilden helt grotesk ut (mjölkig/dimmig). Vad är poängen med det?
Testbilden jag fick av dig med profil gick ju fint att simulera/skriva ut. Där blev en överensstämmelse. Men vad gäller mina egna foton ser somliga av utskrifter inte ut som tidigare (oftast färgstick åt rött, för mörka och kontrastlösa). Andra stämmer lite bättre, men inte exakt. Jag kan helt enkelt inte finna förklaring till detta. Känns som att ju mer information jag får desto mer komplicerat blir det - och det är ju förstås inte meningen!

Skulle lagt in skärmdumpar på mina inställningar för att visa att jag har gjort rätt enligt instruktioner, men det visade sig att det blir problem läsa texten när filerna måste vara så små.

MVH
amanda

En gång till

Hej!

Har försökt skapa lite distans till utskriftsproblemen några dagar, men problemen är ju kvar.
Egentligen har jag bara en fråga nu, eftersom jag VET att mina inställningar är rätt och skärmen väl kalibrerad - sånär som på ljusheten då:

MÅSTE jag verkligen ha en skärm som är så mörk som 110-150 cd/m2 (alt. 100-120 cd/m2 enligt någon annan här) för att få fina utskrifter? Har ju i flera år haft 100% ljusstyrka (synskadad som sagt) på skärmen, vilket torde bli avsevärt mycket högre värden än de rekommenderade) men ändå varit nöjd med mina utskrifter.

Skärmens ljushet motsvarar väl betraktningsljuset och är så vit som jag tycker ett vitt papper skall vara vid dagsljusbetraktning.

Jag är sannerligen förbryllad!

Med vänliga hälsningar
amanda

Hej!

Har försökt skapa lite distans till utskriftsproblemen några dagar, men problemen är ju kvar.
Egentligen har jag bara en fråga nu, eftersom jag VET att mina inställningar är rätt och skärmen väl kalibrerad - sånär som på ljusheten då:

MÅSTE jag verkligen ha en skärm som är så mörk som 110-150 cd/m2 (alt. 100-120 cd/m2 enligt någon annan här) för att få fina utskrifter? Har ju i flera år haft 100% ljusstyrka (synskadad som sagt) på skärmen, vilket torde bli avsevärt mycket högre värden än de rekommenderade) men ändå varit nöjd med mina utskrifter.

Skärmens ljushet motsvarar väl betraktningsljuset och är så vit som jag tycker ett vitt papper skall vara vid dagsljusbetraktning.

Jag är sannerligen förbryllad!

Med vänliga hälsningar
amanda

Skärmens ljusstyrka påverkar inte din utskrifts utseende överhuvudtaget. Inte sedan Photoshop 4, och då menar jag verkligen version 4 och inte CS4, har skärminställningarna ändrat på hur din utskrift kommer att se ut. Men det det ändrar är ju möjligheten att få en matchning mot skärmen. Har du en skärm inställd på 250 cd/m2 kommer du behöva se din bild vid en ljusstyrka på cirka 750 lux för att bilden på skärmen ska stämma överens med bilden i din hand.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar