Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 Officiell !!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sonnaren skrev:
Grumpy ol´man undrar:
1: Någon som tänker köpa den?
2: Varför det? Alltså, vad kan du göra med D200 som du inte kan åstadkomma med nuvarande utrustning?
Ja, någon måste ju vara den som står bakom och viskar "Memento te mortalem esse"*) och därmed plockar ner folk på jorden igen ......
Us
*) Lat. : Kom ihåg att du är dödlig.
1. Ja, sannolikt
2. a: Bättre AF än min D100,
b: Förhoppningsvis bättre sökare
c: Jag är prylgalen

Sonnaren skrev:
Grumpy ol´man undrar:
1: Någon som tänker köpa den?
2: Varför det? Alltså, vad kan du göra med D200 som du inte kan åstadkomma med nuvarande utrustning?
Ja, någon måste ju vara den som står bakom och viskar "Memento te mortalem esse"*) och därmed plockar ner folk på jorden igen ......
Us
*) Lat. : Kom ihåg att du är dödlig.

1, Har redan beställt den.
2. Som komplement till min andra kamera. Nikon tar bara bra bilder!

Janne H skrev:
Inbyggd blixt är vällan lika användbart som beg skithuspapper...oavsett märke!
Mnja... kanske som att ha lite lite mindre bitar papper än man önskat... :)

1. Du har *alltid* en "nödfallsblixt" som räcker några meter med dig.

2. Kan bara tala för Nikon D70, men den är helt integrerad i övriga systemet och kör full i-TTL. Det går mao att få till hygglig belysning -- och framför allt upplättning -- om man anstränger sig lite.

3. Den STORA fördelen: jag kan styra mina SB800/SB600 i Remote-läge. Utan att behöva ha 800:an på kameran eller ansluten till denna med synksladd.

Nu finns D200 även med på Nikonians hemsida. Det kanske inte är en nyhet för alla men den meddelas även i email-utskick.

1 november är nära...

/AnWi (så himla besviken att jag inte kan komma på Nikons officiella pressrelease).

Någon nämnde att manuellt fokuserad ais optik skulle gå att använda med ljusmätning till D200:an! Eller enbart önsketänkande? Ett steg tillbaka för Nikons del som får sälja mindre ny optik? Finns ju gott om beg ais optik och inte ofta jag behöver autofocus.

Det är ju olyckligt om det visar sig stämma. Det kommer ju att driva upp priserna på fin manuell optik! :-( / ;-)

Som vanligt hinner man inte se hur den ser ut. Ännu en bluff, funder på att skaffa en Canon D1 mark2. För nu börjar jag bli less på att vänta på något vassare än D70s. Skulle vara att dom börjar Rea ut D2x så att vnligt folk har råd att köpa en vass kamera. Tacka vet jag min gamla F5:a, den är det fart i. Fast den dyra filmkostnaderna.

Janne H skrev:
Inbyggd blixt är vällan lika användbart som beg skithuspapper...oavsett märke!

Va? Jag har visserligen aldrig haft någon systemare med inbyggd blixt, men det måste ju vara skitbra att lätta upp hårda skuggor med? Särskilt om man kan ställa ner effekten.

Tyvärr så fungerar inte den inbyggda blixten med lite större objetiv. Objektivet skymmer blixten som inte når över kanten vilket ger en mörk skugga i nedre delen av bilden.

MattiasL skrev:
Va? Jag har visserligen aldrig haft någon systemare med inbyggd blixt, men det måste ju vara skitbra att lätta upp hårda skuggor med? Särskilt om man kan ställa ner effekten.

Klart att den är användbar. Inte minst för att den alltid är med. Med diverse små knep kan man dessutom få riktigt vettiga blixtbilder, typ PoS med en serviett som diffusor eller en spegel alternativt vit pappskiva för att utnyttja taket.

Vore najs om Nikon gjorde blixten tippbar. Det finns ju vissa analoga som har det.

/AnWi

Inbyggd blixt använder väl bara vanliga amatörer med kalla hårda ansikten till följd? Nä en rejäl blixt med omnibouncer ska det vara om blixt alls vill säga. ):

Slaktaren skrev:
................. Tacka vet jag min gamla F5:a, den är det fart i. Fast den dyra filmkostnaderna.
Ja, det är då för väl att datorer, program, minneskort, hårddiskar, bläckpatroner och framför allt kamerabyte varje år när det kommer en ny modell är helt gratis..........annars bleve digitalfoto förmodligen dyrare än analogdito.....i synnerhet om man räknar med kronor/användbar bild.
Us

Senast ändrad:
Svårigheten med inbyggd blixt är att motstå frestelsen att använda den på släktmiddagen... För upplättning har den ju ett visst syfte.

/Pontus

StefanA skrev:
Inbyggd blixt använder väl bara vanliga amatörer med kalla hårda ansikten till följd? Nä en rejäl blixt med omnibouncer ska det vara om blixt alls vill säga. ):

För upplättning duger inbyggda blixtar ofta alldeles utmärkt (och för det syftet gör en omnibounce inte mycket annat än att stjäla ljus).

De lyssnar till massan som tydligen vill ha en liten sketen blixt ala kompaktkamera. Tveksamt om den kameran tål att tappas i backen mer än en gång. Men det är lite löjligt att speculera, vem vet.

StefanA skrev:
Nä, den verklige amatören känns igen på att han bara fotograferar utomhus när solen lyser......
Med eller utan blixt. Men "den vanlige amatören med hårt och kallt ansikte" är ingen jag känner igen förstås.......
Us

Hmmm.

Någon skrev ju tidigare om den stora fördelen med den inbyggda blixten när man vill fjärrstyra blixten, SB800 eller vad den heter. Har ni aldrig funderat på det?

Jag använder min inbyggda blixt just till fjärrutlösning, inget annat men till det är den ovärderlig...

//Larsa

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar