Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 officiell på riktigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Slowfinger skrev:
Skönt att se att röda färger verkar återges bra med D200. Där är det ju lite sämre ställt på D70 helt klart (och Canon 5D).
Plåtade i AdobeRGB och konverterade till sRGB, det tycker jag blir bra på D70 också. Att plåta direkt i sRGB funkar inte bra på rött.

18-200 verkar ju helt okej den med men gör kanske inte riktigt kameran rättvisa.
Väldigt svårt att bedöma objektivets skärpa under dessa förutsättningar; det bör göras mycket mer noggrannt. Men VR gör helt klart skillnad.

Jag skall sätta på 70-200/2.8 VR idag, det är erkänt en rackarns skarp glugg.
 
Suck, ser att ISO inte stämmer - det står ISO 100 på alla. Nikon har mekat om hur det lagras i EXIF-datat igen på denna modell antar jag...
 
Nån som har hört något angående när nästa sändning med D200or kan tänkas komma till Sverige?

Nikons "beräknade leveransdatum" 15/12 – idag – visade ju sig mer vara ett leveransdatum av demokameror till butiker och fotopress. :-(
 
clindh skrev:
Jo nere i "gröten" under bilden - dvs IPTC-kommentaren som Nikon Transfer lägger in. Men till vänster står lite data också, det som JAlbum plockar ut, och det stämde inte (har tagit bort det därifrån nu)

Ah, då är jag med på banan.
 
gors skrev:
Jag vet inte om det har hänt något under natten, men nu finns bilderna i alla fall där. Längst ner i blogginlägget "lika som bär".

/Göran

Ja, nu var dom tillbaka men sent i går kväll vad dom borta.
Bilder och text kanske ligger på olika servrar och det var något problem.

Med "tryck" från Dpreview menade jag bandbredd/kapacitetsproblem när alla ska ladda hem filerna samtidigt. Det är inte alla servrar som orkar med sådant.
 
Så- nu kan jag visa några bilder, gamla domkyrkan i Lund och 1600iso, obs detta är jpg bilder och skall illustrera bruset på 1600iso. Den som har sett min jämförelse mellan d2x och 5d och 1600iso från samma plats känner igen motivet.
200D har en helt annan brusbild än d2x på 1600iso. Nästan jämförbar med 5d, detaljnivån är bra-om än inte riktigt lika bra som 5d i de mörkaste detaljerna. Kameran i sig själv är en dröm att hantera . Klart härligare , förutom sökaren än min 5d.
Återkommer när jag har gått igenom flera bilder.
5d till vänster 200d till höger. Delutsnitt i 200%
Mikael
 

Bilagor

  • zzz1.jpg
    zzz1.jpg
    33.3 KB · Visningar: 581
Senast ändrad:
Jätteintressant! Just jämförelsen D200 - 5D är spännande. Att D200 ens är i närheten i bildkvalitet låter riktigt bra. D200 har ju så mycket annat som 5D inte har. Och dessutom till ett betydligt trevligare pris.
 
Hela bilden + ytterliggare ett utsnitt. Jag har en kommentar- 1600 iso och jpg från 200d är över förväntan. Skall se i eftermiddag hur rawfilerna ser ut.
 

Bilagor

  • zzz3.jpg
    zzz3.jpg
    35.3 KB · Visningar: 544
ytterliggare ett utsnitt
ingen stor skillnad, skillnad kan ses i skärpedjup mellan de 2 kamerorna 5d och 200d.
Bruset i jpg bildfilerna är likvärdigt och detaljåtergivningen
Mikael
 

Bilagor

  • zzz2.jpg
    zzz2.jpg
    27.9 KB · Visningar: 554
Jag kommer ihåg den långa tråden strax innan D200 kom. Minns inte vad signaturen hette som högljutt klagade: adjö Nikon - nu byter jag till Canon. Nikon kommer aldrig presentera en bra D200!
 
Slowfinger skrev:
Jag kommer ihåg den långa tråden strax innan D200 kom. Minns inte vad signaturen hette som högljutt klagade: adjö Nikon - nu byter jag till Canon. Nikon kommer aldrig presentera en bra D200!

Näe kameran verkar onekligen vara en guldklimp, synd bara att det verkar som man kommer få vänta i evigheter på att få en trots att man beställde 15 minuter efter köpstart!
 
Provade 400,800,1600 på min gamla testgata som är full av detaljer.
Hela bilden först sedan utsnitt.
 

Bilagor

  • zzz6.jpg
    zzz6.jpg
    38 KB · Visningar: 488
utsnitt 400, 800, 1600 iso.
200d förmåga att hålla bruset nere samt att kunna återge detaljer är mycket bra.
Mikael
 

Bilagor

  • zzz5.jpg
    zzz5.jpg
    31.9 KB · Visningar: 486
Innan jag går igenom rawfiler-måste installera Nikon Capture, ett program jag ogillar så är min spntana bedömmning- Riktigt j... bra gjort Nikon.
Jpg bildfilerna ut från kameran vad det gäller färger påminner mycket om d2x, dvs klart bättre än exv min 5d.

Vilken kamera man får för detta pris med fantastiskt snygga jpg bildfiler rakt ut från kameran.Välbyggd med en sökare i klass med d2x

Ni som väntar- väntar på något riktigt bra
KUDOS NIKON

Mikael.
 
macrobild skrev:
Innan jag går igenom rawfiler-måste installera Nikon Capture, ett program jag ogillar så är min spntana bedömmning- Riktigt j... bra gjort Nikon.
Jpg bildfilerna ut från kameran vad det gäller färger påminner mycket om d2x, dvs klart bättre än exv min 5d.
Vilken kamera man får för detta pris med fantastiskt snygga jpg bildfiler rakt ut från kameran.

Ni som väntar- väntar på något riktigt bra
KUDOS NIKON

Mikael.

Capture One 3.7.3 stödjer D200 NEF, om än beta-stöd så tycker jag konverteringen såg bra ut. Väl värt att prova om du ogillar Nikon Capture.
 
Mikael är det månne så att du har varit på Mattssons och lånat för att provfota? Med tanke på var du varit och fotat? Jag ringde dem vid lunch och då hade de inget ex hemma!?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.