Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 officiell på riktigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Eveningstar skrev:
Jag vill inte vara sån, men deras nya kamera har horisontell banding i skuggpartierna (om man ljusar upp bilden), jämfört med d2x'en.

Ja, det har vi också noterat. Vi tycker att det faller väl inom ramen för vad som är acceptabelt. Problemet syns överhuvudtaget inte om man inte går på bilden väldigt hårt med kurvor eller nivåer. D2x-filerna står pall för mer, men det är också en mer avancerad kamera och Nikon har lagt mer krut på utläsningen av bilddata, vilket syns i vårt exempel.
 
Skillnaden är verkligen hårfin. Vad gäller kontraster så ser nog till och med D200 lite bättre ut än D2X...

Ser verkligen fram mot hög-ISO-bilderna.
 
Vad det gäller kontrasten så så tror jag mer på att de har något olika inlagda tonkurvor . Nej två rawfiler och samma rawhanterare och linjär uppräkning -då kan vi börja tala om vad den ena eller andra kameran uppvisar.
Mikael
 
Ja, det har du ju helt rätt i. Kontrastlägena har ju tydligen olika settings på D2X och D200. I alla fall olika namn. Low respektive Less contrast.
 
Det bråkas på dpreview om att bilderna är tagna med 1h mellanrum dessutom. Om detta har att göra med felinställd klocka eller annat vet jag inte, men det gör kanske ev. kontrastbedömningar svårare?
 
Slowfinger skrev:
Ja, det har du ju helt rätt i. Kontrastlägena har ju tydligen olika settings på D2X och D200. I alla fall olika namn. Low respektive Less contrast.

Vad som är gemensamt är att vi ställt in lägsta möjliga kontrast på båda kamerorna.

Självklart utvärderar vi råfiler vad det lider. För det ändamålet ska vi fotografera under mer kontrollerade former i början av nästa vecka.
 
Eveningstar skrev:
Det bråkas på dpreview om att bilderna är tagna med 1h mellanrum dessutom. Om detta har att göra med felinställd klocka eller annat vet jag inte, men det gör kanske ev. kontrastbedömningar svårare?

Det måste ju bero på tidsinställningen. Ljuset ligger ju likadant.
 
Eveningstar skrev:
Det bråkas på dpreview om att bilderna är tagna med 1h mellanrum dessutom. Om detta har att göra med felinställd klocka eller annat vet jag inte, men det gör kanske ev. kontrastbedömningar svårare?

Tack för informationen. Klockan var felställd i en av kamerorna, har inte kollat vilken än. Det är en minut mellan bilderna, om ens det.

/Göran
 
Göran ! Jag tycker bilderna bra illustrerar jpg ut från kamerorna och de små skillnader det finns att se. Jag har mätt upp dom i både lågdager , mellantoner och högdager. Vad man kan se är att d2x har högre upplösning när det gäller jpg bilder från kameran och de inställningar som ni har valt.
Att säga att den ena eller andra kameran har större dynamiskt omfång som någon skrev på dpreview - går inte. Båda bilderna är nästan identiska i högdager repektive skuggor.
Man kan se antydningar till ränder i 200d bilderna.
Brusbilden i skuggorna ser olika ut, d2x visar vissa skuggskiftningar något tydligare och mer avgränsat.

Mikael
Tydligast ser man att d2x har högre upplösning rakt ut från kameran. d2x till höger
 

Bilagor

  • d200-3.jpg
    d200-3.jpg
    18.9 KB · Visningar: 680
Detaljer/brus i skuggor är nästan indentisk. 200d har ett mer rödaktigt brus med ränder om man tittar noga och förstorar bilden till 500% eller liknande.
200 till vänster , d2x till höger.

blir kul att höra vad ni kommer fram till med rawfilerna.
Mikael
 

Bilagor

  • d200-2.jpg
    d200-2.jpg
    27.5 KB · Visningar: 671
Senast ändrad:
Dajo skrev:
Vart tog bilderna vägen på Kamera & bilds hemsida?

Blev trycket från Dpreview för stort eller vadå?

Jag vet inte om det har hänt något under natten, men nu finns bilderna i alla fall där. Längst ner i blogginlägget "lika som bär".

/Göran
 
Dajo skrev:
Vart tog bilderna vägen på Kamera & bilds hemsida?

Blev trycket från Dpreview för stort eller vadå?

Vilket tryck? Det är ju väldigt positiva inlägg om bilderna på dpreview (förutom några som inte fattat hur kameran mäter och att tiden var felställd)...
 
Senast ändrad:
Han menar nog tryck på serven. När jag lade upp bilderna från D70 när den var helt ny, och den länken spreds på dpreview mfl, så vart det en grym spik i vår trafik - som ju normalt är rejält hög ändå.
 
Okej. Tack! Så enkelt var det givetvis.

Jag trodde att det var för att några tjatade om det där med tiden osv.

Det är ju inte lätt att tillfredsställa alla pixelpeepers som nu granskar bilderna i 500% förstoring ;-)
 
Vi får se om dessa nya bilder från D200 blir lika poppis - tror inte det, gråmulen vintereftermiddag står sig slätt mot ett soligt Gran Canaria.. :)

Det här är alltså bilder direkt ur D200 med 18-200 VR som jag tog igår eftermiddag.

Det var mörkt, trist och grått igår, kameran återger färgerna troget men normalt hade man nog justerat kurvan lite i efterbehandling för såhär trist vill man ju inte minnas dagen :)

Gluggen är inte den ljusstarkaste så jag slog på Auto ISO, som ju nu blivit riktigt användbar iom att man ser vilket ISO det blir i sökaren och också kan sätta max tillåtna ISO och lägsta tillåtna slutartid.

Det är en liten blandning av bilder; långa slutartider som testar VR litegrand (funkar bra!) och höga ISO-tal. Och en gullig mus plåtad med inbyggda blixten. Kolla slutartid och ISO på EXIF-panelen och gör din egen bedömning.

http://www.fotosidan.se/clindh/d200/index.html

Fler bilder kommer, kan man hoppas på en gnutta sol idag...?
 
Skönt att se att röda färger verkar återges bra med D200. Där är det ju lite sämre ställt på D70 helt klart (och Canon 5D).

18-200 verkar ju helt okej den med men gör kanske inte riktigt kameran rättvisa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.