Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 @ Iso 1600

Produkter
(logga in för att koppla)
Bilderna är ju dessutom ruttet exponerade och vem vet vad dom genomgått i bildbehandlingsprogrammet? Bättre att vänta på samples på t.ex dpreview.
 
Bilderna är exponerade efter mellantonerna vilket syns på histogrammet.
Histogrammen är fö väldigt lika i de båda bilderna. Vad man kan se är att detaljnivån sjunker kraftigt från 800-1600iso.
800iso till vänster. 1600 iso till höger
Mikael
 

Bilagor

  • brus-d200.jpg
    brus-d200.jpg
    24.5 KB · Visningar: 928
Tittar man på en bild från 5d så ser det ut så här.Detaljnivån sjunker, blotchigt brus i rött uppträder och ytorna ser mer tillsmetade ut.
Mikael
 

Bilagor

  • brus5d.jpg
    brus5d.jpg
    31.2 KB · Visningar: 924
Oavsett det är Nikon eller Canon så sjunker detaljnivån från 800-1600iso. Bruset tas om hand på olika sätt. Nikons brusbild är något mer filmlik/korn
medan Canon har en mer utslätad/tillsmetad spräcklig yta.
Mikael
 

Bilagor

  • 5dbrus2.jpg
    5dbrus2.jpg
    39.9 KB · Visningar: 910
Jag tycker det ser mycket lovande ut.
800iso till vänster. 1600iso till höger
1. högdagerblänk hanteras väl, ingen skillnad
2. mellantoner med god signalnivå
3. Här börjar signalnivån och förstärkningen synas, detaljer äts upp av brus
4. något mer brus men hanterbart
Jag kommer att köra en test mot 5d för att se vad som skiljer dom åt, förhoppningsvis redan denna månad.
Mikael
 

Bilagor

  • brusdd200-3.jpg
    brusdd200-3.jpg
    24.3 KB · Visningar: 901
Senast ändrad:
Bra Mikael! Dig kan man alltid lita på.

Min första, känslomässiga, reaktion var att det såg för jäkligt ut. Men du behöll lugnet ;-)

Ser fram mot dina tester.
 
Man bör ha i baktanke att bilderna som tas med D200 i dagsläget inte kommer återge den slutliga bildkvalitén till 100%. Efter provfotningar med de första kameraexemplaren som produceras kalibrerar man en hel del innan den färdiga kameran som tillverkas till den första kommersiella skeppningen färdigställs.
 
För mig är det intressantaste hur den beter sig på höga ISO i dåligt konstljus, inte dagsljus.
Men vad jag har hört har Nikon jobbat ganska mycket på det, vi får se.
 
Slowfinger skrev:
Personligen tycker jag att snyggt brus är mycket viktigare än lite brus. Plåtade bowlande barn idag och nästan allt uppåt ISO 1600 och raw. Men ärligt talat tycker jag att D70:s brus är rätt snyggt.

Alltså - snyggt brus åt folket! Inga utsmetade plastbilder tack.


Håller helt med. Om bruset bara kunde se ut som riktigt filmkorn så det blev lite mer fotografikänsla över det hela. D2X är förvisso en bit närmre korn än brus så att säga.
 
Var och kände på D200 idag. Tyvärr fick jag inte ta bilder med minneskort i kameran eftersom sista mjukvaruuppdateringen inte är gjord, men ISO 1600 inzoomat på max på kamerans display såg riktigt bra ut.

Personligen tyckte jag nog också att sökaren på kameran kändes bättre än på Canon 5D.

Verkar bli en grym kamera till ett grymt bra pris. Men jag hamnade som ungefär nummer 500 i kön hos Scandinavian Photo, även om det säkert finns ganska mycket luft i kön.
 
Slowfinger skrev:
Var och kände på D200 idag. Tyvärr fick jag inte ta bilder med minneskort i kameran eftersom sista mjukvaruuppdateringen inte är gjord, men ISO 1600 inzoomat på max på kamerans display såg riktigt bra ut.

Personligen tyckte jag nog också att sökaren på kameran kändes bättre än på Canon 5D.

Verkar bli en grym kamera till ett grymt bra pris. Men jag hamnade som ungefär nummer 500 i kön hos Scandinavian Photo, även om det säkert finns ganska mycket luft i kön.

Hade Scandinavian någon uppdatering på när dom får in D200;an eller är det fortfarande 15:e december som gäller ?
 
Ja, det är fortfarande 15/12 som gäller. Och hur snabbt dom kan beta av kön hade dom ingen aning om.

Vad gäller kit är inte det klart än heller. Det är inte säkert att det blir kit i Europa med 17-55/2.8 vilket jag själv är intresserad av.
 
Slowfinger skrev:
Ja, det är fortfarande 15/12 som gäller. Och hur snabbt dom kan beta av kön hade dom ingen aning om.

Vad gäller kit är inte det klart än heller. Det är inte säkert att det blir kit i Europa med 17-55/2.8 vilket jag själv är intresserad av.

Usch, över en månad kvar... Får hoppas bara att det inte blir senare iaf. Om kön är över 500 på Scandinavian så lär det dröja ett tag innan det finns exemplar på lager nån stans.
 
Jag beställde en D200 främst på grund av känslan och funktionerna... men av dom där bilderna att döma så blir även bildkvalitén ett rejält lyft.
 
Slowfinger skrev:
Orkade inte läsa hela tråden rakt igenom. Var det fejk eller hurså?


ingen som vet:) men det fanns väll ingen exif, och han vägrade skicka rawfiler till andras epost (skyllde på slött internet trots att hans email var reggad på ett universitet med T1 lina)

sen var hans nick "weed 4 free" typ :p


edit: men dom första bilderna han postade såg väll rätt okej ut, vad de nu var för ISO på dem :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.