ANNONS
Annons

D200 @ Iso 1600

Produkter
(logga in för att koppla)

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Är väl den saken som känns viktigast för mig; hur D200 agerar på höga ISO. Här finns en bild på 1600. Ser ok ut, men vill se flera exempel från ett produktionsex. Framför allt på 3200.

3200!!??

Jag tror att jag som högst varit uppe på ISO 1250 på min D100 och där är det *INTE* brusfritt.
Och med film har jag inte fotar över ISO 800 nån gång.

Jag vet att dokumentärfotografi har större krav på bra brusvärden vid höga ISO-tal, men är ändå inte ISO 3200 en sista utväg om man inte har något annat val?

Jag börjar förstå det fina med att ha anti-skak inbyggt i huset som KM har. Det gör ju onekligen att man kan fota på lägre ISO och med längre slutartider.

AndersGbg skrev:
3200!!??

Jag tror att jag som högst varit uppe på ISO 1250 på min D100 och där är det *INTE* brusfritt.

Jag vet att dokumentärfotografi har större krav på bra brusvärden vid höga ISO-tal, men är ändå inte ISO 3200 en sista utväg om man inte har något annat val?

Jag börjar förstå det fina med att ha anti-skak inbyggt i huset som KM har. Det gör ju onekligen att man kan fota på lägre ISO och med längre slutartider.
När man t.ex plåtar dans i riktigt dåligt belysta scener. Det har jag gjort ganska mycket med D100. För att frysa rörelserna måste man få snabba tider och då hjälper ingen anti-skak. Samma sak med en del sport, typ bandy och basket.

Hur det är med film eller hur tidigare digitalkameror varit är ju detsamma. Jag värdesätter brusfrihet vid höga känsligheter stort, både för att i befintligt ljus tillsammans med AS kunna handhålla men även, som Calle skriver, för att kunna frysa rörelser.

Allvarligt talat så är jag mer intresserad av dynamiskt omfång & brusfrihet än av pixlar, detta till mitt behov alltså.

Jag är också intresserad av hur Nikon lyckats med brusnivåerna. Tycker att D200 ser ut att vara det klart intressantaste huset i klassen just nu, om man lyckats med bruset vill säga.

//Larsa, som dock inte funderar på att byta system:)

Tja, alla har vi olika priorieringar.
Själv fotar jag mest på ISO 200 idag (lägsta möjliga på D100) – och kommer antagligen använda ISO 100 mest i framtiden.

Jag hade hoppats mer på blixt-synktiden... men, men, D200 känns helt rätt ändå. Kanske därför som jag redan beställt en :)

Jag förstår att många väntar in tills kameran är släppt och kan recenseras. Särskilt om brus på högt ISO är väldigt intressant.

Det verkar som 200 har goda egenskaper på 1600iso. Någon har tagit bilder och lagt ut på dpreview.
Vad man kan se är att det inte finns de karaktäristiska fula brusegenskaperna som hos d2x eller andra Nikonkameror på höga iso tal..
Hur bra detaljinformationen är går inte att utröna. Jag får förhoppningsvis en d200 för test ganska snart, det första jag gör att jmf den med 5d som har mycket bra egenskaper-kanske de bästa just nu vad det gäller brus/detaljinformation.Dvs tom bättre än den mångdubbelt dyrare 1dsMk2

Mikael

Senast ändrad:
Jag tycker att det är överraskande att D200 får såpass positiv kritik innan den är ens släppt. De flesta kameror brukar vara sågade reellt. Man hittar alla möjliga "fel" på dem: back/framfokus, för högt brus, för mörka/ljusa bilder, färgstick, blooming, CA (som beror visserligen på optiken), moaré osv. Vad har hänt? Vart tog vägen alla hitta_fel_på_en_ny_kamera_sportutövare? Eller har kameran inte nått dem än?

timofej skrev:
Jag tycker att det är överraskande att D200 får såpass positiv kritik innan den är ens släppt. De flesta kameror brukar vara sågade reellt. Man hittar alla möjliga "fel" på dem: back/framfokus, för högt brus, för mörka/ljusa bilder, färgstick, blooming, CA (som beror visserligen på optiken), moaré osv. Vad har hänt? Vart tog vägen alla hitta_fel_på_en_ny_kamera_sportutövare? Eller har kameran inte nått dem än?
Det kommer. Oroa dig inte....gnället kommer att stå som spön i backen.

Spön i backen

... och vi andra köper D70 eller D50 och går ut och fotograferar.

Ser fram emot en hel drös med begangnade D70 kameror så att jag kan köpa ett nytt verktyg.

Säger 995 JOLidman

macrobild skrev:
Det verkar som 200 har goda egenskaper på 1600iso. Någon har tagit bilder och lagt ut på dpreview.
Vad man kan se är att det inte finns de karaktäristiska fula brusegenskaperna som hos d2x eller andra Nikonkameror på höga iso tal
Mikael

Personligen tycker jag att snyggt brus är mycket viktigare än lite brus. Plåtade bowlande barn idag och nästan allt uppåt ISO 1600 och raw. Men ärligt talat tycker jag att D70:s brus är rätt snyggt.

Alltså - snyggt brus åt folket! Inga utsmetade plastbilder tack.

Jo, men med de senaaste modellerna från Canon och Nikon så är de höga ISO-lägerna helt klart användbara och ska inte ignoreras.

Bilderna blir inte perfekta men ofta mycket användbara.

Och tänk bara på kombinationen antiskak plus suveräna brusegenskaper. Då kan vi verkligen börjar tala användbarhet:)

--jalle

AndersGbg skrev:
3200!!??

Bara att kopiera länkarna och klista in dem i adressfältet. Inget www framför. Men varning - det ser inte bra ut. Men det är kanske en tidig mjukvaruversion...

För mig är det tvärtom: jag måste skriva "www" före "tar.hu..." för att det ska funka (jag använder MacOSX och Safari som webbläsare).

ush bilderna i den där sista länken såg inte så trevliga ut :/ men jag väntar nog hellre på lite riktigta testbilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar