Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D100 mjukvaruppgradering?

Produkter
(logga in för att koppla)

picturethis.se

Aktiv medlem
Köpte min D100 tidigt, förmodligen blan de första sändningarna.
Har inte hört om några uppgraderingar av mjukvara.

Men läste på dpreview att någon, själv, uppgraderat till v. 2.0.

Aha?

Vilka versioner kör ni?
Finns det fler?
Varför har jag missat detta?

Om jag inte är ute och cyklar så var det en uppgradering som egentligen skulle göras på verkstad men sen läckte ut på diverse webbplatser. Har för mig att en av förändringarna var stöd för större minneskort. Vill du uppgradera så hittar du den säkert via Google.

v2.00

picturethis.nu skrev:

Vilka versioner kör ni?

Jag har version 2.00 i min D100.

När jag köpt kameran i januari -05 (begagnad här på Fotosidan, förresten) kollade jag någonstans på Nikons webb att 2.00 var den senaste firmwareversionen.

Mig veterligen kom det bara en uppdatering av mjukvaran till D100, och det är version 2.00 som Bo säger.

Nikons supportsida ligger för närvarande nere....

Oki, då klarnar det lite...
Det förklarar väl varför jag inte hört nåt - om det bara ÄR en version, v 2.

Canon verkar ju uppdatera ständigt.

Supportsidan var nere även när jag kollade tidigare i dag.

Tack för hjälpen!

Hah, här är jag igen, puckot som inte förstår sig på datorer (eller kameror...)

Kollade och upptäckte att visst har jag v. 1.1 i min D100.

För att slippa göra bort mig hos Nikon, här vet ni ju redan att min kunskapsnivå är noll, hur går jag till väga?

Hur laddar jag ner något från nätet och får in det i kameran? (Ja, ni ser ju vilken begåvning jag är!)
Var det en massa kablar med kameran när man fick den? Dem har jag nog slarvat bort...

Förstunden har jag inga Nikonpryttlar framför mig, så jag kan inte logga in på deras sida.

Är jag hopplöst korkad, eller finns det hjälp?

mvh

adam

Det verkar som om man måste skicka in kameran. Jag har inte fått svar av Nikon Sverige än, så vi får se.

Men det här gäller iaf, från Nikons internationella sida:

Mac OS X PTP Camera Control functionality.
In combination with Nikon Capture version 3.5 which is available November/ December 2002 will provide D100 compatibility with Nikon Capture Camera Control on Mac systems (Mac OS X version 10.1.3 or later or Mac OS 9.0.4, 9.1, or 9.2)

Adobe 1998 (Colour Mode II) ICC profile tagging.
Images taken in Colour Mode II will have their colour profile embedded, ensuring that the correct colour-space setting can be selected automatically when the images are opened in Adobe™ Photoshop 7 or other applications which support colour management.

Lexar™ Write Acceleration compatibility.
An increase in speed by about 10% depending on file format chosen, when using Lexar's multimedia card.)

File names for voice memos recorded using the MB-D100.
Voice memos recorded using the MB-D100 multi-function battery pack (available separately) are stored on the camera memory card as audio files with names of the form "DSC_nnnn.WAV". Where 'nnnn' is a four digit number.
(Wav file names match image file names when browsing in Windows Explorer).
Due to the extensive improvements and internal system architecture of the D100, customers will need to return cameras to a Nikon Repair Facility for this free of charge* upgrade opportunity.

USER ARE ADVISED TO BRING DOWN YOUR WARRANTY CARD. PRIORITY WILL BE GIVEN TO THOSE WITH WARRANTY CARD.

Contact your national Nikon Repair facility before sending in your camera. (*Shipping costs to be paid by customer.)

Hur laddar jag ner något från nätet och får in det i kameran? [/B]

Vet ej hur det funkar med D100:an, men när jag uppgraderade D2H:an så tankade jag ner versionen från Nikons hemsida på mitt minneskort. Stoppade sedan in kortet i kameran och laddade över det hela. Så smidigt!

Hoppas du kan göra detsamma med "100-ingen"!

Oscar

Tack så långt!

Har suttit och blivit vansinnig över en serie produktbilder jag tog i morse med D100an.

Vita produkter mot vitbakgrund.Ok.

Även att jag mäter ljuset separat, (vad spelar det för roll om inte ISotalen är exakta mot D100?) har samma kamera inställningar (manuella), samma ljusförhållanden (Henselblixtar), så får jag olika och kladdiga färgstick. Hur jag än ställer in vitbalansen, antingen i kameran eller i PS CS, så får jag inte min font helt vit. Den fick jag skruva till i efterhand. Ok, men kan inte nästa exponering ha samma färgstick?
Nej, då ska kamera skojja till det och det blir bara att börja prova sig fram igen!

Snart ger jag upp!

picturethis.nu skrev:
Tack så långt!

Har suttit och blivit vansinnig över en serie produktbilder jag tog i morse med D100an.

Vita produkter mot vitbakgrund.Ok.

Även att jag mäter ljuset separat, (vad spelar det för roll om inte ISotalen är exakta mot D100?) har samma kamera inställningar (manuella), samma ljusförhållanden (Henselblixtar), så får jag olika och kladdiga färgstick. Hur jag än ställer in vitbalansen, antingen i kameran eller i PS CS, så får jag inte min font helt vit. Den fick jag skruva till i efterhand. Ok, men kan inte nästa exponering ha samma färgstick?
Nej, då ska kamera skojja till det och det blir bara att börja prova sig fram igen!

Snart ger jag upp!
Kör du NEF?

Ja.

Men problemen kvarstår. Dock aningens enklare att åtgärda.

Min undran är mest om det är jag som fotograf som tappat stinget, eller om jag kan med att skylla på min utrustning?

Och jag är väl bekant med uttrycket att "en dålig konstnär skyller på sina verktyg".

Vill bara inte inse att det är just jag...

Nu har jag fått svar från Nikon angående firmware-uppdatering. Det ena från support och det andra från teknikerna:

Dessvärre måste det ske hos någon av våra service-verkstäder. Det går
inte att ladda ner den och göra det själv dessvärre:(
Jag har vidarebefodrat din kostnadsfråga till vår Service chef eftersom
det är de som gör alla sådana uppdateringar.

och

Uppdateringen är kostnadsfri, men du får bekosta frakten eller komma in
till oss.

picturethis.nu skrev:
Ja.

Men problemen kvarstår. Dock aningens enklare att åtgärda.

Vad använder du för konverteringsprogram? De väl fungerande, som CaptureOne eller Camera Raw, hanterar ett sådant problem mycket enkelt.

MVH/Stefan

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto