Hej
Det är lite konstigt att debatter om relativa jämförelser utan en klar prallell alltid uppkommer.
Jag ser inte det som ett problem att D60:n inte är lika vass som lågppriskameran EOS 1V. Detta då jag har förstånd att jämföra äpplen med äpplen och päron med päron även om allt är frukt.
Jag ser skalan så här:
EOS D30/D60 är motsvarande EOS3000 (entry level i sin klass)
EOS 1D / EOS1Ds motsvarar EOS 1V (top of the line i sin klass)
Eftersom jag haft EOS3000, 300, 30 och D30 och D60 så kan i alla fall jag tydligt se att Canon har en klar linje med vad man får för pengarna, vad man lockar med osv.
Jag skulle bli mycket förvånad om inte framtiden ger en eller ett par kameror mellan D60 och 1D.
Som jag flera gånger skrivit i andra trådar så tycker jag inte autofokusen är speciellt långsam i jämförelser med de kameror jag haft, med rätt objektiv är den snabb, men den är långt långt ifrån vad man kan få med en 1V av flera orsaker:
- exakthet
- antalet fokuspunkter och fokusmönster man kan använda
- predikteringen av rörliga mål
- ljuskänsligheten för autofokusen. D60 behöver bra ljus för att bli snabb och ger upp rätt fort om ljuset avtar
Jag ser klar skillnad med tex Canon 35-350L som är mycket snabbare och söker mindre än tex Sigma 135-400 APO.
Men jämför jag med min Digital Ixus, min Powershot S90PRO är det ett under av snabbhet.
Men med kunskap om ens egna och ens prylars svaghet kan man ändå komma långt om man accepterar dessa och kompenserar med kunskap för hur man kan komma runt dessa.
Dock förstår jag de som är beroende av kameran av olika anledningar som enbart ser till pengarna, men då har man nog hamnat i fel skala om man dömer ut en kamera som dålig bara för att man inte anser den prisvärd för ändamålet. Det är i så fall bara att avstå för då är det inte det rätta verktyget.
DVS har man 1v krav köper man ju inte en 3000, så varför slå ner på en D60 när det är en 1D man behöver för sitt dagliga bröd eller sitt ego? Att sedan Canon och andra lagt ca 20000++ i offset på priser för att det är digitalt är ju en annan diskussion eller….?
Roine