** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

D 60, inte ett dugg imponerad alls

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ica skrev:
Jim Hujanen Varför skriver du så här:

Alla digitalkameror är skit! så är det bara, ren skit!
Punkt slut,
finn ej någon som helst "känsla" i att plåta digitalt!
Kör med riktiga grejor så får du också kvalitet och slippar alla data pislar och skräp på dina bilder. Det kommer aldrig komma någon digitalkamera som imponerar.
Företagen kommer sluta tillverka dom eftersom alla efter ett tag dom plåtat digitalt går tillbaka till det traditionella.

Förstår du inte inte att vi som kör digitalt blir ledsna på dig. Det är ju rena mobbingen. Jag är 55 år och har fotograferat i 40 år analogt med olika systemkameror, men aldrig haft så roligt som när jag skaffade digitalkamera. Det är mycket tröttsamt med denna kamp som gäller analogt eller digitalt. Lägg din energi på fotograferandet istället, för snart blir du också gammal och trött.
Hälsningar / Ingemar Carlsson

Jag lägger mycket energi på min fotografi, men jag säger bara vad jag tycker, det är väl inte tröttsamt med denna kamp mellan digitalt & analogt
, jag är 24 idag /12 oktober, så gammal blir jag ej än
Mvh/jim

Kan vi inte vända på steken? :D

"Alla digitalkameror är skitbra! Så är det bara, rent skitbra!
Punkt slut.
Finner ej någon som helst "känsla" i att plåta analogt!
Kör med riktiga grejor så får du också kvalitet och slipper alla repor och skräp på dina bilder. Det kommer aldrig komma någon mer analogkamera som imponerar.
Företagen kommer sluta tillverka dom eftersom alla efter ett tag dom plåtat analogt går över till det digitala. "

F.ö. tycker jag denna tråd var väldigt intressant. Hoppas också ha råd med ett dylikt vrålåk en vacker dag.

ace skrev:
Kan vi inte vända på steken? :D

"Alla digitalkameror är skitbra! Så är det bara, rent skitbra!
Punkt slut.
Finner ej någon som helst "känsla" i att plåta analogt!
Kör med riktiga grejor så får du också kvalitet och slipper alla repor och skräp på dina bilder. Det kommer aldrig komma någon mer analogkamera som imponerar.
Företagen kommer sluta tillverka dom eftersom alla efter ett tag dom plåtat analogt går över till det digitala. "

F.ö. tycker jag denna tråd var väldigt intressant. Hoppas också ha råd med ett dylikt vrålåk en vacker dag.

Det går ej att vända på steken lilla gumman, analogt är bäst, tycker jag och digitalt är ren skit tycker jag, och som jag tidigare har sagt till alla som fick ont i magen när jag fick dom att ångra sina digitalköp, acceptera att jag tycker att digitalkameror är skit.

:)

Jimbo skrev:

Det går ej att vända på steken lilla gumman, analogt är bäst, tycker jag och digitalt är ren skit tycker jag, och som jag tidigare har sagt till alla som fick ont i magen när jag fick dom att ångra sina digitalköp, acceptera att jag tycker att digitalkameror är skit.
:)

Ja du lilla gubben, verkligen kreativ diskussion du för. Och vad trevligt det låter att du ger folk magknip. Har du funderat på om det verkligen är det bästa sättet att gå till väga?

Jag tror alla i detta forum fattat din åsikt vid det här laget, så du kan nog sluta tjata.

Intressant disskusion. Kul att se hur folk härsknar till så fort det står något dåpligt om digital.
Digitalt i all ära, men jag kan bara hålla med. D 60 ÄR plastig och känns inge bra.. EOS 1D är däremot något i min smak..

Man måste väl kunna kommentera en digitalkamera utan att alla digitalanvändare tror det är ett påhopp mot hela den gruppen av fotografer.

NiklasK skrev:

Intressant disskusion. Kul att se hur folk härsknar till så fort det står något dåpligt om digital.

Kritik på kameror är alltid värdefull om den är saklig. Det som jag tror retar upp folk är väl snarast onyanserad kritik. Ingen skulle väl på fullt allvar göra ett kategoriskt uttalande om alla analoga kamerors kvaliteter, det vore helt befängt och felaktigt. Ingen skulle ta ett sådant uttalande på fullt allvar. Men på något vis verkar det vara mer comme il faut när det gäller digitala kameror - även om det är lika befängt.

Din kritik gentemot D60 är mycket mer relevant och substantiellt än Jimbos "inlägg". Men du är saklig och konkret och därför kan jag respektera din åsikt, även om jag inte delar den.

Sedan är det ju skillnad på att hålla en kamera i handen en liten stund och att arbeta med den. Det gäller både analogt och digitalt. Men jag förstår inte riktigt denna vurm för att framhålla att en kamera är plastig eller plåtig. Det finns gott om kameramodeller jag inte skulle vilja ha av olika skäl. Men det är tämligen ointressant för andra och jag finner inget skäl att trumpeta ut det. Däremot ger jag gärna råd om jag blir tillfrågad...

mvh Janne

Niklas:

Jo men samtidigt borde en del vara lite mer ödmjuka och inte använda ordet "ÄR" så ofta.

Var och en har ju sin åsikt om saker och ting men skriver man att nånting "ÄR" så påtvingar man andra människor sin egen åsikt.

Jag ser en viss skillnad i om någon säger "digitalt är skit" jämfört med "jag tycker att digitalt är skit", gäller även D60:s plastighet för övrigt.

Håller helt och hållet med. har inget emot digital fotografi även om jag föredrar den traditionella.

Jag tycker att D60 är alldeles för plastig och de känns som det inte är någon kvalitetkänsla.. Ingen BMW känsla i reglagen precis! Tycker att känslan i kameran kan jämföras med EOS 500 eller något. SKulle däremot kunna tänka mig en 1D som sagt för att den känns mer slagtålig och ligger rätt i handen.

Det finns också MÅNGA analoga kameror jag inte skulle kunna tänka mig att använda på grund av den tvivelaktiga konstruktionen. Därav inte sagt att den tar dåliga bilder... Det är som sagt fotografen som tar bilden och inte kameran!

Cirkeln är sluten.
Det är exakt detta som det första inlägget handlade om!
Inte om digitalt vs. analogt utan om hur D60:an känns. Att sedan ett gäng lyckliga? D60 ägare tar detta personligt och pajar poängen är en helt annan sak.

När de första digitalkamerorna kom så var de underlägsna de analoga kamerorna i många aspekter. De var tvugna att slåss med näbbar och klor för att hävda sig.

Idag är det ingen som tvivlar på digitalkamerorna och alla vet att de kommer att bli bättre och billigare med tiden. Däremot så upplever jag det ofta som att de fortsätter att slåss med näbbar och klor av gammal vana. Den här tråden är ett bra exempel på det. Man ska hitta en kamera som passar sina behov och sin ekonomi. Det är inte konstigare än så.

Pej skrev:
När de första digitalkamerorna kom så var de underlägsna de analoga kamerorna i många aspekter. De var tvugna att slåss med näbbar och klor för att hävda sig.

Idag är det ingen som tvivlar på digitalkamerorna och alla vet att de kommer att bli bättre och billigare med tiden. Däremot så upplever jag det ofta som att de fortsätter att slåss med näbbar och klor av gammal vana. Den här tråden är ett bra exempel på det. Man ska hitta en kamera som passar sina behov och sin ekonomi. Det är inte konstigare än så.

Jag håller fullkomligt med dig!

Men att vi digitalanvändare fortfarande "slåss med näbbar och klor" beror till stor del på att vi oftast möter onyanserad, kategorisk och osaklig kritik. Det verkar som om en del anser att digitalfoto inte är lika "fint" som traditionellt foto.

Men det viktiga är ju att man hittar ett sätt att fota som man är nöjd med. Hur andra fotar - med Hasselblad eller med specialpreparerad skokartong - är egentligen föga intressant.

Det är bilden, resultatet, som är intressant - inte redskapet eller vägen dit!

mvhh Janne

FlowerPower skrev:
Cirkeln är sluten.
Inte om digitalt vs. analogt utan om hur D60:an känns. Att sedan ett gäng lyckliga? D60 ägare tar detta personligt och pajar poängen är en helt annan sak.

Nej, jag tror inte att vi tar det speciellt personligt. Däremot framför vi avvikande åsikter. Det borde vi väl få göra utan att "poängen pajar"? Det är väl ett diskussionsforum, inte en anslagstavla för absoluta åsikter?

mvh Janne

NiklasK skrev:
...Jag tycker att D60 är alldeles för plastig och de känns som det inte är någon kvalitetkänsla.. Ingen BMW känsla i reglagen precis! Tycker att känslan i kameran kan jämföras med EOS 500 eller något. SKulle däremot kunna tänka mig en 1D som sagt för att den känns mer slagtålig och ligger rätt i handen....

Tja..jo...Min uppfattning av D60'n är att den känns som en EOS 30 i alla avseenden. Att tro att kameran ska kännas som en 1v är lite absurt.

En EOS 30 kostar ungefär 30% av ett 1v
En EOS D60 kostar ungefär 38% av en 1D, så det är väl rätt självklart att den inte kan ha samma material som en 1D, då hade den ju kostat 40.000 istället.

Den konkurrerar ju med Nikons D100, som baserar sig på F65. Så är det bara, att många kanske tror att bara för att kameran kostar 25.000 så ska den se ut som en 1v som kostar runt 20.000:-. Men, det är ju tekniken som du betalar för. Den är ju i vissa avseenden bättre än i 1D. Så det säger väl sig själv att Canon inte kan ösa på metallkåpor, damm och fukttätningar om de skall kunna konkurrear med D100.

/Jeppe

Jeppe skrev:

Tja..jo...Min uppfattning av D60'n är att den känns som en EOS 30 alla avseenden. Att tro att kameran ska kännas som en 1v är lite absurt.

En EOS 30 kostar ungefär 30% av ett 1v
En EOS D60 kostar ungefär 38% av en 1D, så det är väl rätt självklart att den inte kan ha samma material som en 1D, då hade den ju kostat 40.000 istället.

Den konkurrera ju med Nikons D100, som baserar sig på en F65. Så är det bara, att många kanske tror att bara för att kameran kostar 25.000 så ska den se ut som en 1v som kostar runt 20.000:-. Men, det är ju tekniken som du betalar för. Den är ju i vissa avseenden bättre än i en 1D. Så det säger väl sig själv att Canon inte kan ösa på metallkåpor, damm och fukttätningar om de skall kunna konkurrear med D100.

/Jeppe

Precis!!

FlowerPower skrev:
Cirkeln är sluten.
Om du läser första inlägget så står det att d60 inte är värd pengarna. konklusionen tas efter att han har känt lite på den och ännu värre bara för att den är plastig? och har ett för litet grepp?. Jag respekterar alla som tycker digitalt är skit,allt digitalt skit och allting skit men:

Innan man drar en konklusion om att en kamera inte är värd pengarna kanske man först ska ställa sig frågan "Varför kostar den så mycket och vad får man för pengarna". Exempel:

Vad ska en person som VILL (viktigt) fotografera digitalt IDAG (också viktigt) med mycket bra kvalite och vill använda (och kanske redan har flera) canon gluggar göra? hmmm..

1)Köpa en 1v?
- Nja,det är ju trots allt inte digitalt
2)Köpa en billig "allt-i-ett" digitalkamera istället?
-Då kan man ju inte använda objektiven
3)Köpa en hasselblad,leica,olympus,pentax osv osv
- Nja,det var ju detta med digitalt då,(och objektiven ifall någon blandar in bakstycken)
4)Vänta tills en bättre kamera kommer
-Då kan man ju inte fotografera IDAG.
5)Köpa en 1D?
- 1D har många fördelar men den är också dubbelt så dyr. många kanske lägger dessa pengar på ett nytt objektiv istället och samtidigt väljer mer pixlar istället för bättre grepp och kraftigare hus med mindre plast.
6)Köpa 1ds istället,fler pixlar
- ja men den finns inte idag och sedan blir den modellen också ganska dyr.
7) Byt till nikon
- de objektiv som vi har passar inte på nikon.

Min konklusion är att D60 är värd pengarna,inte för alla men för många (som oss i exemplet ovan). ;-)

FlowerPower skrev:

Skärp dig. Nog för att du är klart subjektiv i märkes diskussionen men till och med du vet väl att D100 baseras på F80.

Flåt, då... Jag blandade ihop den med Fujis S1'a som är baserad på F60. Naturligtvis är den baserad på F80'n (som då är konkurrent till EOS 30).

Umm.. Skärp dig?.. Tja...det var väl inget negativt i att jämföra den med F65? Det är ju du som tycker det... Jag skulle vilja be alla medlemmar om en lite ödmjukare ton i forumet. Jag är ingen Canon/Nikon förespråkare, det bara blev så att jag valde Canon. Nikon är säkert precis lika bra. Men OK, jag ska skärpa mig genom att veta allt om Nikon i fortsättningen.... ;)

Mvh
Jeppe

Loj skrev:
Det verkar som om en del anser att digitalfoto inte är lika "fint" som traditionellt foto.
Ja... och?? Välgjorda handarbeten kommer alltid att anses som ''fina'' oavsett deras prisvärdhet. Jag kan uppskatta digitalfoto ur många aspekter men i jämförelse med traditionellt mörkrumsarbete så kan jag inte uppskatta det som ett handarbete. Är det konstigt eller upprörande?

Pej skrev:
Ja... och?? Välgjorda handarbeten kommer alltid att anses som ''fina'' oavsett deras prisvärdhet. Jag kan uppskatta digitalfoto ur många aspekter men i jämförelse med traditionellt mörkrumsarbete så kan jag inte uppskatta det som ett handarbete. Är det konstigt eller upprörande?

Nej, inte på något vis. Men för mig är bilden - slutprodukten - det intressanta, inte vägen dit. En bild blir för mig varken bättre eller sämre för att den kommer ur ett mörkrum. Men var och en har ju rätt till egna preferenser i den frågan.

mvh Janne

Hang argumenteringen ovan kan jag bara reflektera över ett talesätt:
Det finns tre nivåer i ens kunskap om ting:
1. Man är glad då det fungerar
2. Man tror man kan allt
3. Man bara gör det utan att reflektera mer över det!

Ni kan själva tolka in det i debatten ovan tror jag.

Roine

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar