Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dörr DAF42 Oljud?

Produkter
(logga in för att koppla)

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Någon mer som upplever pipet från denna blixt som extremt störande? Eller är det bara jag som har känsliga öron? Alternativt kan det vara fel på min blixt? :)
 
Jag har Soligors version av denna blixt och den tjuter en hel del. Min fru blir tokig när jag har den påslagen. Nu fick jag min blixt utbytt på garanti då den inte fungerade korrekt och den nya låter "bara" hälften så mycket.

/Peder
 
Okej... ja då får man väl stå ut då...
Man får vad man betalar för antar jag ;o)

Låter originalblixtar/dyrare blixtar generellt mindre? T.ex. Canon 430/580 EX?
 
Orginalblixtar är väl kanske tystare, men just 580EX II (viktigt med II) skryter med att den är Helt tyst.
 
Pipet på 430ex är rätt bra man vet när den är fullt uppladdad genom att bara lyssna. Fast det kanske ärsuperhögt på dörr blixten. Varför ska de pipa?
 
Valet av komponenter och konstruktion av switchdelen som bygger upp spänningen som behövs för blixtröret spelar in i hur mycket blixten låter när den laddas upp.
Billig blixt = billiga komponenter och enkel konstruktion = generellt mer ljud.

/Peder
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.