Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Svaret på min fråga är alltså: stabilisering och ställbar display. OK, det kan jag också tycka är trevliga finesser, men de är knappast livsavgörande för de flesta.
Men annars saknar således inte Leica något som konkurrerande spegelfria småbildskameror har. (AF hade vi redan räknat bort.)
Då kanske vi kan vända på steken och fundera på vad Leica har som konkurrenterna saknar?
(Svaret från dig, Sten-Åke, förväntar jag vara: ingenting.
Jag är inte så enögd som du tror Per
En Leica är liten för att vara en systemkamera, även om den inte är minst och den är förvånansvärt anspråkslöst icke-prålig, vilket är lite lustigt för en produkt som är så pass dyr. Det tilltalar uppenbarligen en del. Många vill ju annars att folk ska fatta att dyra grejor är just dyra. Annars funkar de ju inte som statusmarkörer. Långtifrån alla som inte häckar här har ju en relation till Leica, för till det är varumärket alltför smalt.
En Leica är tyst och det är ett stort plus. Den väcker inte så stor uppmärksamhet heller och det är också ett plus. Sen är det ju det där märkliga med sökaren att en del tydligen ser det som en fördel att en stor del av sökaren inte visar utsnittet med bildavgränsningen utan det som INTE kommer på bild. Jag har hört vad folk säger även om jag aldrig kommer fatta storheten i att så mycket fokus ligger på den delen av sökarbilden som inte kommer på bild och att det som ligger innanför ramen i lika stort mått får reducerat fokus och mindre detalj än vad det kunnat få om hela sökarytan använts till att visa motivet i färdig bild.
En Leica hamnar inte på elektronikskrotberget efter några år som många japanska kameror gör, så andrahandsvärdet är högre och stabilare över tid. Det känns ju mer miljövänligt. En del finner tillfredställelse i att äga något mer beständigt än allt annat som finns på marknaden idag.
En Leica bör vara förhållandevis strömsnål i jämförelse med mycket annat.
Jag tror också en del äldre köpare som möjligen lider av IT- och allmän teknikstress känner sig mer hemma med en kamera som är ganska avskalad och basic i jämförelse med de japanska kameror som ligger i teknikframkant.
Jag hoppas att jag inte helt oreflekterat buntas ihop med de ni tror kallar alla Leica-ägare för idioter bara för att man dristar sig att ställa sig frågande till en del av de argument för Leica vi hört. Jag tycker att det ofta är påfallande att argumenten inte känns speciellt starka även om jag förstått att Leica har en mycket stark och uthållig grupp Leica-fans. Men jag har svårt att bli övertygad av något så metafysiskt som Leica-känslan, vad nu det är. Särskilt som Leicas kamerahusdesign alltid lämnat mig helt oberörd.
Senast ändrad: