---
Även om Sony skulle behöva jobba lite extra med sensorn så tror jag ändå inte att en mätsökarkamera från Sony skulle behöva kosta mer än 20.000 kronor.
Mja, det tror nog däremot jag. Tyvärr. Eller kanske lyckligtvis sett ur Leicas synpunkt...
Eller kanske inte så mycket "tyvärr" just för min egen del - har haft Leica M i över ett halvt århundrade, men med gradvis avtagande användning och knappast rört någon efter de första 10 åren (pga mätsökarkamerornas mycket begränsade användningsområde i jämförelse med den snabba utvecklingen av de mycket mer generellt användbara SLR-kamerorna).
Marknaden för denna kamerakategori torde idag vara så liten att "Sony-kostymerna" på övervåningen i sin högsta "skrapa" knappast kan se den överhuvudtaget...
---
Om det skulle varit så enkelt som att stoppa in en befintlig sensor i ett RF-hus så hade det givetvis gjorts av flera tidigare, utvecklingskostnaden för en sådan kamera skulle ju i princip vara noll.
Skulle säga att det väldigt lilla antal kameror som kan förväntas gå att sälja inom detta segment utgör ett väsentligt större hinder. Man ska in och kämpa mot en legend - Leica. Och huvuddelen av Leicas kunder är samlare, säjer de själva.
Det betyder att större delen av den lilla mätsökarkameramarknaden är "låst". Av den lilla del som finns kvar att konkurrera med, icke-samlarna, så gissar jag att hälften väljer Leica pga "Leica-känsla" (som faktiskt existerar...) etc., utöver att man man gillar Leica-objektivens karaktär förstås. För en stackars nykomling inom segmentet blir det inte många kvar att försöka intressera, även om det går att använda Leica-objektiv på "pirathuset" ifråga...
Ser man på storleken av den potentiella marknad som kan finnas kvar att erövra utanför Leicas kundgrupp, dvs de som skulle vilja ha Leica men tycker att dessa kostar för mycket i förhållande till vad de ger, torde också den vara tämligen mikroskopisk. Speciellt som kamerorna från en nykomling, även om de skulle bli billigare, ändå knappast kan komma att bli särskilt snorbilliga.
Dels som sagt pga en med stor sannolikhet väldigt liten marknad, vilket ger hög kostnad per producerad enhet, och dels pga att utvecklingskostnaderna måste slås ut på ett väldigt litet antal kameror, vilket förstås även detta ger hög kostnad per producerad enhet som måste adderas.
Således, ditt påstående att "utvecklingskostnaden för en sådan kamera skulle ju i princip vara noll" vill jag också påstå ligger MYCKET långt ifrån den krassa verkligheten...
Ifall utvecklingskostnaden 'skulle vara i princip noll' så borde väl Leica-kamerorna i så fall vara lite billigare, eller hur? Leica Camera AG får minsann ändå jobba hårt bara för att hålla sig flytande (vilket de uppenbarligen är väldigt skickliga på).
Hur många kameratillverkar-ledningar skulle högprioritera ett projekt där marknaden högst sannolikt kommer att vara mycket mindre än Leicas redan lilla marknad, och dessutom sälja grejerna till ett väsentligt lägre pris. Och detta alltså till en väldigt svårflirtad marknad?
Vi får nog räkna med att marknadens övriga kameratillverkare kommer att vandra helt andra vägar. Trots Cosina.
.