Annons

Döda pixlar vid ISO 200 Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjena. Jag har tidigare postat här på forumet angående problem med damm på sensorn på min D600. Men nu för några dagar sedan var jag ute och tog en del solnedgång-/nattbilder upptäckte jag när jag kom hem att jag hade massvis med döda pixlar över den mörka himlen.

Jag har haft problem med döda pixlar tidigare på min Canon 7D, men den gången var det på över ISO 800. Dessa bilder jag upptäckte pixlarna på var på ISO 100 och 200, och det var rätt så många dessutom.

Jag har bifogat en bild här som ni själva kan se på.

Men nu till min fråga: Hur normalt är detta på en 3 månader gammal kamera? Borde jag skicka in den?

Jag tycker att detta med dammet var jobbigt, men nu verkar det kännas sjukt. Fattar inte att en så pass dyr kamera kan dras med sånna problem.

Vad tycker ni?
 

Bilagor

  • Test.jpg
    Test.jpg
    90.4 KB · Visningar: 757
Stjärnor?

Kanske ska du kolla att du inte fått med lite stjärnhimmel? 30 sec? Så många döda pixlar är verkligen inte vanligt.
Är dom verkligen döda så är det måndagsexemplarets måndagsexemplar i sensorvärlden.
I.o.f.s. kan man inte se så mycket på den lilla bilden förutom att det är väldigt många pilar.
 
Kanske ska du kolla att du inte fått med lite stjärnhimmel? 30 sec? Så många döda pixlar är verkligen inte vanligt.
Är dom verkligen döda så är det måndagsexemplarets måndagsexemplar i sensorvärlden.
I.o.f.s. kan man inte se så mycket på den lilla bilden förutom att det är väldigt många pilar.

Det är inte stjärnor, för jag hittar minst lika många i havet som var det egentliga motivet i bilden. Den bifogade bilden är mycket beskuren för att kunna se pixlarna, men precis som jag var rätt för så skulle inte upplösningen räcka till för att kunna se de små pilarna, synd...
 
OK, inte stjärnor. Men innan du skickar in kameran med medföljande sur kommentar om kvalité bör du nog kolla om sensorn är ren. Jag antar att du vet hur man gör det. Vilken bländare tog du bilden med?
Är prickarna precis lika stora? Damm kan se ut som svarta eller grå punkter. Olja på sensorn ser ut som en punkt med en svag haloring runt. Kolla i 100%. Jag har aldrig varit med om att så många pixlar dött på en gång. Det bästa är att lära sig att rengöra sensorn själv. Det är faktiskt inte speciellt svårt, med rätt verktyg.
 
OK, inte stjärnor. Men innan du skickar in kameran med medföljande sur kommentar om kvalité bör du nog kolla om sensorn är ren. Jag antar att du vet hur man gör det. Vilken bländare tog du bilden med?
Är prickarna precis lika stora? Damm kan se ut som svarta eller grå punkter. Olja på sensorn ser ut som en punkt med en svag haloring runt. Kolla i 100%. Jag har aldrig varit med om att så många pixlar dött på en gång. Det bästa är att lära sig att rengöra sensorn själv. Det är faktiskt inte speciellt svårt, med rätt verktyg.

Jag vet att man kan använda speciella verktyg som man rengör sensorn såsom man tvättar fönstren med gummiskrapa, fast jag har inte vågat göra det på grund av att jag är så sjukt osäker på om jag skulle göra rätt, plus att jag är livrädd att jag ska förstöra något och inte få ut något på garantin. Jag har dock använt mig av en blåsbälg som jag blåst med på sensorn, dock utan något nämnvärt bättre resultat...

Kanske ska försöka rengöra sensor med ordentlig utrustning nästa gång - Måste bara finna modet att göra det.
 
Det är förmodligen varken döda pixlar, damm eller stjärnor - utan heta pixlar. Ett vanligt fenomen vid längre exponeringar. Sensorn producerar en del värme, och detta är resultatet. Leta i menyerna (och googla) efter något liknande "Dark frame subtraction". Lätt åtgärdat.

Döda pixlar är döda, oavsett ISO-känslighet och slutartid.
 
[Ja, det är lite nervöst i början. Jag har gjort det ett bra tag nu och börjar få lite rutin på det.
Man gör faktiskt inte ren själva sensorn. Det är ett AAfilter som sitter framför. Och den är av glas.
Jag använder Visible dusts grejor som jag provat mig fram till. Artic butterfly och swabbar. Och gummiblåsa givetvis. Också en sensorlupp. Men du ska inte ens fundera på att rengöra själv under garantitid.
Men har du inte check and clean med din kamera?
 
Det är förmodligen varken döda pixlar, damm eller stjärnor - utan heta pixlar. Ett vanligt fenomen vid längre exponeringar. Sensorn producerar en del värme, och detta är resultatet. Leta i menyerna (och googla) efter något liknande "Dark frame subtraction". Lätt åtgärdat.



Du har troligen helt rätt. En trettiominuters exponering borde ju ge en viss värme på sensorn.
Döda pixlar är döda, oavsett ISO-känslighet och slutartid
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.