Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D800 vs. D600 = damm,olja

Produkter
(logga in för att koppla)
Har haft min D600 sedan oktober, aldrig någon olja. Aldrig heller inlämnad för service. Har inte behövt rengöra för damm oftare än mina tuffa polare med sina D800'or ;)

Min har gjort lite över 10000 exp nu.
 
Jag har haft min D600 i en månad och jag har peppar peppar ingen tendens till vare sig damm eller olja. Har inte på något sätt letat heller för den delen. Har gått lite över 1000exp. Så får väl hålla tummarna att de fortsätter i samma riktning.

Riktigt nöjd över kameran! Tog steget från D90 och det var ganska stort.
 
...Eller så är inte problemet så utbrett som det har en tendens att verka när man läser här o där. Dom som inte klagar skriver väl inte så mycket, men de som har problemet gör det till en större sak än det är.
Vad jag förstår så KAN det komma olja på vissa modeller upp till ca 2000exp.

Jo men inte hört talats om någon annan kamera för DETTA pris speciellt som haft liknande problem, därför känns det så DUMT. Jag kör personligen på en D800 iaf. ^^
 
Lånar den här tråden lite. Har en D600 sedan en dryg månad tillbaka och det var först efter inköpet som jag hittade alla forumtrådar om sensorsmuts (damm/olja). Mycket snack men få bilder, har fortfarande inte förstått hur olja visar sig i bilderna. Tyckte det verkade som överdrivet snack.

MEN, jag upptäckte tidigt ett par fläckar i bilderna, först som enstaka diffusa fläckar (fotar ju oftast med ganska stor bländaröppning) och när jag nu gjort en närmare granskning ser sensorn ut att vara invaderad av fläckar. För att inte bara skriva om det bifogar jag två bilder, samma bild i obeskuret och beskuret format. Fläckarna ser ju ut att vara koncentrerade till vä i bild vilket ändå talar för att det orsakas av något mekaniskt i själva kameran.

Visst, i de allra flesta fall kommer man inte se fläckarna och de som syns kan jag klona bort. Men det känns ändå oacceptabelt för en sprillans ny kamera i den här prisklassen (egentligen för vilken prisklass som helst). Min D80 fick självklart fläckar efter 5 år av otaliga objektivbyten men aldrig i den här kalibern.

Nåväl, tror ni man slipper detta vid byte till D800? (övervägde denna kamera länge innan det ändå blev D600 p.g.a. ett fördelaktigt erbjudande..)

//Anders
 

Bilagor

  • dust.jpg
    dust.jpg
    190.7 KB · Visningar: 76
  • dustclose.jpg
    dustclose.jpg
    213.1 KB · Visningar: 65
Välkommen till klubben. Lämnade in min D600 i veckan då det var ett par riktigt stygga fläckar som ville börja visa sig redan vid f11. Fick vid inlämnandet reda på att det är just på vänster sida och mest upptill i bild som oljefläckarna koncentreras. D800 verkar inte dras med dessa problemen.
Om du lämnar in kameran för rengöring så tänk på att göra det som en reklamation & inte för en check & clean.
Ska kanske tillägga att det är tredje gången Nikon ska rengöra sensorn. Dock är det första gången som reklamation.
 
Lånar den här tråden lite. Har en D600 sedan en dryg månad tillbaka och det var först efter inköpet som jag hittade alla forumtrådar om sensorsmuts (damm/olja). Mycket snack men få bilder, har fortfarande inte förstått hur olja visar sig i bilderna. Tyckte det verkade som överdrivet snack.

MEN, jag upptäckte tidigt ett par fläckar i bilderna, först som enstaka diffusa fläckar (fotar ju oftast med ganska stor bländaröppning) och när jag nu gjort en närmare granskning ser sensorn ut att vara invaderad av fläckar. För att inte bara skriva om det bifogar jag två bilder, samma bild i obeskuret och beskuret format. Fläckarna ser ju ut att vara koncentrerade till vä i bild vilket ändå talar för att det orsakas av något mekaniskt i själva kameran.

Visst, i de allra flesta fall kommer man inte se fläckarna och de som syns kan jag klona bort. Men det känns ändå oacceptabelt för en sprillans ny kamera i den här prisklassen (egentligen för vilken prisklass som helst). Min D80 fick självklart fläckar efter 5 år av otaliga objektivbyten men aldrig i den här kalibern.

Nåväl, tror ni man slipper detta vid byte till D800? (övervägde denna kamera länge innan det ändå blev D600 p.g.a. ett fördelaktigt erbjudande..)

//Anders

Hej
När jag köpte min D800 hade jag oljefläckar på sensorn. Bl a dessa bilder publicerade jag här på FS. Nikon fixade det hela snabbt och snyggt. Nu har det återkommit någon fläck, men den sk..ter jag i om man får vitsa till det. (Man måste verkligen anstränga sig för att upptäcka den.)

Lägger upp ett par länkar till bilderna eftersom det är så dålig upplösning i publiceringar i FS-trådar.
I övrigt - grattis till en av de bästa kameror som kan köpas för pengar. Fläckarna är ett ganska lättfixat problem och ska naturligtvis gå på garantin.

Fläckar_1
Fläckar_2

Anders W
 
Välkommen till klubben. Lämnade in min D600 i veckan då det var ett par riktigt stygga fläckar som ville börja visa sig redan vid f11. Fick vid inlämnandet reda på att det är just på vänster sida och mest upptill i bild som oljefläckarna koncentreras. D800 verkar inte dras med dessa problemen.
Om du lämnar in kameran för rengöring så tänk på att göra det som en reklamation & inte för en check & clean.
Ska kanske tillägga att det är tredje gången Nikon ska rengöra sensorn. Dock är det första gången som reklamation.

Vad innebär reklamation i detta läge? Gäller inte reklamation om man vill lämna tillbaka den? Ska in med min d600 för andra gången nu så hade varit bra att få veta skillnaden. :)
 
Vad innebär reklamation i detta läge? Gäller inte reklamation om man vill lämna tillbaka den? Ska in med min d600 för andra gången nu så hade varit bra att få veta skillnaden. :)

Reklamation innebär i det här fallet att man påpekar ett fel. Om du skickar in kameran till Nikon för en C&C så noterar de ju inte att det skulle vara något galet. De uför bara rengöringen och skickar tillbaka kameran.
Om du däremot reklamerar kameran för oljefläckarna och de återkommer så kan du ju häva köpet efter de haft 3 försök på sig att åtgärda felet.
 
Reklamation innebär i det här fallet att man påpekar ett fel. Om du skickar in kameran till Nikon för en C&C så noterar de ju inte att det skulle vara något galet. De uför bara rengöringen och skickar tillbaka kameran.
Om du däremot reklamerar kameran för oljefläckarna och de återkommer så kan du ju häva köpet efter de haft 3 försök på sig att åtgärda felet.

Då förstår jag, tack för svar!
 
Ska hälla i min Jack Russel en Red Bull och sen jaga honom i en timme med seriebildtagning. Det bör bli ca 2-3000 bilder så får man se om olje/dammproblemet är löst efter senaste service.
 
Hur lång garantitid har Nikon för D600 problemet med oljefläckar, är den förlängd som goodwill till två eller tre år eller kan man åberopa att det är ett typfel för produkten?

/Lennart
 
Hur lång garantitid har Nikon för D600 problemet med oljefläckar, är den förlängd som goodwill till två eller tre år eller kan man åberopa att det är ett typfel för produkten?

/Lennart

Det finns vad jag vet inget officiellt om att något speciellt problem existerar. Vanligt garanti är det som gäller skulle jag tro.
 
Det finns vad jag vet inget officiellt om att något speciellt problem existerar. Vanligt garanti är det som gäller skulle jag tro.
Är det inte 3 års fri "check and clean" på Nikons konsumentkameror? Det är det i alla fall på min D7000 (nyss kollat med Nikon) men inte på min D800 (pro-segmentet). D600 räknas väl som konsumentkamera. En "check and clean" måste väl innefatta "oljesanering".
Maila Nikon och fråga.
Anders W
 
Hur lång garantitid har Nikon för D600 problemet med oljefläckar, är den förlängd som goodwill till två eller tre år eller kan man åberopa att det är ett typfel för produkten?

/Lennart

Den gäller nog som vanligt ett år... I USA verkar andra villkor gälla där jag har hört om folk som har fått förlängd garanti. När jag lämnade in min till Media markt för ivägskick för andra gången för en månad sedan, så frågade jag lite vad som gäller då min garanti går ut nu i november. Han sa att om samma problem uppstår igen kommer jag inte behöva betala något i alla fall för Media markts handläggande då den som sagt haft samma "fel" två gånger tidigare. Sen får man väl se vad som väl gäller om en nästa gång uppstår och när samt vilken good will Nikon visar. Den har precis blivit klar från servicen så får se om de har gjort något mer än rengjort den denna gång när jag hämtar den imorgon. Efter en tredje gång kan man i alla fall reklamera den.
 
Tack för Era svar, får väl hoppas att Nikon har skärpt till monteringen och applicering av smörjmedel :)
/Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.