Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Döda pixlar på D70...

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan67

Aktiv medlem
Äntligen, i går kom den ..D70 och vilken kamera!

Dock blev jag lite besviken när jag upptöckte en död pixel mitt på LCD monitorn. Är det någon som har liknande problem, går det att fixa tro utan att få vänta månader igen. Kameran kostar ju en slant onekligen och dör en pixel så kanske.....

Dessvärre lär du inte få kameran utbytt för att det är en död pixel. De har nog (säger jag utan att veta 100% säkert) en liknande policy som tillverkare av LCD-skärmar för datorer, nämnligen att det måste vara X antal döda pixlar för att de ska byta ut en vara.

Och det är skillnad om det är en död pixel på LCD monitorn kontra en död pixel på sensorn.

Om den döda/heta pixeln syns på displayen är det med största sannolikhet där det sitter. Syns den i menyn är det definitivt så.
CCD:n har så mycket högre upplösning att den enskild pixel där knappast syns i displayen (om man inte kan zooma in till 1:1).

Trasiga pixlar på displayen är fult och störande till en början, men när man vant sig (slutat stirra på den och irritera sig över det) är det inga som helst problem. Faktiskt. Och "döda" (svarta) pixlar är mindre irriterande än "heta" (som hela tiden lyser med någon färg).

stäck skrev:
Om den döda/heta pixeln syns på displayen är det med största sannolikhet där det sitter. Syns den i menyn är det definitivt så.
CCD:n har så mycket högre upplösning att den enskild pixel där knappast syns i displayen (om man inte kan zooma in till 1:1).

Trasiga pixlar på displayen är fult och störande till en början, men när man vant sig (slutat stirra på den och irritera sig över det) är det inga som helst problem. Faktiskt. Och "döda" (svarta) pixlar är mindre irriterande än "heta" (som hela tiden lyser med någon färg).
OK, det här är definitift en het pixel, liten men lyser med en klarröd förg. Kanska kan hoppas att den "dör" så småningom.......

Hur vanligt är det med döda/heta pixlar på D70?

Pratade precis med Nikon i Stockholm, de lovade att åtgärda pixelproblemet med vändande post, låter bra tycker jag !

Heder åt Nikon. Jag har inga döda/pixlar på min D70 men skulle bli mäkta irriterad om det uppstod sådana direkt när man tog den ur förpackningen.

Trevligt att de fixar kameran för EN död pixel. Jag hade inga, som tur var... Köpte en laptop förut för rätt mycket pengar, rätt svettigt när man packar upp den första gången och man vet att skärmen måste ha sådär 6 st för att HP ska byta ut den. Inte skoj att ha 5 st, något störande... Som tur var fanns inga, men å andra sidan gick skärmen sönder en vecka senare. Äger inte HP längre. :)

Hur fixas döda/heta pixlar?

Någon som vet hur pixelfel åtgärdas, byter man enstaka pixlar..knappast va...är det mjukvarubaserat......bara nyfiken, Nikon har ju lovat att åtgärda problemet.

Re: Hur fixas döda/heta pixlar?

Johan67 skrev:
Någon som vet hur pixelfel åtgärdas, byter man enstaka pixlar..knappast va...är det mjukvarubaserat......bara nyfiken, Nikon har ju lovat att åtgärda problemet.

De byter INTE enstaka pixel, det är nog rätt omöjligt. Antagligen så byter de displayen, eller kameran, men det ä mer troligt att de byter displayen bara.

nikons policy vad gäller döda pixlar i LCD;n brukar vara minst 3 döda, då byter man helt enkelt ut LCD:n mot en ny,

vad gäller döda pixlar på CCD så kör man en refresh av den, dvs justerar in den från grunden ungefär som man gör vid produktion. svårt att säga exakt vad som händer i programmet men det får iaf bort döda pixlar...

right skrev:
nikons policy vad gäller döda pixlar i LCD;n brukar vara minst 3 döda, då byter man helt enkelt ut LCD:n mot en ny,

Jag måste bara flika in att alla företag har en skillnad vad gäller garanti-åtaganden och DOA (Dead On Arrival). För att bli klassad som DOA skall felet anmälas inom 10 dagar typiskt. Dessa fel kan vara hur ringa som helst men resulterar i ett fullt utbyte eller omedelbar åtgärd. Ett garantiåtagande däremot kan ske i form av en reparation och kan kräva, som nämnts, fler pixels än en enstaka. Dessutom lär inte prioriteten vara lika hög.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar