Annons

Dåliga på att ge kritik...

Produkter
(logga in för att koppla)
xdork skrev:
Exempelvis när man kollar på de nyinlagda kritikalbumlistan, under en dag fylls två sidor med nya album, detta är inte överskådligt, snarare förvirrande då man inte vet vart man ska börja kolla...

Jag gör iaf så att jag trycker på den senaste inlagda bilden..sen bläddrar jag bakåt tills jag sett alla nya, tycker det fungerar bra.

Vid eftertanke är det nog riktigt att det för vissa kan verka nonchalant att inte besvara/bemöta/ eller tacka för kommentarer. Har själv kanske varit lite dålig på att tacka (dock inte besvara eller bemöta) men jag ska försöka bättra mig framöver. Bemödar mig däremot inte att tacka för varje enskild positiv kommentar, såvida den inte innehåller en fråga eller förslag, tanke eller liknande. För min del får det räcka med "kollektiva" tack och det tror jag den som kommenterat kan acceptera om hon/han inte skrivit något som kan kräva ytterligare svar. I varje fall accepterar jag det själv och jag accepterar även om en positiv bildkommentar från mig inte alls skulle uppmärksammas med ett tack!
Hälsn, Nils.

Jag försöker alltid kommentera en eller ett par bilder hos dem som bemödar sej att kommentera mina bilder, men jag har säkert missat nån nångång, men try me!

O så hugger jag på de nya bilder jag känner lite extra för.

Och ibland fastnar jag hos någon medlem som jag seglar in hos av en slump o så sitter jag där en hel kväll o kommenterar o diggar...

För övrigt gör jag som Terje dvs jag kommenterar helst de bilder jag gillar, det gör att jag, liksom många andra ligger på ett snittbetyg över fyra... fast numera ger jag rätt sällan betyg.

I början av min tillvaro här på fotosidan kommenterade jag bilder som jag inte gillade också o fick en del stryk *s*... Som tur är tål jag en hel del stryk men föredrar att låta bilder jag inte förstår eller gillar passera om jag inte ser nåt konstruktivt sätt att göra dem bättre...

Tacka för kommentarer gör jag mest i undantagsfall, mitt tack är att kommentera nåt tillbaka istället... o gästboken glömmer jag, skam till sägandes, att titta i rätt ofta...

KGS skrev:
Tacka för kommentarer gör jag mest i undantagsfall, mitt tack är att kommentera nåt tillbaka istället... o gästboken glömmer jag, skam till sägandes, att titta i rätt ofta...
Jag vet att många har denna inställning men som jag själv är emot. Det är då en risk att det blir antingen "hämdkommentarer" tillbaka (om man fått/gett dålig kritik) eller så ger man en "kompiskommentar" tillbaka (om man fått högt betyg) och skriver "du är också väldigt duktig". Risken finns alltså att kritiken inte är riktig ärlig om man motkommenterar. Är jag ute o cyklar?

Nejdå, du är nog inte helt ute och cyklar. Jag kan bara svara för mej och några "hämndkommentarer" har jag aldrig ägnat mej åt, snarare tvärtom, det är mycket roligare *s*.

Däremot väljer jag vilken bild i en samling jag kommenterar. Har någon 20 bilder kommenterar jag antingen den jag tycker bäst om, eller någon som fått oförtjänt lite kommentarer, enligt min humbla mening.

Med den inställningen blir förstås merparten av givna kommentarer positiva...

Om man ser på statistiken så verkar de flesta ha ett liknande tankesätt som er. Inklusive jag själv. Jag har vid ett flertal tillfällen velat ge konstruktiv kritik på en bild som jag anser har många brister, men trots allt potential.

Tyvärr struntar jag oftast i det mest pga att jag är rädd för att min kritik ska misstolkas.
Finns det fler än jag som tänker så?
Man är nog rädd för att bli påhoppad av någon som inte förstått att man bara vill bidra med de få kunskaper man har...

Det är ju väldigt lätt att skriva kommentarer till bilder som är bra, men det blir då sällan konstruktiv kritik.

Jag själv blir överlycklig när någon skickar en kommentar och berättar ingående varför de tycker om min bild så mycket. Men uppskattar mer den konstruktiva kritiken där folk ger råd.

Ska nog försöka ge mig på de där "dåliga bilderna" en gång till och skriva något denna gången.

/Alex

Om man ser på statistiken så verkar de flesta ha ett liknande tankesätt som er. Inklusive jag själv. Jag har vid ett flertal tillfällen velat ge konstruktiv kritik på en bild som jag anser har många brister, men trots allt potential.

Tyvärr struntar jag oftast i det mest pga att jag är rädd för att min kritik ska misstolkas.
Finns det fler än jag som tänker så?
Man är nog rädd för att bli påhoppad av någon som inte förstått att man bara vill bidra med de få kunskaper man har...

Att stirra sig blind på statistik är farligt, men i detta fallet känns det relevant att titta närmare på hur betygen faller procentuellt.

50% av de satta betygen är en 4:a. 32% är en 5:a. Totalt är det alltså 82% på de två högsta betygen. Varför??? För att vi är rädda för att ge lågt betyg eller för att fotona här på sidan håller en extremt hög kvalitet???
Standarden ÄR hög på många foton och konstigt vore väl det. Det är inte många som vill ladda upp en bild som kommer generera i X-antal 1:eek:r, men då ska man kanske fråga sig om vi inte ska höja de personliga kraven för vad som är en betyg 4:a- eller 5:a-bild.
Om alla naturbilder och fältharebilder håller Terje-klass, ska alla då få en 5:a? Personligen tycker jag inte det, utan då får man ju jämföra dem inbördes och höja sitt krav för att ge en 4:a eller 5:a. Tex många av de bilder som har fått ett högt betyg för att den eller det objektet är gulligt saknar i många fall både skärpa och god ljuskvalitet.

Jag vet själv att det är jobbigt att kritisera en "dålig" bild i skriven form. Det är extremt lätt att missuppfatta det som är skrivet.

Sedan jag blev medlem har standarden höjts på bildmaterialet som helhet. Dock så ser man också en större mängd med sämre bilder, men de har fortfarande ett värde. Kanske inte för mig som betraktare, utan istället för upphovsmannen (fotografen). Denna ökning av båda sidor är inte så märkligt i sig heller eftersom medlemsantalet har ökat från några 100 st till över 20 000 st. Och bildinströmningen har med andra ord också ökat kraftigt och för att inte glömma, kommentarerna gör verkan!!!
I början duggade 1:eek:r, 2:eek:r och 3:eek:r tätare än vad de gör idag och det är vad vi ser i statistiken. Om man vänder på det, finns det verkligen ENDAST 18% bilder på fotosidan som är värda en 3:a eller lägre i betyg???

Senast ändrad:
LeGu skrev:
Om man vänder på det, finns det verkligen ENDAST 18% bilder på fotosidan som är värda en 3:a eller lägre i betyg???

Självfallet är det inte så, och jag håller helt med dig om att människor är rädda för att deras kritik ska missuppfattas. Det är också så att många som bara får ettor och tvåor tar bort bilderna, fråga mig inte varför men ett betygsystem gör ju också en form av tävling.
Man kanske inte heller ska stirra sig blind på betygen, de bilder som INTE får betyg måste ju också i många fall räknas som bilder där ingen vill sätta ett betyg, kanske för att de inte förtjänar en fyra eller femma och den som kritiserar inte heller vill sätta ett lågt betyg med tanke på att folk kan bli arga eller ledsna. Jag tycker inte att det är riktigt förenligt att ge konstruktiv kritik och sen dömma ut en bild genom att ge den en etta, i kritiken försöker man trots allt hitta saker som ÄR bra i bilden och kritiserar för att detta skall förbättras. Förenligt kanske är fel ord men jag tror det ger fotografen mer att få konstruktiv kritik och inget betyg än att bara sätta en etta med torftig motivering (inte för att det kanske händer speciellt ofta men motiverar man ordentligt är betyget knappast nödvändigt för andra ändamål än sökning.)

Tycker att det är trist att färre och färre kommenterar bilder här på sidan. Har därför en regel att alltid kommentera fler bilder än det antal kommentarer jag har fått... verkar det knäppt? Jag vet att det inte fungerar för alla, men det fungerar för mig.

Måste hålla med om att jag oftast ger bra betyg/kommentarer för att de bilderna ger mig mer. Mycket för att jag blir inspirerad och intresserad. Ca 1 av 10 kommentarer är nog mer kritisk/ifrågasättande/riktiga tips/hjälp.

Känner inte för att ge kommentarer till folk som jag tycker har tagit på tråkiga motiv, eftersom det känns som man rackar ner på någons tycke och smak. Personligen kanske jag inte gillar hundbilder (men det finns ju många andra som gör det) och då blir kritiken mestadels av teknisk karaktär istället.

Tyvärr finns det numera ganska många som bara är medlemmar för att kunna titta på folks bilder och kommenterar eller lägger inte upp några egna bilder. Har också råkat ut för folk som bara är medlemmar för att kunna ragga "gratisbilder" från glada amatörer som blir glada över att få bli publicerade. Det är ju positivt för folk som blir publicerade för att det är kul. Samtidigt vill man ju att folk ska få betalt för sina bilder.

Aj, aj det blev visst ett sidospår... :)

Du har förstås delvis rätt, men för min del gäller att jag stannar vid bilder som jag gillar och hoppar över resten. De jag inte gillar eller förstår får andra kommentera.

De kanske är bra de med. Bara för att jag inte i alla lägen förmår att uppskatta vissa bilder/konstverk/musikstycken behöver de inte vara dåliga, men då känner jag också att jag inte kan ge några särskilt konstruktiva kommentarer.

Då får betygen lätt slagsida åt det höga hållet. Numera sätter jag sällan betyg alls... Är betyg viktigt?

/kg som vet att smaken kan ändras med tiden

Håller med. Numera blir det ofta att man kommenterar istället för att sätta betyg. Personligen tycker jag bättre om kommentarer med intressanta tankar och idéer än de korta som "cool bild" och liknande (med högt betyg). Man vill ju veta Varför gillar du den/inte? Osv. Men det är ju alltid kul att få bra betyg förståss! :)

Klart det är kul att få bra betyg men ibland undrar jag om det verkligen behövs...

Dessutom är det svårt att vara rättvis i sin betygsättning. Funderar på att sluta betygsätta helt och hållet - bra som dåligt.

Har en svag teori om att betygsfunktionen hämmar folk från att uttrycka sig mer utförligt, det är ju mycket enklare att klicka på "fyran" istället för att skriva att du gillar bilden för att ljuset på objektet är så fantastiskt att du nu har gapat i 5 minuter och ditt dregel lyckades kortsluta tangentbordet...

Har jag någorlunda rätt eller sitter jag bara och yrar framför datorn mitt i natten?

Betyg eller inte betyg. Om man ser till FS betygsdefinition så är kanske 18% av bilderna här på siten värda en 4 eller 5a.
Att verkligheten är den motsatta visar bara att betygen är fullkomligt värdelösa.

Sen nämde någon att frånvaron av kommentarer också är en kommentar - mycket bra utryckt och borde ge en tankeställare..

Att gnälla att man är nybörjare är ingen ursäkt i mina ögon, tvärtom, då förväntar jag att man tar eget ansvar för sitt nya fotointresse och inte begär av andra att dom ska "göra jobbet" sas.
Man söker kunskap ex genom kurs, litteratur, ser på många bilder här och får en vink om sin egen bildsyn. SEN börjar man ladda upp då man kan motivera sin bild.

För att höja andelen kommentarer på bilderna här borde uppladdarna kanske först lära sig använda konstruktiv självkritik.

Det och att kommentera andras bilder... och/eller delta i diskussionerna.

Jag upptäcker ofta andra fotografer genom att de har upptäckt mina bilder (eller käftat emot i nån diskussion ;-) ) o kanske vice versa.

En effekt kan bli att jag kommenterar en bild som jag gillar för att det är i "min stil" så att säga och om den jag då har kommenterat kikar på mina bilder så gillar han/hon dem... o så sätter betygsinflationen igång...

PS! Kikade på dina bilder Liza och det blev inte lätt att kommentera där ;-)

KGS skrev:

PS! Kikade på dina bilder Liza och det blev inte lätt att kommentera där ;-)

Nix det går inte. Dels för att jag inte tycker det går att kommentera mina Mordancagealbum utan att se orginalen (jag gitter inte sitta och slösa tid framför datorn så uppladdningen ger inte en rättvis bild).
Dels för att jag inte ger några kommentarer för tillfället - då ska jag inte ha några heller.

Är inne i en lite FÖR bildkritisk period just nu och skulle med det mycket väl kunna rekommendera någon att ge bort/sälja kameran och syssla med något annat istället. Bitchigt, orättvist och en dj..a attityd - jag vet... därför sa jag min mening i förra kommentaren här istället - men den står jag för.

Liza skrev:
skulle med det mycket väl kunna rekommendera någon att ge bort/sälja kameran och syssla med något annat istället.

he he... duckar o steppar åt sidan... men det vore ett kul test att se hur nån tar negativ kritik... testa inte på mej bara, jag e immun ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar