Om man ser på statistiken så verkar de flesta ha ett liknande tankesätt som er. Inklusive jag själv. Jag har vid ett flertal tillfällen velat ge konstruktiv kritik på en bild som jag anser har många brister, men trots allt potential.
Tyvärr struntar jag oftast i det mest pga att jag är rädd för att min kritik ska misstolkas.
Finns det fler än jag som tänker så?
Man är nog rädd för att bli påhoppad av någon som inte förstått att man bara vill bidra med de få kunskaper man har...
Att stirra sig blind på statistik är farligt, men i detta fallet känns det relevant att titta närmare på hur betygen faller procentuellt.
50% av de satta betygen är en 4:a. 32% är en 5:a. Totalt är det alltså 82% på de två högsta betygen. Varför??? För att vi är rädda för att ge lågt betyg eller för att fotona här på sidan håller en extremt hög kvalitet???
Standarden ÄR hög på många foton och konstigt vore väl det. Det är inte många som vill ladda upp en bild som kommer generera i X-antal 1
r, men då ska man kanske fråga sig om vi inte ska höja de personliga kraven för vad som är en betyg 4:a- eller 5:a-bild.
Om alla naturbilder och fältharebilder håller Terje-klass, ska alla då få en 5:a? Personligen tycker jag inte det, utan då får man ju jämföra dem inbördes och höja sitt krav för att ge en 4:a eller 5:a. Tex många av de bilder som har fått ett högt betyg för att den eller det objektet är gulligt saknar i många fall både skärpa och god ljuskvalitet.
Jag vet själv att det är jobbigt att kritisera en "dålig" bild i skriven form. Det är extremt lätt att missuppfatta det som är skrivet.
Sedan jag blev medlem har standarden höjts på bildmaterialet som helhet. Dock så ser man också en större mängd med sämre bilder, men de har fortfarande ett värde. Kanske inte för mig som betraktare, utan istället för upphovsmannen (fotografen). Denna ökning av båda sidor är inte så märkligt i sig heller eftersom medlemsantalet har ökat från några 100 st till över 20 000 st. Och bildinströmningen har med andra ord också ökat kraftigt och för att inte glömma, kommentarerna gör verkan!!!
I början duggade 1
r, 2
r och 3
r tätare än vad de gör idag och det är vad vi ser i statistiken. Om man vänder på det, finns det verkligen ENDAST 18% bilder på fotosidan som är värda en 3:a eller lägre i betyg???