Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dålig stämning och inga kommentarer (var: "Fotosidan")

Produkter
(logga in för att koppla)

Wild Rose

Aktiv medlem
Fotosidan

Tycker fotosidans redaktion borde göra någt åt sidan. Det är inte så bra stämning på sidan just nu.
Bla när det gäller kommentarer av bilder.
Det är som att medlemmarna har slutat ge kommentarer nu.
Det gäller inte bara mina egna bilder utan även de som jag tycker och klassas som profs fotografer (vill inte nämna några namn) Som knappt längre får några kommentarer på sina bilder.

Jag håller med. Det är ganska sällan man får kommentarer på sina bilder.

Jag tror att anledningen är att man har riktat in Fotosidan mer som diskussionsforum än bildbedömningssite. (Förmodligen inte medvetet).

För att man ska titta på bilder krävs en del aktivitet. Bland annat att gå till bildpooler eller att leta efter en viss portfölj. (Iallafall, minst en klick).

Jag tror att det vore bättre ifall det fanns mer bilder på första sidan. Dels senast uppladdade och dels någon form av "topp-lista".

Ta exempelvis www.photoblink.com som är bra exempel på en sida där man får rätt hyfsat med kommentarer.

Mer av senaste bilder från olika pooler vore trevligt att se på förstasidan. Som det är nu är det bara 4 bilder på förstasidan, men väldigt mycket annat.

Om inte annat skulle man ju kunna byta ut portfoliobilderna på förstasidan till poolbilder som efterfrågar kritik.

Hålle med

Det finns inga perfekta fotosidor, men genom att medlemmarna säger sin mening och man gör sin röst hörd kommer redaktionen ta del av synpunkterna och förbättringar kommer att ske.

NIKLAS

Jag håller med,
Men det kanske räcker att förlänga 'bild' kolumnen så den blir längre, och ger plats för fler bilder? Jag gillar nämligen layouten som den ser ut idag.

hoppas

Ja vi får hoppas att fs gör ngt åt det som är. Antingen ändrar systemet kring att kommentera bilder, ser över medlemsregistret var nästan bättre förr typ systemet dom hade 2002-2003 med betyg. men betyg delen kunde dom ta bort, men ha det systemet för kommentarer.

Jag tänkte precis föreslå att diskussionsrubriken ändrades från "Fotosidan" till något mer passande men hann inte innan det var gjort... ibland går det undan..

Precis som någon var inne på så tror också jag att startsidan borde fokuseras mer på NYA bilder upplagda för kritik. Som den ser ut nu så finns inte en enda ny bild där. Var det inte så att nya bilder hamnade på förstasidan tidigare???

Nu har vi reklam, nyheter och diskussioner på startsidan, men inget nytt i bildväg.

rubriken

Tycker rubriken är passande, eftersom denna diskussion handlar om fotosidan och att ge kommentarer och hur stämningen är och vad som borde och kan förbättras.....

Mattsen skrev:
Jag tänkte precis föreslå att diskussionsrubriken ändrades från "Fotosidan" till något mer passande men hann inte innan det var gjort... ibland går det undan..

Precis som någon var inne på så tror också jag att startsidan borde fokuseras mer på NYA bilder upplagda för kritik. Som den ser ut nu så finns inte en enda ny bild där. Var det inte så att nya bilder hamnade på förstasidan tidigare???

Nu har vi reklam, nyheter och diskussioner på startsidan, men inget nytt i bildväg.

Nya bilder syns här http://www.fotosidan.se/gallery/index.htm alltså efter ett klick på "Bilder" i menyn.

Jag tänker att den listan med bilder (helt eller delvis) skulle kunna finnas på förstasidan och locka till kommentarer.

Jag kollade statistiken, och det har kommit in 2000-2500 kommentarer per dag de senaste tre månaderna. Likaså ca. 700 nya bilder varje dag. Jag tycker att kommenterandet ser stabilt & hälsosamt ut, eller?

Inte heller tycker jag att stämningen på Fotosidan är särskilt dålig, snarare tvärtom!

Däremot så håller jag med om att bilddelen av sidan gärna kan lyftas fram ännu mer. Kanske något i stil med det Sportsshooter.com har, att man kan lägga upp en portfolio om 20-30 bilder som gås igenom och kommenteras offentligt av en "expertpanel". Kolla in http://www.sportsshooter.com/student_portfolio/index_new.html för att se vad jag menar, och idén borde omfatta inte bara studenter.

Jag är fortfarande för radering av länkarna "Alla nya kommentarer" samt "Senaste kommentarer" till förmån för bildpoolerna.

För att fortfarande kunna se bilder ur alla kategorier utan att rota i varje enskild pool föreslår jag en ny länk till "Alla nya poolbilder" istället för gamla "Alla nya bilder." Dels skulle bilderna som det begärs kritik på synas bättre och dels skulle inte masskommenterandet på redan välkommenterade bilder via "Senaste kommentarer" fortskrida utan man skulle antagligen fokusera mer på att titta på alla poolbilder i stället för redan kommenterade bilder (via senaste.) Inflödet med detta skulle ju också se mindre ut, även om man i sina album kunde ha bilder lagda utanför poolerna i väntan på plats.

Mitt gamla förslag finns här.

PS. Vad består den dåliga stämningen i? Nyfiken.. DS.

Senast ändrad:
Det kunde vara kul om dom senaste inlagda helt eller delvis visas i bild kolumnen på första sidan.

Dom kanske kan ligga längst upp och sen dom befintliga fyra bilderna kan komma under dom, jag har i alla fall inget emot att behöva scrolla ner lite på sidan för att se alla bilder.

Med andra ord håller jag med Janne på den punkten om jag förstog honom rätt :)

betyg delen

Vet inte hur många av Er som är med i denna diskussion var med runt 2002-2003 när det fanns att man kunde betygsätta bilderna, då fanns inga kritik eller bildpooler och det systemet tror jag förutom mig själv månta tycker var/är bättre. Men fs redaktion tog bort betygdelen och den typen av kritik för det blev så många klagomål ang betygsättningen. Det jag tycker med detta system är att det är dumt, för man måste i stort sett vara guldmedlem för att få sina bilder kommenterade i kritikpooler. Och jag personligen utvecklades mer som fotograf i det gamla systemet, nu när det knappt blir några kommentarer känns inte vare sig fotandet något roligt längre, jag vet ju inte vad som är bra eller dåligt i bilden. Om ni förstår hur jag menar.

Jag var med från 2002 då medlemsantalet var en tiondel av idag. Anser det systemet som fanns då var bra då, med lägre antal medlemmar och mindre inflöde. Nu tycker jag däremot att bildpooler är ett smart drag, men som sagt att funktionen kan arbetas mer på enligt förslag ovan (och i annan tråd.)

Att gå tillbaks till gamla systemet tror jag inte skulle bidra till något gott och betygen skulle jag helst se väck helt och hållet.

Jag kan nog hålla med om att man får mindre kommentarer nu än för något år sedan. Om detta enbart beror på det nya systemet har jag svårt att sia om, det är ju även fler medlemmar nu och ett större bild inflöde.

Vad jag dock tror är en faktor är att nya bilder inte finns med på första sidan, brukade själv ofta kommentera de bilder jag råkade få se där.

Minns att denna diskussion var aktuell vid bytet till den "nya" layouten för ett tag sen och skället för att inte ha med nya bilder på framsidan var att det skulle fungera som en löpsedel och då var det tvunget att vara kvallite på bilderna där. Jag tycker inte det håller utan ger väl mest en skev bild av vad fotosidan är, nämligen en sida för ALLA fotointresserade.

Mitt förslag är därför att ta tillbaka nya bilder (eller möjligen nya kritikbilder) till första sidan, tabort våra favoriter och portfoliobilder och lägg dom på undersidor istället. Vill man visa "proffsbilder" använd de tre bildrutorna i sidhuvudet för detta. Flytta även Picturo sökningen till annonsplats.

Detta tror jag skulle åter öka bildkommenterandt en del.

betyg

Lotta, Jag håller fullständigt med dig om betygsfronten. Kanske för att det var mindre antal medlemmar då som gjorde att det var bättre stämning....Och Medlemmar fick mer kommentarer.
Gillar inte alls det här med kritikpooler och systemet som är nu...Men nu skulle absolut inte betygfronten fungera, eftersom fs har så många medlemmar.

Konstigt att inte redaktionen har blandat sig in än...

Jag tror inte att man kan förvänta sig så hemskt många kommentarer eftersom det finns så otroligt många bilder att välja bland på FS.

Ett välkänt faktum är att ger man många kommentarer så får man också kommentarer.

Poolerna är ett bra och naturligt steg i utvecklandet av FS. De kan bli bättre och blir säkert bättre med tiden.

Jag tycker att layout och menyer egentligen ganska väl manar till att titta på bilder och "bildtänkande".

Dock är intresset för teknik och prylar väldigt stort bland många medlemmar. Kanske det bidrar till att de som är mer intresserade av bild, innehåll och diskussioner kring bilder känner sig lite undanträngda (spekulation från mig)

Re: betyg

Wild Rose skrev:
Lotta, Jag håller fullständigt med dig om betygsfronten. Kanske för att det var mindre antal medlemmar då som gjorde att det var bättre stämning....
Var stämningen bättre? Jag vet inte riktigt vad den dåliga stämningen nu syftar till. Har inte märkt den..

Jag tillhör nog dem som får ganska många kommentarer (trots att jag faktiskt inte är särkilt aktiv med bildkritik själv.) Vet inte varför, men jag ser det iaf som ett tecken på att bilderna faktiskt syns trots allt. Sen om de syns på bästa sätt är jag mer tveksam till. Kanske är det det där med en kommentar och att bilden då syns i senastelistan och då kommenteras den mer.. Tycker det är synd att kommentarerna inte sprids mer bland fler bilder egentligen. Själv skulle jag vara lika glad för en eller två per bild som för 20. Problemet tycker jag inte verkar vara antalet kommentarer utan snarare kvaliten på kommentarerna samt att många tycks använda senastelistan och då bara ser redan kommenterade bilder. Det hjälper ju inte upp fördelningen av kommentarer. För visst verkar det vara många samma bilder som kommenteras,medan många andra blir helt utan?

Diskussioner om att "det har hänt något", och ofta i negativ riktning, på FS återkommer numera tämligen ofta. Så NÅGOT har definitvt hänt...
Man ska kanske inte vara alltför "säker" när man försöker dra slusatser, men jag gör det ändå:

Kvaliteten totalt på de bilder som dagligen skickas in har sjunkit drastiskt.

Med totalt menar jag att mängden "sikta-o-tryck-av"-bilder har blivit alldeles för stor. Ursäkta kära FS-ledning men jag som amatörfotograf upplever det som att delar av FS håller på att bli mer en "familjesida" än en sajt för oss som har foto som hobby/yrke. Jag är ganska övertygad om att det är just detta som den springande punkten i kommentarsproblemet, stämningen m m.

Jag måste säga att jag för två år sedan tyckte FS var fantastisk - intressanta bilder och intressanta kommentarer.

Jag kommer ihåg när man kunde se under tumnageln att bilden ej ännu hade fått en kommentar, och "bilden ej kommentarad" gällde ofta bara för nypublicerade bilder. Efter några timmar så hade i princip alla bilder fått en eller flera kommentarer.

Jag är för att fler bilder ska visas på förstasidna. Men de bilder som borde vissas där är de bilder som ännu inte har fått någon kommentar. De är ju dessa bilder som i första hand behöver kommenteras.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar