Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dålig service Nikon!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte om det är någon annan som lider av Nikon's dåliga service. Jag lämnade in min kamera för en rengöring och uppdatering av mjukvaran. Det har tagit mer än 4 veckor och jag får inget svar. Jag skickade in min kamera genom stället jag köpte den, japanfoto. Dom klagar på att det är Nikon's problem, med att dom har så långa ledtider.
Jag vet att andra kameratillverkare (läs Canon, med flera) har service ställen i Göteborg. Vilket förenklar saken.
Jag behöver kameran för ett jobb som jag skal göra och hinner jag inte få tillbaka kameran. Så får jag gå och köpa en ny, och gissa om det aldrig blir Nikon igen. Synd bara på linserna jag köpt på mig.


Till Nikon; det är inte bara att kränga kameror och erbjuda allehanda service erbjudande i paketen. Om ni inte kan uppfylla era antagande.

Någon annan som har erfarenhet av Nikon och andra tillverkares service ?
 
Problemet med stora verkstäder som får servicear inskickade till sig, tar de i tur och ordning, oavsett vad som ska göras med kameran. Hade du kunnat lämna in kameran personligen hade det kunnat slänga fram den i kön, eftersom en rengöring inte tar så lång tid. Men stora serviceverkstäder har inte möjlighet att prioritera servicearna.

Men det är ju surt nä man bara ska ha kameran rengjord. :p

(Detta är de svar jag fått från olika verkstäder, inte bara Nikon, när jag jobbade på Expert för ett par år sedan. Lite drygt 4 veckor är ganska normalt för en service.)
 
Läs vad Konsumentverket skriver och vad folk skriver i den här tråden (speciellt inlägg 20 och 21 på sidan 2).

Min första åtgärd hade varit att gå tillbaka till Japanphoto och säga som det är; du behöver kameran till ett jobb vid ett visst datum och har du inte fått den senast x dagar innan dess så kräver du att få en lånekamera av samma eller bättre modell tills din egen har kommit tillbaka. Annars är nästa steg att gå till ARN och begära skadestånd för utebliven arbetsinkomst på grund av den utdragna reparationstiden. Vad än JP säger om att det är Nikons fel så är det med JP du har ett avtal och hur de sedan löser det med sina leverantörer är inte ditt problem.
 
Vet inte om det är någon annan som lider av Nikon's dåliga service. Jag lämnade in min kamera för en rengöring och uppdatering av mjukvaran. Det har tagit mer än 4 veckor och jag får inget svar. Jag skickade in min kamera genom stället jag köpte den, japanfoto. Dom klagar på att det är Nikon's problem, med att dom har så långa ledtider.
Jag vet att andra kameratillverkare (läs Canon, med flera) har service ställen i Göteborg. Vilket förenklar saken.
Jag behöver kameran för ett jobb som jag skal göra och hinner jag inte få tillbaka kameran. Så får jag gå och köpa en ny, och gissa om det aldrig blir Nikon igen. Synd bara på linserna jag köpt på mig.


Till Nikon; det är inte bara att kränga kameror och erbjuda allehanda service erbjudande i paketen. Om ni inte kan uppfylla era antagande.

Någon annan som har erfarenhet av Nikon och andra tillverkares service ?

Hej!

Bara av nyfikenhet, har du kollat med Japanphoto om den Nikon-kamera du har köpt kommer från Nikon här i Sverige eller om det är vad de kallar en "EU-modell"?

Japanphoto har tydligen haft en del svårigheter att samarbeta med Nikon Nordic och har sedan i januari i år inga avtal med svenska Nikon. Lite info om detta från Japanphotos VD kan du t.ex. hitta här:
http://www.nikonforum.se/news.php?readmore=217

Så risken är att Japanphoto skickar kameran på service någon helt annanstans i Europa vilket kan förklara ledtiderna ... Men du kanske redan hade kollat med Nikon här i Sverige om de verkligen fått in din kamera från Japanphoto?
 
Hej!

Bara av nyfikenhet, har du kollat med Japanphoto om den Nikon-kamera du har köpt kommer från Nikon här i Sverige eller om det är vad de kallar en "EU-modell"?

Japanphoto har tydligen haft en del svårigheter att samarbeta med Nikon Nordic och har sedan i januari i år inga avtal med svenska Nikon. Lite info om detta från Japanphotos VD kan du t.ex. hitta här:
http://www.nikonforum.se/news.php?readmore=217

Så risken är att Japanphoto skickar kameran på service någon helt annanstans i Europa vilket kan förklara ledtiderna ... Men du kanske redan hade kollat med Nikon här i Sverige om de verkligen fått in din kamera från Japanphoto?

Precis vad jag tänkte när jag läste inledande inlägget. Jag har aldrig handlat av Japanfoto så jag har egentligen relation till företaget men när de säger att det är Nikons fel så tänker jag bara en sak. JapanFoto skyller ifrån sig för att slippa ta skiten.

Har inte haft några problem med Nikon, fast jag lämnar in på plats så det kan ju påverka ledtider.

Kolla med Nikon om det fått in kameran, om inte kräv JapanFoto på enersättningskamera.
 
Jag lämnade in min kamera på rengöring för några veckor sedan, när jag fick tillbaks den hade de inte fått bort all skit som fans i sökaren (sitter troligen runt prismat, kanske mellan den och mattskivan). Detta kan väll vara OK, men sedan var det mera nytt ludd i sökaren som inte fanns där tidigare. Bara för att det är en budgetkamera med några år på nacken behöver dom inte slarva, vad ger det för intryck när man ska byta upp sig framöver.

Jag pratade med Nikon och fick fraktsedel hemskickad, då slarvade Schenker bort min kamera och ingen visste vart den var, sändingsidet jag hade var inte registrerat. Men efter en vecka dök den upp och nu har kameran kommit fram till Nikon. Hoppas att de kan göra ett bättre jobb denna gång, jag skrev ett lite syrligt brev till dem.

Men det är töligt att vara utan kamera.

/Andreas
 
Nikon har två serviceverkstäder (vad jag känner till i alla fall). All utrustning som är sålda inom EU via vedertagna kanaler garantiservas av dessa två i Sverige. Den ena av dem, Lasses kameraservice i Saltsjö Boo i Stockholm får enbart beröm för sitt arbete och engagemang, Jag skriver också under på detta genom egen erfarenhet. Nikon Svenskas egen verkstad som är den andra auktoriserade verkstaden brukar få ok betyg. Lite ris och ros. Blandat alltså. Jag har varit i kontakt med dem två gånger och den ena gången var det absolut inga problem medan den andra gav mig ett par resor till Lasses kameraservice innan allt fungerade som det skulle igen.

Ett problem med det sätt som du aanvände dig av är att många återförsäljare samlar ihop ett antal försändelser innan de skickar paketet till verkstaden. Hade du skickat din kamera direkt till verkstaden så hade det förmodligen gått avsevärt snabbare. Ett annat eventuellt problem är redan nämnt. Den så kallade gråimporten som går via andra väger än de vedertagna så kan det bli problem med ledtider då varorna oftas måste skickas långt....
 
jag har mycket dålig erfarenhet av nikons service genom just japanphoto i göteborg. Min d300 har varit på reparation sammanlagd 10-veckor under det första halvåret vilket är under allt kritik. Första gången var det för bortmappning av en het pixel. Andra gången för en lagning som skulle vara reklamation som jag i slutändan fick stå för själv till hälften.

Om det inte vore för att jag investerat i nikon-system och verkligen gillar nikon så skulle jag aldrig köpa det igen. En sak är iallafall säker: jag kommer aldrig handla på japanphoto igen-någonsin.
 
Jag ringde till Nikon innan jag åkte tillbaka till japanfoto och dom hade inte min kamera för reparation. Inte heller hade den varit inne på deras verkstad.
Det kan vara som någon skrev tidigare, att det kan vara grå-import. Jag berättade detta först efter expediten sagt att min kamera fortfarande var hos Nikon. Så jag kontrade med att dom aldrig mottagit min kamera (jag hade skrivit upp serienumret tidigare). Expediten kunde inte svara på var min kamera var, förutom att dom hade ett kollinummer.
Så nu känns det ganska osäkert att jag kommer få kameran i tid, jag har en vecka på mig. Men av samlad erfarenhet här verkar det vara en svår operation att rengöra och uppdatera firmware. Så vi får leva med ledtider på upp till 10 veckor för detta. Helt sanslöst!

Om jag köper en ny kamera kommer jag skita i japanfoto(framför allt), men också köpa min nästa kamera över nätet. Från Tyskland eller annat EU land, då Nikon Sverige verkar vara så långsamma som folk säger. Då kan man skicka det själv och egen koll på logistiken.

Och så kan man hoppas på att någon certifierad verkstad etablerar sig på västkusten. Annars får man gå över till Canon, dom har en bra verkstad 2 km från vara jag bor. Låter inte så dumt nu efter erfarenheten jag köpt på mig.

Tack för alla vänliga svar.
 
Om jag förstått Nikon rätt, så är alla hus sålda genom Nikon Europa (Holland) behöriga att få garantireparation utförd hos respektive lands nikonverkstad.
Är den däremot köpt via agent utanför europa måste huset tillbaka till det landet den importerats ifrån.
Troligtvis kommer ditt hus från någonstans utanför europa, och därför skickats tillbaka dit.
För att krångla till det ytterligare, lär det finnas någon oklarhet i samarbetet mellan Nikon Europa och Japanphoto, vilken förmodligen bottnar i att JPphoto tar sin utrustning från, -- ja kanske japan, men i varje fall inte Europa och definitivt inte Svenska Nikon.
 
Om jag köper en ny kamera kommer jag skita i japanfoto(framför allt), men också köpa min nästa kamera över nätet. Från Tyskland eller annat EU land, då Nikon Sverige verkar vara så långsamma som folk säger. Då kan man skicka det själv och egen koll på logistiken.

Vet inte om du ska dra slutsatsen att Nikon Sverige är långsam är de inte ens är inblandade i ärendet.
Att göra en egen gråimport lär inte heller lösa problemet för dig i framtiden.

Köp svenskt, Cyberphoto som har svenska Nikon som generalagent. Sedan kan du skicka direkt till Nikon i Solna med snabbt & bra resultat eller mha Cyberphoto som ger dig leveranssedlar till Nikon på någon dag.

Västkusbor får ju tyvärr leva med att skicka till Stockholm, men är det skitviktigt går det ju att buda.
 
Trådar med denna typen av klagomål och dåliga erfarenheter av service ser man även i andra märkesforum. Tex Canon har i flera år haft problem med service enligt ägarna. Så att byta märke är nog ingen lösning.

Att ta personlig kontakt med serviceverkstaden och att själv stå för att personligen skicka in den brukar göra att det flyter lite smidigare.

Att göra ren sensorn och att uppdatera firmware är dock en sak man bör lära sig att göra själv, eftersom det varken är speciellt svårt och att det kan behövas titt som tätt.
 
Att köpa i Tyskland eller annat EU-land betyder inte att man gör en egen gråimport! Har återförsäljaren inom EU inte kört med gråimport, kan kameran repareras i Sverige.
F.ö. anser jag att en inte oviktig parameter när man väljer kamerafabrikat är närheten till närmaste serviceverkstad. Ingen köper väl en bil där närmaste serviceverkstad ligger 400 km bort.
//Curt
 
Jag köpte min förra kamera på webben från Tyskland och Nikon Sv samt Lasses kameraservice behandlade den aldrig som något som katten släpat in. Alltid blixtsnabb service (nästan). För övrigt så finns det lagar och regler som styr sådant här. Varor sålda inom EU men utanför eget land får inte särbehandlas på något sätt. Det gör alltså inte Nikon heller. Inte med mina prylar i alla fall.

Enda malören var min 18-200 som inte kunde fixas till i Sverige när jag köpte den. Programvaran för att justera felfokus fanns bara hos Nikon Tyskland så det blev en resa dit för gluggen. Tyvärr lyckades dom inte fixa till den. När jag kontaktade Lasses kameraservice igen i ämnet så berättade de att de skulle få tillgång till programvaran inom någon vecka så jag väntade på dem. Givetvis fixade de till gluggen snabbt som attan och till 100% när programvaran väl kom.

Som sagt så är det väl lite väl magstarkt att dömma ut Nikon Sv agerade och ledtider om de inte ens haft din kamera hos sig. Men för att göra det enklare nästa gång så slå en signal till Lasses kameraservice istället och skicka prylarna dit. Blixtsnabb service och framför allt så är de fantastiskt bra att ha med å göra.
 
Inget speciellt för just Nikon. Lämnade in en Canon 30d för slutarbyte på Canons serviceställe (Intervision) förra året. Tog 5-6 veckor. Hade dock som tur var inte bråttom att få tillbaka huset, då jag redan hade gått över till Nikon.

I värsta fall, ifall man måste ha en kamera för ett jobb, så kan man ju alltid köpa en begagnad kamera och sedan sälja densamma för samma summa som man köpte den för. Knappast något man föredrar framför att få sin kamera fixad på stört, men ett nödalternativ.

Ifall man är NPS medlem så får man grejerna fixade på ett par dagar och dessutom låna hem samma typ av utrustning som man lämnar in. Problemet för min del är att man måste vara ägare av 2 proffshus, för att bli NPS medlem, det spelar alltså ingen roll ifall du så skulle vara arbetsam fotograf, ägare av all Nikons proffsoptik, så länge som du bara använder ett kamerahus. Trist.
 
Problemet för min del är att man måste vara ägare av 2 proffshus, för att bli NPS medlem, det spelar alltså ingen roll ifall du så skulle vara arbetsam fotograf, ägare av all Nikons proffsoptik, så länge som du bara använder ett kamerahus. Trist.

Hmm, är det inte rätt smart att ha två hus? Man kan ju ha ett D200 hus som reserv, eller ett F100 om det skulle falla bättre in i samlingen.

Det är ju ingen stor investering att fylla ut med ett pro hus till för säkerhetens skull och dessutom få NPS som bonus.

Skulle tro att alla som behöver NPS även har två hus redan sedan tidigare.
 
Lasssesverkstad är riktigt fin, har hört flera gånger av polare som knallat förbi där och lämnat in kameran för rengöring, de har fått sitta ner och ta en kaffe för att sedan få kameran i handen igen. Snabbt oc hsmärtfritt!

Tyvärr så kan det bli såhär när man kör med gråimport, man sparar lite cash men i slutändan så gör man det inte ändå. speciellt inte om man arbetar med kameran, då förlorar man på det istället, eftersom du nu funderar på att köpa en ny kamera. Jag rekommenderar dig inte att köpa en kamera från utlandet om du förväntar dig snabb service i framtiden, köp svenskt. T ex Cyberphoto. Sen kan du ju alltid skicka den till Nikon Sverige eller Lasses, så är alla problem ur världen. Nästan.

Köp pro-grejer så kan du ju registera dig för NPU så kanske du får lite mer prioritering... Vet inte exakt hur NPU fungerar när det gäller sådant, men är man NPS så är man garanterat prioriterad vad jag vet.

Anyway, tråkigt att höra att det är strul.

Angående NPS så krävs det också att man kan bevisa att man arbetar med foto, bland annat. Så två hus räcker inte...
 
Som Medlem i NPU har du absolut inga fördelar jämfört med svensson om det är ledtider du avser. Kvalifikationerna för medlemskap i NPU är två proffshus och några gluggar. Det räcker faktiskt med D100 och den är nästan gratis idag.

Som medlem i NPS har du däremot fördelar vid service och vid inköp (genom vissa kanaler). Problemet med NPS är att du även måste kunna påvisa att du använder prylarna yrkesmässigt. Via ett anställningsbevis etc. Kör du via egen firma så måste du ha registrerat företaget på så sätt att det framkommer att du är fotograf.
 
Som sagt, det spelar ingen roll om kameran är köpt i Stockholm eller i Zaragoza, Budapest eller Palermo. Så länge handlaren genom sina kanaler har köpt den från Nikon Europa så skall Nikon Sverige ta det på garantin.

Som jag tidigare sagt, behöver man kameran till farmors födelsedagsfest, gudbarnets dop eller kompisens bröllop; då är det bara att drämma konsumenköplagen i disken hos handlaren och tjata tills man får en lånekamera under tiden ens egen är på service.
 
Som sagt, det spelar ingen roll om kameran är köpt i Stockholm eller i Zaragoza, Budapest eller Palermo. Så länge handlaren genom sina kanaler har köpt den från Nikon Europa så skall Nikon Sverige ta det på garantin.

Som jag tidigare sagt, behöver man kameran till farmors födelsedagsfest, gudbarnets dop eller kompisens bröllop; då är det bara att drämma konsumenköplagen i disken hos handlaren och tjata tills man får en lånekamera under tiden ens egen är på service.

Jo, jag skall gå ner och se om det går att få en lånekamera.

nvrmnd sa:
Tyvärr så kan det bli såhär när man kör med gråimport, man sparar lite cash men i slutändan så gör man det inte ändå. speciellt inte om man arbetar med kameran, då förlorar man på det istället, eftersom du nu funderar på att köpa en ny kamera. Jag rekommenderar dig inte att köpa en kamera från utlandet om du förväntar dig snabb service i framtiden, köp svenskt. T ex Cyberphoto. Sen kan du ju alltid skicka den till Nikon Sverige eller Lasses, så är alla problem ur världen. Nästan.

Du får läsa hel tråden "nvrmnd". Jag hade köpt kameran i tron att det var svenskimport. Men handlare kanske köper via andra kanaler ibland?
Antar att du jobbar på företag du promptar för. Men du skall veta att om servicen (4 veckor för rengöring och ännu ingen kamera i siktet !!) är skit oavsett var man köper, så får det bli priset som avgör.

Vad jag förståt nu är att det tar 4 veckor för minsta lilla grej om man nu inte har Lasse runt hörenet. Det är ju roligt att höra, men det hjälper inte mig ;(

det var någon annan som föreslog att man skall rengöra och uppdatera själv. Ryker inte garantin då, eller hur gör du om strömen i kameran dör när du uppdaterar firmaware?

Curt sa:
F.ö. anser jag att en inte oviktig parameter när man väljer kamerafabrikat är närheten till närmaste serviceverkstad. Ingen köper väl en bil där närmaste serviceverkstad ligger 400 km bort.
//Curt

Håller med dig. nu kan väll inte tillverkarna placera en service butik i alla städer i landet. Då skulle kameran kosta dubbelt så mycket. Men varför inte certifiera flera om det finns duktiga personer runt om i landet ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.