Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dålig autofokus på alla Canon Eos 1100D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenny_Jon

Medlem
Ny kamera och jag lyckas inte använda kameran i autofokus läge, ställer in fullautomatik och autofokus på objektet och kameran arbetar, zoomar och fokuserar, sedan blir rutan röd och inget kort kan tas.

Nu använder jag den ändå mest i manuellt läge och lär mig arbeta med alla inställningar men ibland vill man bara ha ett valigt kort, helt på auto!
Därför undrar jag om det är vanligt eller något galet med kameran?

Svårt att svara på så lite underlag.
Har du ingen i bekantskapskretsen som kan undersöka saken?
Att det skulle vara fel på alla EOS 1100D är ju orimligt, antinget är det fel på ditt exemplar eller annars har du ställt något fel. Är det fel på kameran så har du ju ganti då den ju är ny, bara att kontakta försäljaren eller någon av Canons verkstäder direkt.

Med fullautomatik menar du då grönt program? Isåfall så får ju kameran själv bestämma vad den ska fokusera på och det blir lite hur som helst.

Rutan ska bli röd på de flesta modeller. Fast du använder kanske live view? Låt bli det och fotografera som det är tänkt, med den vanliga sökaren, alltså, och se om inte det fungerar som det ska.

Zoomar gör för övrigt kameran aldrig på eget bevåg - det är bara du som gör det.

Senast ändrad:
Ja precis grönt program ja, där allt sker automatiskt men jag zoomar såklart!

Den fokuserar fram och tilbaka när avtryckaren är till hälften nedtryckt och jag ser på skärmen att det blir fokus, klar bild, sedan går den förbi ett snäpp och fokus rutan blir röd, det går inte att trycka ned avtryckaren då! På min blir det en grön ruta när fokus är inställt och då kan jag trycka ner helt och ta ett kort.

Jag tycker mest det är lite kontigt att inte kunna få till fokus med en bättre kamera än jag hade innan, så jag vill höra mig för lite!

Tack för alla förslag!

Alltså använder du live view (tittar på displayen där bak) när du fotograferar.

Sluta med det, ställ kameran i läge P och välj enbart den mittersta fokuspunkten i sökaren. Kolla om det fungerar då. Gör det det kan du gå vidare och utforska andra metoder, men det är alltid bra att ha det grundläggande klart först.

Live view på en sån här kamera har sina fördelar, men bara vid vissa speciella omständigheter. Det är alls inte tänkt till att användas för normalt fotograferande.

Vet inte var du bor, men det här känns som en sån sak som är mycket lättare att förklara när man kan visa samtidigt. Kanske någon här är din granne?

Ja jag använder ju live view men jag får väl vänja mig av med det!

Jag läser en fotokurs, därför köpte jag kameran, så jag håller på att lära mig!

Men jag börjar tro att jag ändå har lite rätt om just autofokus här! Det är ju ingen kompaktkamera utan en sytemkarema och den är ju gjord för att hanteras manuellt men ag trodde nog ändå att den skulle fungera som min gamla kompakt i autofokusläget men nu gör den inte det, så det är bara att gilla läget och bli expert på att ställa in allt manuellt!

Vilket jag ändå ser fram emot!

Jag hade en 350D en gång i tiden, och den funkade att fota motorsport med, så jag tror inte att det är kameran det är fel på :)

Vad har du för objektiv, bländare och vad försöker du fota? Vissa motiv är helt enkelt svårfokuserade för kameran, samma sak med dåligt ljus. Vissa objektiv är inte helt hundra heller, dom kinkar gärna vid dåliga förhållanden, eller rättare sagt, allt annat än perfekta.

Jenny, även om det går att använda autofokus (kontrastbaserat) när man kör live view, så är det alltså inte så din kamera är tänkt att användas. Den har en mycket snabbare implementation av autofokus, men den förutsätter att du använder den riktiga sökaren. Det är så en spegelreflexkamera är tänkt att användas. Live view är nåt som man tillgriper när man är tvungen att hålla kameran över huvudet, när man fotograferar makro med kameran på stativ, och därför ändå ställer skärpan manuellt, och så vidare. Betrakta live view som en reservutgång, som man tar till vid de tillfällen då den normala sökaren av någon anledning är svår att använda.

Däremot handlar det inte alls om att din kamera är gjord för att ställa in allting manuellt. Snarare tvärtom, då den är automatiserad i i stort sett alla avseenden, med den skillnaden jämfört med en kompakt att det går att ställa in allting manuellt, när man nu behöver göra det.
Gör som jag skrev ovan, ställ kameran i läge P, välj en AF-punkt (börja med den i mitten), se till så att du har ställt in One Shot AF samt att objektivet står på AF. Rikta nu mittpunkten på det du vill ha skarpt, tryck ner avtryckaren till hälften och fortsätt sen för att ta bilden. Vill du komponera om passar du på att göra det när du har avtryckaren halvvägs nertryckt. Håll den där, så är fokus låst på det du siktade på, rikta om kameran och tryck färdigt. Då kan du få kattens huvud (eller vad det nu är) på annan plats än mitt i bilden, men ändå skarpt.

Oavsett hur du använder AF gäller ändå att det måste finnas något för kameran att fokusera på. Det går inte att ställa in skärpan på en vitmålad, slät vägg, exempelvis. Det behövs någon linje, kant eller annan kontrast för kameran att mäta mot, annars får man det resultat som du beskriver. Det är dessutom riktigt att en kompaktkamera ibland kan ställa in skärpan på sånt som din nya kamera inte klarar av. Men det beror mer på att kompaktkameran, med sin extremt korta brännvidd, har såpass stort skärpedjup att det inte är så noga hur man ställer in skärpan. Den kan alltså vara nöjd med en fokusering som din nya kamera genast skulle avslöja som felfokuserad, och därför kanske inte godkänner alls.

Ja jag använder ju live view men jag får väl vänja mig av med det!

Jag läser en fotokurs, därför köpte jag kameran, så jag håller på att lära mig!

Men jag börjar tro att jag ändå har lite rätt om just autofokus här! Det är ju ingen kompaktkamera utan en sytemkarema och den är ju gjord för att hanteras manuellt men ag trodde nog ändå att den skulle fungera som min gamla kompakt i autofokusläget men nu gör den inte det, så det är bara att gilla läget och bli expert på att ställa in allt manuellt!

Vilket jag ändå ser fram emot!

Autokfokusen på en systemkamera fungerar på helt olika sätt i Live view jämfört när man använder den optiska sökaren. Live view är betydligt långsammare.Kameror är också beroende av kontrastkanter för att hitta fokus vilket göra att kameran inte hittar fokus på en enfärgad yta(ex. t-shirt) men den kommer hitta fokus på gränsen mellan två olika enfärgade ytor(ex.t-shirt mot byxa). Är det mörkt, starkt motljus eller andra svåra förhållanden så har kameran det svårare och man måste vara ännu mer nogrann att rikta fokuspunkten mot en tydlig kontrastkant.

Skall man lära sig fotografera så är det absolut enklast att välja en enda fokuspunkt och använda sökaren. Vissa kameror har funktioner för att ha flera punkter aktiva men vet man inte hur det fungerar så är det enklast att använda en punkt och placera den där man vill ha skärpa. Detta har ju ingen med manuellt läge att göra, du använder fortfarande autofokus.

Att det blev bättre resultat med kompaktkameran kan ju ha att göra med att skärpedjupet var betydligt längre på en kompaktkamera. Med en systemkamera har du möjlighet att få bakgrunden suddig, men dett kräver såklart större krav på att fokus verkligen hamnar rätt.

OKEJ, nu förstår jag =) tack för jättebra och tydliga svar, det uppskattar jag! Nu ska jag sätta på P och ändra till en fokuspunkt och börja lära känna kameran! Sen ska jag läsa era svar igen, haha, så lyckas jag nog snart!

Ja precis, jag har bara lagt ut en bild på katten än så länge, egentligen vill jag nog fotogtafera abstrakta former men också naturen och växter i macro men har inget macro objektiv ännu, tips? Och stjärnhimlen, drömbilden är ett livligt norrsken!

Om du vill hålla dig till Canon är deras mest prisvärda objektiv i närbildsgenren EF-S 60 mm f/2.8 macro USM. Fungerar bra som macro och till porträtt. Bra skärpa.

Däremot är den inte så bra till insekter, för brännvidden är bara 60 mm, vilket gör att man behöver komma lite för nära, och skrämmer därför lätt iväg insekterna. Makroobjektiv från Canon, med längre brännvidd, är ganska dyra. Dock finns det gamla EF 100 mm f/2,8 macro USM fortfarande, och det är en hel del billigare än det nya EF 100 mm f/2,8L macro IS USM.

Dessutom finns det en flock objektiv från andra tillverkare, som passar till Canon, men dem har jag dålig koll på.

Att använda kameran i P-läget är förstås inget krav. De flesta som använder automatiken kör nog på Av. Att jag föreslog P är bara för att det är mest likt den gröna rutan, som du försökt praktisera hittills.

Jenny! Ta till dej Anders Perssons råd för finns det nån som verkligen kan Canon så är det han! Hjälpsam med sina etfarenhetet är han oxå så tveka inte att ta en personlig kontakt via mail...eller nåt!

Han kan lära det mycket!

Håller helt med ovanstående och då förståss också Anders.
Vad gäller de olika lägena på väljarratten.
Min 400D hade jag som regel i P, det gav bra beredskap i snabbt uppkommna situationer, fanns mer tid var det bara att med inmatningsratten förskjuta inställning dit man vill ha den. Jag vet nu inte men jag gissar att 1100D liksom 400D saknar "säkerhetsförskjutning", dvs, att tid alt. bländare ändras om det inställda värdet för bländare alt. tid skulle ge under eller överexponering.
Men annars så använd TV om motivet kräver en viss lång eller kort exponering, AV om det är skärpa i annat avseende än att undvika eller skapa rörelseoskärpa.
Lycka till, läs gärna någon/några av de böcker som finns så kommer nog du också att få in hur kameran ska användas i "ryggmärgen"

Att ställa in på P har fungerat utmärkt, nu får jag kameran att fungera och kan ta kort i vardagssituationer utan större pyssel med inställningar! Det var precis det jag sökte och autofokus fungerar nu perfekt, inget strul som var anledningen till tråden =) Tack!

Jag jobbar med TV och AV också men får inte riktigt ihop det, försöker jobba med skärpedjup men får inte till skärpa med oskarp bakgrund utan det blir mest antingen eller!

Jag använder sökaren nu iaf upplever att jag får mer kontakt med bilden jag vill ta när jag ser genom sökaren och inte bara stirrar på en liten "TV"!

Ska kolla närmare på de föreslagna objektiven, tack! Det är en djungel för nybörjare så all hjälp man kan få uppskattas verkligen!

Jag tycker inte intruktionsboken som medföljde var särskillt informativ men jag har inte kollat på DVD versionen ännu, den kanske visar kamerans funktioner mer ingående!

Förresten, jag har ett UV filter som sitter på mest som skydd, borde jag ta av det när jag fotar inomhus?

Instruktionsböcker är inte särskilt välgjorda, och de är framför allt inte gjorda för att man ska kunna lära sig fotografera med hjälp av dem. För den som redan kan det mesta om vad olika saker betyder och vad man har dem till, är instruktionsboken en nödvändig hjälp för att få reda på hur olika knappar används, men när man är alldeles nybörjare, så är det mesta väldigt kryptiskt.

Så det är inte främst instruktionsboken du behöver för att lära dig hur det fungerar. Den är till för att tala om hur just den här kameran är tänkt att fungera, men den säger egentligen inte mycket rent allmänt om fotografering eller hur en kamera fungerar. Det kan du däremot lära dig på andra sätt, genom att till exempel gå någon fotokurs, och också genom böcker som behandlar det elementära som gäller hantering av en kamera. John Hedgecoes böcker är mycket informativa ur den synvinkeln.

Det finns också en del bra sidor på nätet. En som jag tycker är vettig för nybörjare är Fotoinspiration.se

Bra svar av Urban ovan.
När det gäller UVfilter, kan det rent allmänt sägas att de inte behövs på digitalkameror annat än just som skydd om man fotar motocross el.dyl. där lera o grus yr omkring. Annars ger de mest upphov till oönskade reflexer. Detta har diskuterats in rad olika trådar här på forumet. Mina UVfilter sover gott i sitt skåp numera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar