Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dålig autofokus med Canon 5 III

Produkter
(logga in för att koppla)

tjt

Ny medlem
Jag får dåliga bilder med Canon eos 5 III + Canon 70-200 is L 2,8 II när jag fotograferar hundar som springer mot mig. Tar jag fem bilder så är en bra trots kontinuerlig auto fokus. Vad är det som inte hinner med, kameran eller objektivet?
 
Jag får dåliga bilder med Canon eos 5 III + Canon 70-200 is L 2,8 II när jag fotograferar hundar som springer mot mig. Tar jag fem bilder så är en bra trots kontinuerlig auto fokus. Vad är det som inte hinner med, kameran eller objektivet?

Jag fotar mycket hundar med 5D III och autofokusen skall inte ha några problem att följa hundar. Hur ställer du in autofokusen i övrigt?
 
Jag får dåliga bilder med Canon eos 5 III + Canon 70-200 is L 2,8 II när jag fotograferar hundar som springer mot mig. Tar jag fem bilder så är en bra trots kontinuerlig auto fokus. Vad är det som inte hinner med, kameran eller objektivet?


Din kamera med objektiv tillhör det bästa när det kommer till AF så om inget är defekt så ligger inte problemet där. Nu utgår jag från att du fotar i ljus som medger anständiga slutartider. Dock kan AF på en 5DM3 kräva en hel del att sätta sig in i för att optimeras maximalt. Nedanstående 24 sidiga manual ger en bra bild på hur det fungerar.

http://cpn.canon-europe.com/files/p...ii/AF_guide_EOS5D_MarkIII_eng_January2013.pdf

/Stephan
 
Det han bl a syftar på är de olika program som finns för hur AF:en skall hantera olika situationer. Dessa återfinns under kamerans af-meny. Hur har du ställt närgränsen på gluggen?

Det var en mycket intressant manual. Tyvärr så är inte min engelska vad den borde vara. Finns den på svenska? Jag har gjort en hel del av dessa inställningar, men kanske kan något av alla dessa inställningar bli bättre. Jag är mycket väl med veten om att jag har bland det bästa och därför är det mer än lite irriterande med en massa suddiga bilder.
 
Det han bl a syftar på är de olika program som finns för hur AF:en skall hantera olika situationer. Dessa återfinns under kamerans af-meny. Hur har du ställt närgränsen på gluggen?

Precis, lite beroende på hur kontrastkanterna ser ut på hunden så kan det gå bättre om man använder enskilda punkter, i andra fall så använder man utökad punkt. Sen kan man behöva experimentera med inställningen för hur kameran skall reagera om hunden ändrar hastighet samt hur känslig den skall vara för att hitta ett nytt föremål att följa.

Nu är väl inte lydnad den direkt mest actionfyllda tävlingsformen men på bilderna i länken nedan hade jag dragit upp intställningen för acceleration för att jag ofta fotar hundarna när de börjar springa. Förmodligen använde jag enskilda punkter och gick över till utökad punkt om det tidigare blev problematiskt för kameran.

http://mjonssonfoto.se/index.php/nggallery/lydnadstavling/lydnadstavling?p=1619/
 
Det är generellt sett svårt att bibehålla fokus när objektet/motivet kommer direkt emot dig. Är egentligen inga konstigheter att kameran har svårt att hänga med, är ett vanligt fenomen. Speciellt när man kör Continuous Mode (burst).
 
Förutom alla inställningarna för känslighet, acceleration och fokuspunkter så finns det även en inställning för att välja prioritering av "Avtryck" eller "Fokus" på både första bilden respektive följande bilder. Om den är ställd på Avtryck så blir det en exponering så fort du trycker ner knappen även om objektivet inte har hunnit sätta skärpan ordentligt. Väljer du istället "Fokus" så sätter den skärpan på fler bilder på bekostnad av hastigheten.
 
Det var en mycket intressant manual. Tyvärr så är inte min engelska vad den borde vara. Finns den på svenska? Jag har gjort en hel del av dessa inställningar, men kanske kan något av alla dessa inställningar bli bättre. Jag är mycket väl med veten om att jag har bland det bästa och därför är det mer än lite irriterande med en massa suddiga bilder.
Kan du fortelle litt om verdiene du har benyttet på bildene dine. Blender (AV) og lukker (TV). Har du benyttet følgefokusen (Ai-servo)?
 
Förutom alla inställningarna för känslighet, acceleration och fokuspunkter så finns det även en inställning för att välja prioritering av "Avtryck" eller "Fokus" på både första bilden respektive följande bilder. Om den är ställd på Avtryck så blir det en exponering så fort du trycker ner knappen även om objektivet inte har hunnit sätta skärpan ordentligt. Väljer du istället "Fokus" så sätter den skärpan på fler bilder på bekostnad av hastigheten.

Nu har jag gjort några justeringar bla ändrat till "fokus". Ut med hundarna och testade. Mycket bättre. Tack.
En iakttagelse som jag gjorde när jag granskade bilderna i kameran är att det visas ju en röd ruta. Förstorar man upp bilden konstaterar jag att det inte alltid är där som skärpan sitter?! Men så ska det kanske vara?
 
Jag tror det finns en hel del att vinna på att orka lära sig/hitta dom inställningar som funkar bäst för vad man nu vill plåta med sin 5DIII/1D X för jag har skruvat en del i inställningarna & i vissa fall gör det mer skillnad än man kan tro...

När jag plåtar mina hundar så måste jag ha riktigt snabba slutartider om båda hundarna ska bli skarpa på dom allra flesta bilderna i en bildserie så jag håller med Sportskjutaren, pröva snabbare slutartider...

Jag kör med en 1D X & jag använder auto-iso & kör runt 1/2000 eller snabbare för att få mina hundar skarpa när dom kommer rusande i full fart mot mig.

Sen kan du ju pröva att ställa om fokusbegränsningen på objektivet också så det bara jobbar från 2,5m till oändligt så fokuserar det ju lite snabbare i vissa situationer...
 
Nu har jag gjort några justeringar bla ändrat till "fokus". Ut med hundarna och testade. Mycket bättre. Tack.
En iakttagelse som jag gjorde när jag granskade bilderna i kameran är att det visas ju en röd ruta. Förstorar man upp bilden konstaterar jag att det inte alltid är där som skärpan sitter?! Men så ska det kanske vara?

Roligt om det blev bättre!
Din kamera har en av marknadens modernaste autofokus (samma sak med ditt objektiv) så jag vill verkligen rekommendera dig att lusläsa manualen och testa dig fram bland de olika variablerna. Många av funktionerna beskrivs av den inbygda hjälpfunktionen i menyerna.
 
En till fråga. Förutom det här med slutartid.
Du har väl inte IS aktiverat?

På den här typen av motiv. Så kan IS faktiskt ställa till det med fokusen ibland.
Har hänt mig själv att jag glömt stänga av IS när jag plåtat sport. Och fått dålig skärpa pga just detta.
 
Tele

70-200 mm ska ju gå att handhålla.
Men ju mer av telet du använder desto viktigare att du inte använder för långa slutartider. Felkällor förutom det: en kombination av rörelseoskärpa från motivet, för kort skärpedjup och kanske viktigast av allt att att du inte håller kameran stadigt nog?
Försök med kortare slutartid, lite mer skärpedjup, håll i kameran stadigt eller sätt den på stativ.
Blixt är kanske inte ett jätteroligt förslag. Men det är ofta ett bra sätt att få ett riktigt bra "frys"och ögonblänk i bilden.
Pelle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.