Annons

Cyberpoto har slarvat bort min retur

Produkter
(logga in för att koppla)

Fr0jjy

Medlem
Vill bara varna för vad som kan hända då man handlar på postorder och speciellt från Cyberphoto.

Jag köpte ett objektiv från dem för ett par veckor sedan, ångrade mig inom tre dagar och ville skicka tillbaka objektivet. Ringde Cyberphoto och fick ett returnummer (allt ok enligt 14 dagars ångerrätt), skickade tillbaka kartongen och väntade... och väntade. Efter ett tag kollar jag upp kollinummret och ser att det hämtats ut av mottagaren. Ringer Cyberphoto som påstår att de inte fått paketet!!! De har själva noterat att de hämtat ut det men kan inte erkänna detta och betala tillbaka. De vill fortsätta att undersöka vart det tagit vägen.

Jag känner mig maktlös - vad skall jag göra? Jag har ju bevis på att jag skickat paketet och att de tagit ut det.

Välkommen till Fotosidan.

Du och leverantören har alltså en tvist.

Jag kan tyvärr inte tycka annat än det är tråkigt.

Hur din överenskommelse med leverantören ser ut, har jag ingen aning om, inte heller leverantörens uppfattning om samma överenskommelse. Jag vet heller inte vad som hänt med dit paket och dess innehåll, som jag inte vet om du har packat i eller inte packat i.

Vad är nu nästa steg givet att du har gjort det du ska på ett korrekt vis?

Senast ändrad:
Säger posten att de har hämtat ut det, är det en affär mellan Cyberphoto och posten. Upplys Cyberphoto om det, tycker de ändå att du är ansvarig be dem förklara hur och rapportera gärna tillbaka hit.

Jag hoppas det föreligger ett missförstånd från Cyberphotos sida, då de normalt sett är trevliga.

Senast ändrad:
Vänta några dagar och ge dem en chans att leta upp det. Skriv sedan ett vänligt svar och glöm inte skriva att du tycker du är värd ett fett minneskort pga allt schabblande!

Om de inte hittat paketet inom en vecka skulle jag meddela dem om att du tänker vända dig till allmänna reklamationsnämnden om du inte få ditt objektiv.

Cyberphoto brukar vara bra att ha att göra med. Det ordnar sig nog!

/Pontus

Ja, det är ju Cyberphoto som har schablat till det med posten och sin budfirma som hämtat ut paketet. Killen på Cyberphoto är hjälpsam och ännu har jag inte grävt upp stridsyxan, men ikväll kände jag att det började pysa. Det är ju inte så kul att ligga ut med 7600:- som man inte vet när man får tillbaka.

Mitt ess i ärmen är att jag betalade postförskottet med VISA, kan alltid reklamera köpet och säga att det var en felleverans som jag inte vill betala = ej det jag beställt. Jag kommer att ge Cyber veckan ut att reda ut debaclet.

Ville bara höra om andra haft liknande problem.

Cyberphoto

skjuter sig själva i foten genom att inte betala ut pengarna till dig. Att försändelsen är borta, ja det är ett problem mellan cyberphoto och posten. Så att vägra betala ut när man erkänt att man har slarvat bort din retur är rent ut sagt dumdristigt.

Jag skulle nog säga att det ligger på CP's lager personal att kontrollera ankommande gods och inte skriva på föränn man kontrollerat att antalet kolli stämmer. Och om returen verkligen blivit leverad, ja då har de ju helt enkelt klantat till det kungligt.

Dålig service är dåligt för både kund och cp.

/Paul L.

Senast ändrad:
"De har själva noterat att de hämtat ut det men kan inte erkänna detta"
Jag förstod inte riktigt detta, står inte det mot varandra?

Som jag ser det finns det inget problem (för dig). Först kan du gå in på postens hemsida www.posten.se och där på första sidan finns det en sökruta där du kan du skriva in ditt kollinummer (vilket det verkar som du har gjort). Står det där att det är levererat till kund, ja då har de helt enkelt tagit emot paketet.
Sedan kan du kontakta postens kundtjänst via telefon och få en kopia på mottagningsattesten faxad till dig. I alla fall var det så tidigare att alla slippar som mottagare undertecknat scannas in och sparas en tid. Oftast kan namnteckningen lätt spåras till nån som jobbar med godsmottagningen hos dem. Och är det klart att nån där har skrivit på, ja då spelar det ingen som helst roll var de har gjort med paketet. Det är att beteckna som där, borttappat eller ej.

Att de har tagit emot det är tydligt från Postens spårning.

Bilagor

• posten.jpg
    posten.jpg
    58.2 KB · Visningar: 1,564
Trist

Det är alltid trist när det strular, men jag är övertygad om att det löser sig.

Synd bara att det ska till något negativt för att du ska bli medlem på fotosidan. Cyberphoto löser säkert detta, ladda upp lite trevliga bilder i stället.

mvh
Peter

Än är det ju ingen tvist. Ge cyberphoto ett par dagar att reda ut problemet. Det löser sig säkert i slutändan.

Tycker det ser ut att vara en miss från postens sida, då paketet är registrerat att ha ankommit till servicestället samma minut som det ska ha hämtats ut.

Detta då om inte servicestället är så litet att dom inte registrerar nått för ens det faktiskt hämtas...men då funkar ju inte postens system alls, då det ju inte är aktuellt som man ser på nätet ändå.

Inte för att jag är nån expert på postens rutiner, men cyberphoto är nog så stora att Posten kanske kör saker direkt till CP och därmed registreras det hos CP vid samma tidpunkt.

Aha..så kanske det funkar. Då är det ju förståligt att det är samma tid på de två isf...

Men oavsett vilket så är det som andra skrivit här ändå rätt...det är helt en sak mellan posten och cyberphoto nu, du ska få tillbaka dina pengar nu. Du har lagen på din sida, så det är inte mycket att tveka på....bli gärna irriterad så att de märker det, ofta krävs något sådant för att få ett företag att agera direkt, istället för att dra ut på tiden...som de gärna annars kan göra ibland, när ingen klagar.

Lösning nära...

Cyberphoto har sagt att de kommer sätta tillbaka pengarna nu. Så det verkar som det blir ett gott slut på detta ändå.

Vill åter nämna att de varit hjälpsamma och tillmötesgående hela tiden så jag hoppas att detta inte skrämmer andra från att handla där.

Något annat hade förvånat mig. Har bara gjort mycket goda erfarenheter med Cyberphoto.
Bra!

Många åkerier slarvar när de levererar gods, och ställer bara av lasten på någon plats utan att få mottagningsbevis undertecknat.

Mao är det möjligt att Cyberphoto inte ens sett godset förrän nu.

I vilket fall, skönt att det löste sig!

Fredrik Johansson (Fr0jjy) skrev först:
Vill bara varna för vad som kan hända då man handlar på postorder och speciellt från Cyberphoto.

och sen:
Vill åter nämna att de varit hjälpsamma och tillmötesgående hela tiden så jag hoppas att detta inte skrämmer andra från att handla där.

Hur ska du ha det? Är de onda eller goda?

De har alltså fått paketet onsdag den 8:e, och de har inte gjort allt klart på måndag den 13:e. Det är väl inget att uppröra sig över, egentligen (returer och annat manuellt jobb tar en stund). Och då du kontaktar dem, så fixar de det ändå dagen efter. Det hela är väl inte att betrakta som annat än väldigt bra (d.v.s. fullt normalt) från CyberPhotos sida.

Håller med. Att tycka att cyberfoto är onda är ungefär lika dumt som att paddla kanot i en fontän.

Det är väldigt lätt att reta/hetsa upp sig när man som privatperson "kämpar" mot ett företag. Särskilt när det handlar om en del pengar (privata pengar).

Relaterad historia: Jag var som ett barn på julafton när jag hämtade ut mitt paket från Cyberphoto som skulle innehålla polfilter och ett Sigma 28-70 DG. Jag reagerade oxå som ett barn de första 5 minutrarna efter jag upptäckt att de skickat mig den gamla versionen (Asp. DF) istället :). Lugnade ner mig ganska fort och mejlade till dom.

Sedan retade jag upp mig litegrann igen på svaret jag fick: "Jag ber om ursäkt om vi har gjort fel." Om? Lugnade ner mig igen. Sedan förklarade han att Sigma har lite strul med sina leveranser nu med de nya DG-modellerna. Men att sedan också berätta att de "testat den nya Bigma DG och den var sämre än den gamla varianten". Vad betyder det? Att jag borde varit nöjd med att jag fått fel objektiv?

Nu är jag inte det minsta besvärad, hoppas bara jag får det rätta så snart som möjligt så jag kan börja leka. Men i stundens hetta är det lätt att reta upp sig :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar