Annons

Cyberphoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är fascinerande att se att så många hyllar tricket att skicka med chokladbitar i postorderpaketen. Ni skriver att det är god kundvård osv. Man får nästan intrycket att chokladen är avgörande för valet av leverantör för några av er.

Så kan man ju se det men jag valde Cyber eftersom de var billigast. Chokladen var pricken över i:et! Plus att det är ett Norrlandsföretag gjorde saken lite bättre också förstås!
 
Re: Med risk för att framstå som en tråkmåns...

acke skrev:
Det är fascinerande att se att så många hyllar tricket att skicka med chokladbitar i postorderpaketen. Ni skriver att det är god kundvård osv. Man får nästan intrycket att chokladen är avgörande för valet av leverantör för några av er.

Själv tycker jag att det är ett billigt och oseriöst trick att pracka på folk saker som de inte har beställt. Ja, jag vet att det handlar om en struntsumma, men principen är ändå fel.

När jag vill ha en chokladbit så köper jag den i affären. Då får jag dessutom välja sort själv.

Jag har inget emot Cyberphoto i övrigt, men chokladbiten får mig att fundera på deras seriositet.

Finns här inga medvetna, kritiskt tänkande konsumenter? Ge mig lite medhåll, snälla? ;-)

Nej men snälla...! Det här är bara för mycket. I Finland finns ett talesätt som fritt översatt handlar om att hålla sitt oväsen kvar i magen. Alltså, ibland är det bättre att inte ha öppnat munnen.

Du kan ju skriva i din ordersedel att du inte vill ha någon choklad? Om det nu är så upprörande. Jag trodde det fanns värre saker här i världen att oroa sig för. Sälj chokladbiten och skicka förtjänsten till de jordbävningsdrabbade i Pakistan, det kanske skingrar dina dystra tankar.
 
Upprörande? Inte särskilt, man är ju så van att se allehanda billiga affärsknep nuförtiden. Men frågan är tillräckligt intressant för skriva ett diskussionsinlägg i denna tråd, där flera hyllar en fotohandlare p.g.a. en chokladbit.

Jag tar gärna en diskussion om billiga affärsknep i en separat tråd, om ämnet intersserar. Vill dock inte leda denna tråd på avvägar.

Men du verkar allt lite upprörd, Eero...? ;-)
 
acke skrev:
Upprörande? Inte särskilt, man är ju så van att se allehanda billiga affärsknep nuförtiden. Men frågan är tillräckligt intressant för skriva ett diskussionsinlägg i denna tråd, där flera hyllar en fotohandlare p.g.a. en chokladbit.

Jag tar gärna en diskussion om billiga affärsknep i en separat tråd, om ämnet intersserar. Vill dock inte leda denna tråd på avvägar.

Men du verkar allt lite upprörd, Eero...? ;-)

Håller med dig Ackelid. Bättre att cyberphoto sänker priset med 15 spänn.

Choklad är löjligt.

Även om det ger en positiv känsla när paketet anländer.
 
FouFoto skrev:
Håller med dig Ackelid. Bättre att cyberphoto sänker priset med 15 spänn.

Choklad är löjligt.

Även om det ger en positiv känsla när paketet anländer.

snarare 4-5kr och samtidigt får dom nog höja med en tjuga för att kompensera för dom högre reklamkostnaderna.
 
kul grej om chokladen

Den första chokladbiten jag fick från Cyberphoto funderade jag länge över (vem f-n har lagt i en choklad? ska jag äta den eller?) den åkte i soporna. Nästa gång snackade jag med folk på jobbet och en tänkbar anledning var kanske för att kolla hur klimat och liknande hade varit under transporten. Nuförtiden gör jag det enda rätta; jag mumsar...
 
Bara det faktum att det diskuteras här bevisar att Cyberphotos choklad fungerar perfekt som effektiv och billig reklam. :)
 
Min son älskar chokladen ( och jag med) men chokladen är inte anledningen till att jag köpt 4 digitala kameror från CyberPhoto. Anledningen är enkel. En gång i tiden fanns det en butik på Skolgatan i Umeå som hette Te-Ges Foto. Där fick jag en utmärkt service. Oavestt om det gällde enkla frågor, inköp av objektiv eller reparation av mitt Nikon FM hus. Service var ordet och ledstjärnan för verksamheten. Om jag inte minns fel så startade sonen – arvtagaren av Te-Ges Foto – CyberPhoto. Jag har en känsla av att andan från Te-Ges Foto fortfarande lever kvar. Inte så att CyberPhoto alltid är "billigast" men jag tycker mig märka samma vilja att "tjäna konsumenten" finns kvar i den digitala versionen av Te-Ges Foto.
 
Re: Med risk för att framstå som en tråkmåns...

acke skrev:
Det är fascinerande att se att så många hyllar tricket att skicka med chokladbitar i postorderpaketen. Ni skriver att det är god kundvård osv. Man får nästan intrycket att chokladen är avgörande för valet av leverantör för några av er.

Själv tycker jag att det är ett billigt och oseriöst trick att pracka på folk saker som de inte har beställt. Ja, jag vet att det handlar om en struntsumma, men principen är ändå fel.

När jag vill ha en chokladbit så köper jag den i affären. Då får jag dessutom välja sort själv.

Jag har inget emot Cyberphoto i övrigt, men chokladbiten får mig att fundera på deras seriositet.

Finns här inga medvetna, kritiskt tänkande konsumenter? Ge mig lite medhåll, snälla? ;-)

Man är väl inte oseriös för att man bjuder sina kunder på något??

Eller är det så??
Fy tusan, då har jag råkat på en oseriös bilhandlare med. När jag hämtade min nyinköpta bil så hade försäljaren lagt in 4 nya vinterdäck i bagaget utan att jag bett om det.
Usch då...han som verkade så trevlig.......*

Hade det gjort mig till en medveten, kritisk konsument om jag sagt till försäljaren att jag minsann inte bett om några vinterdäck??

Nä...mera gratis saker, även om det är choklad..**
 
De får börja ha en kryssruta på beställningen där man får klicka i om man äter godis eller inte. Kanske de kan skicka en morot istället för de som blir så ledsna över att de får en chokladbit med.
 
Re: Re: Med risk för att framstå som en tråkmåns...

kent.nilsson11 skrev:
Man är väl inte oseriös för att man bjuder sina kunder på något??
...

Nä...mera gratis saker, även om det är choklad..**

Tro inte att Cyberphoto bjuder på något. Ingenting är gratis, kunderna får alltid betala i slutänden.

Ja, jag tycker att det är tveksam marknadsföring att locka kunder med "gåvor" som inte har ett smack med huvudprodukten att göra. Ditt exempel med däcken är däremot helt OK, däcken har ju ett starkt samband med bilen du köpte.

I Cyberphotos fall är det hela naturligtvis en bagatellartad historia. "Gåvan" har ett obetydligt värde och man bedriver ingen aktiv marknadsföring kring den. Marknadsföringen står i stället kunderna för, genom mun-till-mun-metoden. Det är fiffigt uttänkt av Cyberphoto. Men principen i sig, att skicka med irrelevanta "gåvor", tycker jag fortfarande är en smula oseriös.

Som kuriosa kan nämnas att lockerbjudanden med irrelevanta "gåvor" faktiskt var förbjudna enligt marknadsföringslagen fram till mitten av 90-talet (om jag inte minns fel). Det är numera tillåtet (och det är ju bra, man ska inte ha för många förbud), och det är fortfarande också tillåtet att tycka att illa om detta sätt att locka kunder.

Seriös marknadsföring för mig är att erbjuda god service och konkurrenskraftiga priser på de produkter man lever på att sälja. För visst är det lite tramsigt att ge bort godis när man är fotohandlare. För en godisbutik vore det däremot helt OK!

Annars tycker jag att Cyberphoto har skött sig utmärkt de gånger jag har handlat där. De är så pass bra att de inte behöver tramsa med godis, folk handlar säkert av dem ändå.
 
En sista fråga bara till er chokladälskare:

Vad får man om man beställer något riktigt dyrt, t.ex. en Hasselblad H1D eller 1200mm-värstingtelet till Canon? Får man en hel lastpall med choklad då, eller? Gåvans värde borde väl rimligen stå i proportion till köpesumman?
 
Aja, man får väl lagstifta att ta bort alla locksaker överhuvudtaget då. Ingen choklad från cyber, inga klubbor på pizzerian, och VE den som tar emot en nyckelring från en kameratillverkare på mässorna. USCH OCH FY. Det är ju på gränsen till mutor. Och Canons cashback. Direklt till KO för anmälan då eller.

Eller kort sagt, vem bryr sig. Det är ändå bara en gimmick.
 
Re: Re: Re: Med risk för att framstå som en tråkmåns...

acke skrev:
Tro inte att Cyberphoto bjuder på något. Ingenting är gratis, kunderna får alltid betala i slutänden.

Ja, jag tycker att det är tveksam marknadsföring att locka kunder med "gåvor" som inte har ett smack med huvudprodukten att göra. Ditt exempel med däcken är däremot helt OK, däcken har ju ett starkt samband med bilen du köpte.

I Cyberphotos fall är det hela naturligtvis en bagatellartad historia. "Gåvan" har ett obetydligt värde och man bedriver ingen aktiv marknadsföring kring den. Marknadsföringen står i stället kunderna för, genom mun-till-mun-metoden. Det är fiffigt uttänkt av Cyberphoto. Men principen i sig, att skicka med irrelevanta "gåvor", tycker jag fortfarande är en smula oseriös.

Som kuriosa kan nämnas att lockerbjudanden med irrelevanta "gåvor" faktiskt var förbjudna enligt marknadsföringslagen fram till mitten av 90-talet (om jag inte minns fel). Det är numera tillåtet (och det är ju bra, man ska inte ha för många förbud), och det är fortfarande också tillåtet att tycka att illa om detta sätt att locka kunder.

Seriös marknadsföring för mig är att erbjuda god service och konkurrenskraftiga priser på de produkter man lever på att sälja. För visst är det lite tramsigt att ge bort godis när man är fotohandlare. För en godisbutik vore det däremot helt OK!

Annars tycker jag att Cyberphoto har skött sig utmärkt de gånger jag har handlat där. De är så pass bra att de inte behöver tramsa med godis, folk handlar säkert av dem ändå.

Det är inga lockgåvor...står ingenstans att man får chocklad med om man beställer något.

Som Peter skriver...har du någonsin varit på en mässa där dom ger bort nyckelringar + massa andra saker som inte har ett dugg med produkten att göra. Det står godisskålar...tror knappast att du inte har tagit ett smakprov.

Sen skulle det vara intressant att veta om du någonsin har talat om för Cyber att dom är oseriösa...eller någon annan "godislockare" att dom är oseriösa bara för att dom bjuder på en bit choklad.

[ADMIN: Raderat personangrepp]
 
acke skrev:
En sista fråga bara till er chokladälskare:

Vad får man om man beställer något riktigt dyrt, t.ex. en Hasselblad H1D eller 1200mm-värstingtelet till Canon? Får man en hel lastpall med choklad då, eller? Gåvans värde borde väl rimligen stå i proportion till köpesumman?

Näe, dom däruppe verkar vara lite a´la Robin Hood ungefär. Dom tar från dom rika etc. När vi köpte vår 1D mk2 (41 papp) fick vi -för en gångs skull-inte med en gnutta choklad i kartongen! Synd eftersom det hade varit gott att varva havregrynsgröten med några chokladbitar. (C; Skämt åsido så är Cyberfoto alltid bra att ha att göra med. JANNE
 
Re: Re: Re: Re: Med risk för att framstå som en tråkmåns...

Ulf har full rätt att, och som sker, sakligt ifrågasätta chokladbiten. Bondfångeri eller en trevlig gest? Jag tror på det senare men respekterar den andra åsikten.

Jag upplever inte Ulfs inlägg som aggressivt. Att människor kan känna sig hotade om en åsikt som avviker från deras uppfattning publiceras tyder mer på en personlig omognad. Forum är till för att utbyta tankar, alla ska inte tycka lika. Etiketten på nätet kräver att man vårdar sitt språk och undviker personangrepp.

[ADMIN: Raderat en Quoute från tidigare inlägg, där personangrepp förekom]
 
Re: Re: Re: Med risk för att framstå som en tråkmåns...

acke skrev:
Tro inte att Cyberphoto bjuder på något. Ingenting är gratis, kunderna får alltid betala i slutänden.

I grunden har du naturligtvis rätt,det är kunderna som betalar hela verksamheten, men jag tror inte att priset skulle skilja på produkten om de slutade med chokladbiten. Jag tror helt enkelt att de tar den kostnaden från sin egen vinstmarginal, och de lär inte betala så många kronor per kund.

acke skrev:
Ja, jag tycker att det är tveksam marknadsföring att locka kunder med "gåvor" som inte har ett smack med huvudprodukten att göra. Ditt exempel med däcken är däremot helt OK, däcken har ju ett starkt samband med bilen du köpte.

Om bilförsäljaren bjudit på en kopp kaffe, eventuellt med en bulle till, hade det varit acceptabelt?

Det är ju trots allt inte kaffet, eller chokladbiten, som avgör om man handlar där eller ej. Nåja, inte för många iaf.

Det är däremot servicen och priserna och där ligger CP bra till.
 
Jag tycker chokladbiten är god i sig, men framförallt är det ett tecken på att Cyberphoto bryr sig. Oavsett om man vill tolka det som ett sätt att lura kunder att köpa eller ett sätt att vara lite trevlig så tyder det på att dom bemödar sig om en bra relation med sina kunder. Det finns exempel på andra ställen där det verkar vara en ynnest att ens få handla, säljaren är kungen, inte kunden. Jag föredrar helt klart en chokladbit.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.