acke skrev:
Tro inte att Cyberphoto bjuder på något. Ingenting är gratis, kunderna får alltid betala i slutänden.
Ja, jag tycker att det är tveksam marknadsföring att locka kunder med "gåvor" som inte har ett smack med huvudprodukten att göra. Ditt exempel med däcken är däremot helt OK, däcken har ju ett starkt samband med bilen du köpte.
I Cyberphotos fall är det hela naturligtvis en bagatellartad historia. "Gåvan" har ett obetydligt värde och man bedriver ingen aktiv marknadsföring kring den. Marknadsföringen står i stället kunderna för, genom mun-till-mun-metoden. Det är fiffigt uttänkt av Cyberphoto. Men principen i sig, att skicka med irrelevanta "gåvor", tycker jag fortfarande är en smula oseriös.
Som kuriosa kan nämnas att lockerbjudanden med irrelevanta "gåvor" faktiskt var förbjudna enligt marknadsföringslagen fram till mitten av 90-talet (om jag inte minns fel). Det är numera tillåtet (och det är ju bra, man ska inte ha för många förbud), och det är fortfarande också tillåtet att tycka att illa om detta sätt att locka kunder.
Seriös marknadsföring för mig är att erbjuda god service och konkurrenskraftiga priser på de produkter man lever på att sälja. För visst är det lite tramsigt att ge bort godis när man är fotohandlare. För en godisbutik vore det däremot helt OK!
Annars tycker jag att Cyberphoto har skött sig utmärkt de gånger jag har handlat där. De är så pass bra att de inte behöver tramsa med godis, folk handlar säkert av dem ändå.