Foto och Bildteknik
Avslutat medlemskap
När jag hade en Canon 5DS r var det en hel del diskussion om ur Adobes standard profil hanterade den kameran. En del i Amerika ansåg det vara en konspiration mot Canon och dess sämre DR.
Det fick Adobes mycket kunnige expert att krypa fram ur hörnet och förklara sig.
De profiler som Adobe skapar har till syfte att vara så lika de stilar som finns i kameran. Alltså inte så bra som man kan få ut ur sensorn.
Jag fotade som vanligt raw och svor en del över Adobes profil som sänkte skuggorna cirka 0,5-1 steg på en kamera som inte hade världens bästa DR
Detta hände varje gång jag glömt att bocka i att LR skulle använda min egen profil skapad med Colorchecker passport.
Var givetvis tvungen att testa kamerans inbyggda standardprofil och den var mycket riktigt ungefär lika med Adobes standardprofil för kameran.
Så helt uppenbart hade Canon tyckt att ge kameran en väldigt kraftig kontrast var det som blev snyggast. Man undrar ju hur de tänkt. Att sänka skuggorna med nästan ett steg på en kamera som redan hade dålig DR verkar ju inte vara ett smart val
Den hetsiga debatten på DPR ledde till att Adobe släppte en profil till alla som var med i tråden som hade mindre kontrast och var ganska lik den jag och andra skapat med Colorchecker eller andra verktyg.
Efter den erfarenheten är jag mycket tveksam till hur JPEG stilarna som finns inbyggda i kameran kommer till och inser att dessa sedan sprider sig till raw-konverterare som försöker efterlikna kamerans stilar.
Det gör att jag numera alltid skapar egna profiler för alla mina kameror med Colorchecker passport Dual. Det är inget perfekt verktyg men ger mig färger som är så neutrala jag kan få. De flesta konstnärer jag fotat tavlor för har åtminstone godkänt resultatet.
Fuji jobbar hårt med sina stilar. Fast de utgår från att efterlikna deras gamla filmtyper. Sony som gillades av flest kanske har en mer modern syn på det hela och har valt vad som ligger i tiden. Det är lätt att följa vad som är trenden inom bröllopsfoto och mode. Fast korrekta och verklighetsnära färger är det sällan fråga om.
Det är nog i Amerika folk hetsar upp sig över sådana småsaker. Överlag gillar amatörer bilder med högre kontrast än en bild med för mycket utjämnad sådan. Så kallade HDR-bilder ser för jävliga ut på utskrifter i många motivformer. Jag tycker du överdramatiserar det något enormt. Speciellt med tanke på vad bildbehandling kan göra med en råfil.