Foto och Bildteknik
Avslutat medlemskap
Det spelar egentligen ingen roll. Grundproblemet kvarstår. Oavsett syfte så var urvalet väldigt dåligt och på inget sätt går det att dra några slutsatser baserat på så få bilder.
Sen tycker jag för övrigt att det var lite märkligt att en av kamerorna stack ut så väldigt tydligt men en varmare och mer naturlig vitbalans. Gick det inte att normalisera alla bilder så de hade samma vitbalans?
Sen vet jag inte om Tony N's följare är representanter för "den stora massan". Jag är visserligen en total färgnörd som värderar en kameras färgåtergivning bland de absolut viktigaste egenskaperna. Men jag tänker mig ändå att det borde finnas ett allmänt intresse av att en färgkamera idag återger färger på ett korrekt och samtidigt snyggt sätt. Det har slarvats med det på sistone tycker jag.
Korrekta färger är inte "snygga" och tilltalar oftast inte gemene man samt de flesta som äger en kamera. Folk vill se grälla, mätade färger likt en dynamiskt inställd tv-bild på en stormarknad. (undantaget entusiaster och tränade proffs)
För vardaglig fotografering är det heller inte nödvändigt med precis återgivning; mitt intryck är att genom att se hudtoner är det vanligt folk kan avgöra om bilden är "bra" eller inte i färger.
Det var enklare förr när man valde film efter behov och så var det bra med det. I princip alla kameror kan ju justeras om du vill det och att välja kamera efter en dylik test eller ett test mot ett kulörkort är vanskligt. Jag tycker som du att färgåtergivningen är viktig. I utskrifter som ses i reflekterat ljus är färgåtergivningen mindre distinkt än i en skärmbild. Det är stor skillnad, ungefär som att se en film via en tv eller via en projektor.