Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cokin polfilter + avtonat gråfilter. Hur funkar det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Som rubriken säger: hur funkar det?

Jag funderar på att köpa ett cirk.pol. till min Cokinfilterhållare. Om jag vill ha både avtonat gråfilter och polfilter hur funkar det då?
Polfiltret behöver ju vridas för att få rätt effekt. Då kan jag ju inte få gråfiltrets effekt där jag vill. Har testat med vanligt polfilter innanför Cokins filterhållare men får då vinjettering.

Jag tycker så här:
Sätt på ett vanligt polfilter (vanlig gängad filterfattning), och håll gråfiltret löst i handen (ingen hållare).
Funkar bra för mig iaf.

mvh
/Stefan

Cokins polfilter fästs närmast kameran i den där tunna lite större skåran och kan rotera fritt i hållaren. Det gör att du kan ha dina avtonade gråfilter i rätt lutning och sedan individuellt justera polfiltret.
(Ska du ändra vridningen på hållaren får du justera polfiltret efteråt)

Tyvärr så är polfiltret lite tjockt och inte så stort (snackar om P-versionen), så vidare saker än 14-15mm vinjetterar på en 1.5 crop kamera.

Mitt polfilter är runt och kan därför snurras i Cokin-hållaren, det är alltså inga problem att justera gråfiltret som jag vill.

Aha, så Cokins polfilter är runt? Jag trodde att det var en sån där skiva som de övriga filtren. Det skulle ju förklara hur det funkar...

Japp, det vanliga pol. filtret (nummer 164) är runt med små tänder på så att det går att rotera och ställa in optimalt. Dock så finns det flerfärgade pol. filter i Cokins system och dessa sitter i vanlig hållare som bara kan sitta på ett sätt.

Kolla den här sidan så ser du exakt hur det vanliga pol. filtret sitter. Längst ner på sidan finns en bra bild där man tydligt ser hur det ska sitta.

http://www.geocities.com/cokinfiltersystem/polarizer.htm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar