ANNONS
Annons

Cokin filersystem till EF-S 10-22 mm.

Produkter
(logga in för att koppla)
Zoso skrev:
Det är lättare att se avtoningen om du bländar ner kraftigt och trycker in skärpedjups knappen.

Själv använder jag ett filter med softare avtoning på vidvinkel objektiv och ett steg hårdare på övriga brännvidder.

kent.

Okej, men min fråga var egentligen hur mycket jag kan flytta filtret innan filterkanten kommer med i bilden. Jag kanske skulle nämna att jag tänkt använda filtret på ett Canon 10-22 och en 350D.

Du har ett par cm att jobba med på 10-22, filtrerna funkar upp till 82 mm gluggar men då är det inte mycket justermån.
Det bygger på att du har filtret riktigt nära och helst emot gluggen.

Tog en bild med Cokin filtret liggande ovanpå 10-22 så ser du. Dålig kontrast till höger men det sticker ut ungefär lika mycket på båda sidor.

Bilagor

• 1022.jpg
    1022.jpg
    44.4 KB · Visningar: 339
Hitech verkar bredare

Använder själv Hitechfilter. Deras lilla hållare (85mm-systemet) har adapter med 77 mm filtergänga. har precis beställt adapter för användning till EFS 10-22. Kan återkomma när jag fått plastbiten och testat. För övrigt verkar dessa filter vara tiptop.
länk

Blev aldrig något klart svar på frågeställningen i denna tråd så jag slänger väl in ett.....

Jag har nu ett Canon 350D-hus med ett 10-22 objektiv, vilket motsvarar ca 16mm på normal 35mm-kamera.
Jag följde någons rekommendation med att kapa bort de två yttersta facken på Cokins normala filterhållare, använde ett metallsågblad för att få ett fint snitt. Det gick väldigt lätt.
Nu fungerar det att använda t.ex. ett avt.gråfilter ända ner till 10mm brännvidd, så länge man har filtret rakt. Sätter man det lite på sniskan får man gå upp till ca 12mm. Skall man använda pol.filtret funkar det ner till 12mm.
Mvh
Andreas

Jag har Nikons motsvarighet AFS12-24/4G IFED och kör med Cokins X-Pro system. Detta funkar men vinjetterar aningens, ytterst lite. Storleken är iofs. mod. stor. Skickar med en bild av hur det ser ut. Lite otympligt men kan dock användas på alla mina gluggar utan problem :)

Mvh // Martin

Bilagor

• dscn0959.jpg
    dscn0959.jpg
    72.1 KB · Visningar: 180
Jag har Cokins Vidvinkelhållare och Singh-Rays avtonade ND-filter tillsammans med min Nikon 12-24 och det funkar till 100% absolut ingen vinjettering alls på 12mm.

/kent.

Måste kolla imorgon hur mycket gluggen vinjetterar på full glugg... Nu blev jag lite osäker :(

Har bara tagit några testbilder med filtret på.

Återkommer med mer info!
// M

cokin

Jag har laddat hem (i favoriter) Cokins hemsida
som heter Cocin Color Chart. Där finns otroligt
mycket material samt hur olika filter fungerar.
Jag rekommenderar varmt denna hemsida.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar