Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM

Tack Bertil för din kommentar och den vänliga knuffen i ryggen att skaffa en sån glugg! Avgjort alltså!
 
Jag funderade mellan Sigma,Canon och Tokina och bestämde mig för Tokina 11-16. Jag är mycket nöjd med det och gillar att ljuststyrkan är 2,8. Här är recension från Photozone:

Verdict
The Tokina AF 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX is currently the best ultra-wide angle zoom lens for Canon EOS APS-C DSLRs. The resolution is impressively high throughout the zoom range (albeit a short one) and across the image field. Vignetting is really only a problem at 11mm @ f/2.8 but otherwise the issue is very well controlled. The level of distortions is comparatively low. Typical for most Tokina lenses it has one weakness: lateral CAs which are very high at all settings. The build quality is on a very high level and its a joy to handle the lens out there. All-in-all a very sound package especially when considering the quite affordable price (around 600EUR/US$).
Optical Quality: ****
Mechanical Quality: ****
Price/Performance:*****

http://www.photozone.de/canon-eos/379-tokina_1116_28_canon?start=2
 
Hej Jan!
Tokina AF 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX, kollade på PriceRunner, de har priser från ca 6.900 upp till 7.900, så skillnaden blir inte så stor mellan Tokina och Canon original. Iom det väger det nog över till originalet iaf!
 
När jag köpte mitt så skilde det 1700 - 2000 kr, det avgjorde en del. Om det inte skiljer något så skulle jag också köpa ett 10 - 22mm.

/Jan
 
tycker att kantskärpan på mitt ex inte motsvarar testresultaten. Det var därför jag valde detta dyrare objektivet. Dels för att det tecknar någotsånär rakt och dels för att det är någotsånär skarpt i kanterna. Åtminstone nerbländat. Tycker att jag ser tydlig skillnad. Mycket skarpt i centrala delarna...sen tydligt oskarpare mot kanterna och "extremkanterna"...

Ställde frågan i ett annat forum om samma lins och kan väl göra det igen. Fins det någon i Kalmartrakten som har den här linsen så att man får möjlighet att jämföra...är resultatet detsamma så är det väl bara att inse att det är i huvudet på mig felet sitter...som vanligt.
 
Jonathan, kollade på dina fina vidvinkelbilder, som jag skrev tidigare, stegen till fotoaffären känns lättare och lättare!
 
Kan bara hålla med. 10-22 på min 50D var enligt min uppfattning bättre än 17-40mm på min nuvarande 5DMk2. Kan bara ge en rekommendation: Gå och köp den!
 
Du skall få en knuff till mot affären. Jag ägde 10-22 till jag gick över till kameror som objektivet inte passar till. Mitt ex. presterade minst lika bra som 17-40 och 16-35 gör till fullformat om inte bättre.
Detta är kanske Canons bästa vidvinkel överhuvudtaget.
Här ett litet bildexempel.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1872066&target=

nja, det är kanske att ta i, nya TS-E objektiven och 24/1,4 Mark II är nog några snäpp bättre. Men ok, bästa vidvinkelzoomen anser nog vissa att den är.
 
OK Ronney! Hängde dock inte riktigt med hur du tänkte, ska du också köpa ett eller har jag missat något? Passar den optiken till 7D? Eller är den bara för de mindre chipen? Som t.ex min 400D?
 
Ser att Jonathan har svarat på din fråga.

Jag funderar på att skaffa detta objektiv men eftersom jag de senaste 5 åren kört endast med 1D-kameror så har jag inte haft någon orsak eftersom EF-S gluggarna inte passar på dem.

Men nu så har jag också en 7D och då jäklar blir det nog så att man får lätta lite på börsen, finns några objektiv som jag lite sådär avundsjukt sneglat på men tyvärr ej har kunnat använda. Därav bl.a detta objektiv som tråden handlar om och är glad att jag såg din förfrågan.

//Ronney
 
Återgår till sidan 1 där jag skrev om Canon 10-22.

Efter ha tagit del av alla intressanta synpunkter kan jag bara meddela att jag var till Fotokungen idag under em och kom hem med en sådan Canon 10-22-optik! :))

Testade hemma, verkar vara hur bra som helst. Köpte till motljusskydd + UV-filter samtidigt.

Om någon har flera tips om för- nackdelar med denna optik, återkom gärna i frågan!
 
Jag kände det på mig, att det skulle bli en 10-22. Du kommer att bli supernöjd. Om du tar blixtbild med den inbyggda blixten så kom ihåg att ta av "det lilla" motljusskyddet först annars skymmer det blixtljuset. Lycka till nu!
 
Vet inte om någon vet något. Har känt mig lite gnällig vad gäller kantskärpan på mitt 10-22. Det slog mig att UV-filtret kanske kunde ställa till något. Att den kraftigt lutande infallsvinkeln i kanterna skulle kunna göra att skärpan påverkas av uv-filtret. Testade idag utan UV och inbillar mig att det blir tydlig skillnad. Särkilt i hörnen. Skärpan försvinner inte lika tydligt in i hörnen nu. Någon mer som vet något om detta eller är det rent struntprat?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.