Annons

Cokin filersystem till EF-S 10-22 mm.

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för alla pedagogiska förklaringar, nu hajjar jag!

Men allmänt då med dessa fyrkantiga filter + hållare. Är det inte lite bökigt att fippla m dessa? Ett runt filter som skruvas fast sitter ju kloss mot objektivet oavsett hur du svänger runt m kameran. Gör det även det m dessa fyrkantiga filter?

Finns det ö h t runda filter som skruvas fast som är graduerade likt Cokins? Eller det kanske funkar dåligt för att man då inte kan styra var toningen ska börja.

Nu ska jag nog ut en stund o testa lite m mitt runda polfilter och se hur det blir med det. MEN det är -20 grader här hos mig idag.
 
Det finns runda graduerade filter men ärligt talat så hindrar det ju din kreativitet ganska ordentligt när du inte kan lägga t ex horisonten var i bilden du vill. Det funkar fint med cokins fyrkantiga. Jag har flera bilder på min sida som är tagna med dem. Alla från Kullen t ex.
 
Clouseau skrev:
Det finns runda graduerade filter men ärligt talat så hindrar det ju din kreativitet ganska ordentligt när du inte kan lägga t ex horisonten var i bilden du vill. Det funkar fint med cokins fyrkantiga. Jag har flera bilder på min sida som är tagna med dem. Alla från Kullen t ex.

Jag antog det.

Ett exempel. På den här bilden där du använt ett Cokin filter.
Kullen 1

Har du vridit filtret typ 45 gr jämfört m horisonten?
 
Nja ... visst är skruvade filter lättare att använda & är en mera smidig och slimmad lösning, men ack så begränsande. Horisonten mitt i bild för jämnan !

För mig är målet med filteranvändningen att slutresultatet blir som jag tänkt mig, och då står jag ut med den något bökigare lösningen med fyrkantsfilter.

Allt efter som fotointresset ökat så har också fotoutflykterna inriktade på specifika motiv också ökat, det är då fyrkantsfiltren kommer till användning. Skulle inte drömma om att fippla med grad.fyrkantsfilter för det snapshot lika familjefotot som givetvis också förekommer i riklig mängd. Detta då med ett undantag. Polfiltret funkar även till snabbt familjefoto.

Nä ... Fyrkantsfilter = Jag, kameran, fotoryggan, stativet, det är bara då som tiden finns för knep & knåp, men uj vad skönt det är ;-)

Mvh. Kristian
 
Nej filtret ligger helt längs horisonten det är därav klippan blivit mörk längst upp till höger. Dock tycker jag inte att detta förstör bilden på något sätt. Hade jag tyckt det hade jag ljusat upp det partiet efteråt i PS.
 
Uttryck skrev:
Har du vridit filtret typ 45 gr jämfört m horisonten?


I vart fall försöker jag att undvika för mycket vridning av filtret, det ser inte naturligt ut med en gradvist mörkare himmel upp åt ena hörnet på bilden. Ljusar hellre upp den uppstickande motivdelen i PS.

Mvh. Kristian
 
Clouseau skrev:
Nej filtret ligger helt längs horisonten det är därav klippan blivit mörk längst upp till höger. Dock tycker jag inte att detta förstör bilden på något sätt. Hade jag tyckt det hade jag ljusat upp det partiet efteråt i PS.

Trodde det då himlen såg mörkare ut uppe till höger men det kanske var så naturligt. Bara undrade.
 
Fungerar verkligen Polfilter på vidvinklar ?

Jag har läst att dom inte har någon effekt mer än att ta bort blänk på vidvinkel objektiv, under 35mm tror jag det var.
 
Funkar pricis som vanligt på 18mm i alla fall. Lägre än så har jag inte gått så det kan jag inte svara på.
 
Zoso skrev:
Fungerar verkligen Polfilter på vidvinklar ?

Visst gör dom det ... dock får man en ojämn poleffekt över bilden pga. att vinkelskillnaden till solen förändras så mycket genom bilden för en extremvidvinkel.


Mvh.Kristian
 
Puls skrev:

De har två modeller, P120 graduerat grått G1 & P121 graduerat grått G2 (ND8). Finns inga andra modeller av grad. grått att välja på.


Sc.photo kanske bara har 2 olika på lager men Cokin har 6-olika grad.grå-filter att välja på. Se hemsidan.

Är det ingen som vet exakta skillnaden mellan dessa?
 
Precis ... det var vad Scandinavianphoto hade på lager jag talade om. (Det var därför valet blev lätt).

P120 & P121 har en ganska mjuk och utdragen övergång, de övriga modellerna Cokin har av graduerade filter är nog varianter av det. Typ skarp och kort övergång osv. osv... Givetvis varierar också mörkhetsgraderna.

Vete hundan om det egentligen gör en så stor skillnad att man måste köpa på sig fler modeller ...? Beror väl i och för sig på vad man fotar kan jag tänka.

P120 & P121 funkar ialla fall ypperligt till landskapsfoto, övergången mellan den nermörkade himlen och backen är mjuk och fin, uppstickande föremål i horisonten blir inte allt för nermörkade om de inte sticker upp för mycket, vilket gör det lätt att ljusa upp dom i PS efteråt.

Mvh. Kristian
 
Ett med skarpare övergång hade varit bra de gånger som det är väldigt ljust i horisonten.
Men om nu Cokin har sådana filter, det är det jag skulle vilja veta.

Får väl söka info på annat håll....
 
Hittade denna beskrivning för Cokins graduerade gråfiltermodeller på Adoramas hemsida.

120 - 2X graduated neutral density filter reduces the light 1 stop
121 - 8X graduated neutral density filter reduces the light 3 stops.
121L - 2X Light starts with the same neutral density as 120, but feathers the grey almost from the color edge and more gently graduates to clear. One stop of compensation.
121M - 4X Medium is the same gentle graduation as 121L but with twice in dens ty. Requires 2 stops of compensation.
121S - 8X Soft is twice the density of 121M and the graduation extends to 3/4 of the filter. Requires 3 stops.
121F - 8X Full is the same as 121S except that the neutral density grey cover the entire filter. Requires 3 stops


Kanske kan vara till någon hjälp. Annars finns det ju också andra fabrikat än just Cokin men som ändå passar i cokins filterhållare, dom kanske har något som passar. Kolla t.ex. Hitech som tillverkas av Formatt filters http://www.formatt.co.uk/glass/filters.asp

Mvh. Kristian
 
Hur mycket kan man flytta ett Cokin avtonat gråfilter uppåt och nedåt för att bestämma var man vill ha gränsen. Jag menar, till slut får man ju in filterkanten i bilden.

/Roland
 
För att strula till det ännu mer så finns det andra fabrikat som tillverkar filter som passar Cokin P.

Cokins filter är väl gjorda av plast och är väl inget för den kvalitetsmedvetne.

Hitech gör P fliter i riktigt glas, tror Photax säljer dom.

Sen finns det ju Singh-Ray filter i P format för dom som abasolut inte vill sätta något av sämre kvalitet framför sin fina glugg, och varför skall man göra det ?

Singh-Ray finns att köpa hos B&H, men dom är svindyra, men det förstår man när man håller i dom, bättre filter finns nog inte.

kent.
 
RolandLarsson skrev:
Hur mycket kan man flytta ett Cokin avtonat gråfilter uppåt och nedåt för att bestämma var man vill ha gränsen. Jag menar, till slut får man ju in filterkanten i bilden.

/Roland

Det är lättare att se avtoningen om du bländar ner kraftigt och trycker in skärpedjups knappen.

Själv använder jag ett filter med softare avtoning på vidvinkel objektiv och ett steg hårdare på övriga brännvidder.

kent.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.