Annons

Cokin filersystem till EF-S 10-22 mm.

Produkter
(logga in för att koppla)
Nä, dom heter inte B&W, det är ett annat märke.

Men vad det är för skillnad mellan Cokins alla grad.gråfilter skulle jag också vilja veta.

ND -står väl för mörkheten på det gråa fältet, men finns det filter med olika skarpa övergångar också?
 
Jesper K skrev:
Cokin och B&W är olika märken.

Jesper

Ja, ursäkta jag blandade visst ihop lite. Men jag är också nyfiken på att veta skillnaden mellan de olika filtrena.

Och om ND varianterna inte är tonade alls kanske?

Ingen som har några "utan och med Cockin P121" bilder så man kan se effekten.

Liknande effekt får man väl eg m ett polfilter också fast på HELA bilden istället antar jag?
 
Ja så är det, men det finns fortfarande olika grad.gråfilter förutom mörkheten på det gråa.

Skillnaden på dessa vore intressant.
 
Förstår att det kan bli lite rörigt med alla filterbeteckningar ...

Men som lite hjälp:

Polfilter:

Förväxla inte det med ett neutralt (ND)gråfilter, graduerat eller inte. Polfiltret förändrar färgerna, de mättas och reflexer dämpas. Men ja ... ett polfilter kan användas för att "stjäla" ljus så att man får längre slutartider för att tex. få vatten att bli "mjukt", men polfiltret förändrar då även färgerna vilket ett neutralt (ND) gråfilter inte skall göra (vissa fabrikat av ND gråfilter kan ändå ge små färstick).

ND gråfilter:

Som jag skrev ovan, är primärt till för att "stjäla" ljus så att slutartiderna blir längre eller så att ett större bländartal kan användas. Skall ej förändra färgerna i bilden.

ND graduerat gråfilter:

Halva filtret är ett gråfilter och den andra halvan är klar. Finns i olika mörkheter samt olika skarpa övergångar till den klara sidan. Används för att jämna ut bildens ljusa och mörka områden, tex. en ljus himmel och en mörk backe. Detta gör att man slipper få en överexponerad himmel/underexponerad backe eller tvärtom.


Generellt gråfilter:
Vissa fabrikat kan ge ett svagt färgstick trots att de skall vara neutrala, Cokin skall vara ett sådant fabrikat, har dock själv inte märkt det. Filtren finns i olika mörkhetsgrader som skall ge olika bländarsteg i ljusbortfall. Har listat ut att Cokins G1= 1 steg, G2= 2 steg.

Har själv Cokins P120 grad. G1 samt P121 grad. G2. De funkar mycket bra tycker jag. Använder mest 120:an dagstid då skillnaden himmel/backe inte är så stor (1 steg) och 121:an kvällstid. Då & då använder jag även bägge filtren samtidigt vilket då ger 1+2=3 stegs skillnad.

Har även köpt två filterhållare varav jag har sågat bort de 2 främre facken på den ena för användning med mitt Sigma 10-20, funkar då bra utan vinjettering.

För exempel på olika gradueringar i Cokins sortiment, och för fotoexempel (klicka på filtret):

http://www.cokin.fr/ico3-p1-6.html


Mvh. Kristian
 
En parantes bara.....

Polfilter förändrar INTE färgerna. Utan tar endast bort reflexer.

Ökar färgmättnaden påstår många att den gör och det kan man kanske påstå att den gör, indirekt, på ytor med reflexer.

Polfiltret tar bort reflexer, vilket gör att bakomliggande färger inte störs av dessa och endast färgen syns. Därav den upplevda ökade färgmättnaden. ;)

Ex: En yta utan reflexer förändras inte ett dugg med polfiltret.
 
Senast ändrad:
Om jag inte missminner mig helt så är det även skillnad i övergången mellan olika tonade gråfilter. Vissa har en snabbare övergång än andra men det är väldigt svårt att så skilladen såväl i Cokins katalog som på deras hemsida. När jag köpte mitt filter så fick helt enkelt killen på scandinavian photo jobba lite för att förklara vilket som var vilket (vilket han gjorde med bravur ska tilläggas) innan vi kunde komma fram till vilket jag ville ha. Mitt tips är att om du ska ha ett filter så är det P121. Ska du köpa två så så köp även P120 som inte är lika starkt tonat. Rakt emot vad Kristian gör så använder jag 121 på dagen... eller... he he... jag har bara ett 121 men om jag hade haft ett 120 också så hade det fått jobba på kvällen eftersom skillnaden på dagen är större mellan himmel och mark. Mitt på dagen behöver man ofta båda på en gång.

Bilden är tagen mitt på dagen med ett Cokin 121, polfilter på full pol och solen i ryggen. Det längsta kaveldunen har jag fått ljusa upp i efterhand för den stack upp i det mörkare partiet av filtret.
 

Bilagor

  • kaveldun_3.jpg
    kaveldun_3.jpg
    57.2 KB · Visningar: 468
Puls skrev:
Förstår att det kan bli lite rörigt med alla filterbeteckningar ...

Har själv Cokins P120 grad. G1 samt P121 grad. G2. De funkar mycket bra tycker jag. Använder mest 120:an dagstid då skillnaden himmel/backe inte är så stor (1 steg) och 121:an kvällstid. Då & då använder jag även bägge filtren samtidigt vilket då ger 1+2=3 stegs skillnad.

För exempel på olika gradueringar i Cokins sortiment, och för fotoexempel (klicka på filtret):

http://www.cokin.fr/ico3-p1-6.html


Mvh. Kristian

Kollade på den länken och där ser man ju vilka typer som finns. Men herregud vilka kackiga bilder dom hade som exempel. Hel epiga!

Men det finns ju så många varianter av P121, F, L, M osv. Hur sjutton ska man välja?

Och i deras dåliga bildexempel så får man inte så bra uppfattning om vilken effekt filtret ger.

Ska man välja ett P121 F då kanske? Lagomt mkt effekt...

Generellt gör väl graduerade gråtonsfilter att himlens färger framträder bättre antar jag?

Henrik, du har ingen variant av kaveldunbilden UTAN filter då?

Förresten så tycker jag det ser ut som om P120 är mkt kraftigare övergång i toningen + generellt mörkare, men det kanske är det du menar att det behövs i dagsljus/starkt solsken.
 
Nu först ser jag att Henrik skrivit
"Bilden är tagen mitt på dagen med ett Cokin 121, polfilter på full pol".

Inte ett graduerat (avtonat) filter alltså då? Som vi pratade om ovan?

Har ju ett runt polfilter till mitt Sigma som man kan vrida på för att få mer eller mindre effekt. Det blir lite som att ha solbrillor på kameran nästan.

Eller står P-et i P121 för POLfilter? Jag blir lite lätt förvirrad nu känner jag...
 
Nä ... Karin !

Nu får Vi reda ut det här lite ;-)

Glöm nu det där med polfilter, tror Du blandar ihop allting ordentligt.

Polfilter gör en sak, nämligen att dom släcker ut reflexer. Det gör då att färger framstår som mer mättade och bilden känns klarare. Effekten framstår tydligast om Du har solen 90 grader mot fotoriktningen. Polfilter finns som "skruva i" modell eller som modell att använda till fyrkants filterhållare typ till Cokin systemet.
Och JA ... ett polfilter stjäl ljus, det blir i regel alltid längre slutartider med ett polfilter.

Alltså är Du ute efter ovan beskrivna effekt så använd ett polfilter, har alltså INGET direkt att göra med Cokinsystemet i sig.

Cokinsystemet har fyra olika storlekar, A, P, Z & X. Vilket man väljer beror på objektivens gängade filterfattning. P storleken passar till dia. 48-82, vilket torde passa de flesta med en systemkamera. http://www.cokin.fr/ico2-p1.html

Alltså "P" har INGET med polfilter att göra !

För att förenkla lite mer för Dig:

Vad jag vet så är det endast Scandinavianphoto som i Sverige säljer Cokins graduerade gråfilter. De har två modeller, P120 graduerat grått G1 & P121 graduerat grått G2 (ND8). Finns inga andra modeller av grad. grått att välja på. 275:-/styck. Det är de jag har och de funkar ypperligt.

Är det fortfarande oklart så fråga igen ;-)

Mvh.Kristian
 
Om ni inte hittar Cokins prylar i Sverige så kan jag rekomendera att köpa dom från B&H Photo i NewYork över nätet, dom har prylarna i lager, någon hundring billigare blir det också :)

B&H har blivit min nya favorit affär, har ofta allt man söker i lager, levererar lika snabbt som firmor i Sverige samt att det blir något billigare, mycket billigare om man köper dyra gluggar, kan det bli bättre ?

Jo om Canon och Nikon gav Världsgaranti på sina digitalkameror, då skulle jag köpa dom från B&H också.
 
Glöm inte ...

Att handla i ett land utanför EU innebär att svensk moms läggs på när paketet går igenom tullen (25%) samt att för vissa varor tillkommer även tullavgift på några %.

Var medveten om detta när Ni tittar på B&H:s hemsida ! Det är alltså INTE bara att ta dollarpriset & gångra med kursen.

Har själv handlat där då dollarkursen var drygt en krona billigare än idag (slutet 2004) och gjorde då -22% på Cyberphotos priser och -10% mot Technikdirekt:s priser.

Så visst går det att göra bra affärer, glöm bara inte att totalpriset för postorderköp från land utanför EU blir:

(Lokalt valutapris + Frakt i lokal valuta)* valutakurs

Ta detta * 1,25 & sedan ytterligare gånger tullavg. tex. * 1,087 som är avg. för optik.

Mvh.Kristian
 
Zoso skrev:

Jo om Canon och Nikon gav Världsgaranti på sina digitalkameror, då skulle jag köpa dom från B&H också.

Kolla under tillbehörsfliken när du är inne på en speciell kamera på B&Hs sida så ser du att du kan välja till Mack-garanti som ger dig 3år världsgaranti. För t ex D200 kostar det 100$ extra.

Det jag skrev innan om polfilter var att jag hade polfilter OCKSÅ på gluggen. P är bara storleken på filterserien.
Nej jag har ingen bild utan filtret eftersom det bara hade resulterat i en utfrätt himmel så tog jag inga sådana.
Har du frågor om vilka filter som funkar på vilket sätt och hur de är tonade så ring scandinavian photo och kan de inte svara så kan du säkert av dem få numret till cokins svenska generalagent. Bilderna på hemsidan är faktiskt väldigt förvirrande.
 
Puls skrev:

Polfilter gör en sak, nämligen att dom släcker ut reflexer. Det gör då att färger framstår som mer mättade och bilden känns klarare.

Cokinsystemet har fyra olika storlekar, A, P, Z & X. Vilket man väljer beror på objektivens gängade filterfattning. P storleken passar till dia. 48-82, vilket torde passa de flesta med en systemkamera. http://www.cokin.fr/ico2-p1.html

Är det fortfarande oklart så fråga igen ;-)

Mvh.Kristian

Ja, jag blandar nog ihop alltihopa. Så skillnaden är eg att man använder ett graduerat gråtonsfilter för att mörka ned en annars överexponerad/utfrätt himmel?
 
Kameran har ett begränsatt dynamiskt omfång. Det vill säga att när skillnaden mellan den ljusaste delen och den mörkaste delen (hög- och lågdagrar) blir för stor får du antingen helt överexponerade eller helt underexponerade detaljer. Med hjälp av filtret är trycker du ihop bildens dynamiska omfång så allt får plats inom kamerans omfång (det vill säga hela bilden blir korrektexponerad).
Ett altarnativ till filter är att ta två exponeringar av samma motiv, där man ena gången exponerar efter de mörka partierna andra gången efter de ljusa och sedan monterar man ihop det i PS.
 
Exakt Karin !

Nu börjar Du förstå ...

Ett tips:

För att veta hur mycket man skall mörka ner, eg. hur mörkt filter man skall ha så spotmäter man på backe resp. himmel, skillnaden i exponeringssteg utgör då mörkhetsgraden på filtret om Du vill jämna ut exponeringen totalt.

I mitt tidigare inlägg så skrev jag ju att ett Cokin P120 grad. G1 = 1 steg & ett Cokin P121 grad. G2 = 2 steg. Använda samtidigt = 3 steg.

Vill Du sedan tillägga polfiltrets effekt så kan Du självklart använda ett sådant filter OCKSÅ.

Mnh.Kristian
 
Ni som använder filter, är filtren alltid i fotoväskan eller är det så att typ "nu skall jag ut och ta ett gäng filterbilder". Jag menar, planerar ni innan ni skall ut på en fototur med filtren i väskan?


/ Janne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.