Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cokin filersystem till EF-S 10-22 mm.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonathan Johansson

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om det är någon här som använder Cokins filtersystem på ett Canon EF-S 10-22 mm?

När jag läser på Cokins hemsida så står det:

”P Series” : For larger diameter lenses and focal lengths below 35 mm.

”Z-PRO Series” : Specially adapted to Filter-Holders 100mm (4”) and designed for medium format cameras as well as wide-angle focal lenghts below 20 mm.
Av detta så verkar det ju som att det är Z-PRO systemet som jag behöver till mitt 10-22 (som motsvarar 16-35 mm.), men på t.ex. Scandinavianphoto så hittar jag bara P-systemet.

När jag söker efter bilder som är tagna med EF-S 10-22 i databasen här på Fotosidan så kan jag se att flera använt sig utav Cokins P-system, t.ex. Mattias Nilssons utsökta bilder.

Vad hade ni kört på? P eller Z-PRO?

Varför jag undrar är att jag vill slippa vinjettering i vidvinkelläget, jag vet ju inte om bilderna som jag har sett här på Fotosidan är efterbehandlade eller inte.
 
Jag har samma funderingar som du och vad jag kommit fram till efter att frågat på Nikonian är att man skall köpa Cokins nya Wide-AngelHolder till supervidvinklar som tex ditt Canon 10-22.

http://www.cokin.fr/ico6-WIDE-ANGLE-HOLDER.html

Jag har inte hittat den i Sverige, så man får väl beställa utomlands.
 
Senast ändrad:
Kan meddela att Cokins P-hållare syns med EF 17-40/4L på en 1D MkII (motsv 21mm). Sågar man av det yttersta spåret så funkar det. Men det är tveksamt om det räcker på 16mm. Enklast är nog om man kan hålla filtret mot gluggen.. Annars blir det att skaffa Z-Pro.
 
Hej!

Kul att det är några som har svarat!

Blir dock inte riktigt klok på detta, gillar inte Cokins hemsida!

På ett ställe står det:
”Z-PRO Series” : Specially adapted to Filter-Holders 100mm (4”) and designed for medium format cameras as well as wide-angle focal lenghts below 20 mm.
och på ett annat:
Z-PRO» Series is recommended for focal lengths over 20 mm.
Hur ska dom ha det om Z-PRO?


och om "wide-angle holder" står det:
Helps to eliminate vignetting down to 20mm focal length.

Kan tillägga att när jag var nere i ScandinavianPhotos butik i Mölndal och köpte min 580 blixt så passade jag på att fråga om Cokin filter till 10-22:an men fick inget vettigt svar där heller. Men dom borde väl kunna ta hem vad för något som helst ifrån Cokin eller? Så man slipper krångla med utlandet...

M.v.h. Jonathan Johansson
 
Tjena!

Jag har vidvinkelhållaren och den beställde jag av scandinavianphoto. Det är bara att ringa dem så tar de hem den från cokin på några dagar och den kostar inte mer än de vanliga hållarna heller.
 
Clouseau skrev:
Tjena!

Jag har vidvinkelhållaren och den beställde jag av scandinavianphoto. Det är bara att ringa dem så tar de hem den från cokin på några dagar och den kostar inte mer än de vanliga hållarna heller.
Hej!

Låter ju kanon! Vad ska du använda det på för objektiv?

M.v.h. Jonathan Johansson
 
Faktum är att redan vid 18mm på D70an så inkräktar den vanliga hållaren så det är där jag har använt den, men nu ska jag köpa antingen en Sigma 10-20 eller en Nikkor 12-24 så då blir behovet ännu större.
 
När jag hörde med Scandinavian Photo angående Z-Pro sade de att den inte kommer säljas i sverige...
Men vad jag förstår så går det bra med den vanliga P-hållaren om man sågar av de två yttersta filterfacken.
 
Vid 10 mm går det inte ens att använda ett vanligt polfilter skruvat på gluggen utan lite vinjettering, gäller 20D. Jag har provat och har inte haft något anat filter på samtidigt.
 
Vidvinkelhållaren skall funka med Nikkor 12-24 i 12mm läget i allafall, trots att det blir under 20mm (12x1.5 = 18mm)

Vad jag förstår så är Vidvinkelhållaren en kapad P-hållare.
 
Hej!

Kontaktade ScandinavianPhoto via e-post och fick till svar att jag skulle köpa Cokin Wide-Angle Slim "P-Series" holder. Sök på art.nr. "T201027" på ScandinavianPhotos hemsida för att hitta den i deras webshop. Pris 125:-

Till denna passar adapterringar och filter ur Cokins P-system.

Hållaren syns inte i bild vid 10 mm. bränvidd på en kamera med APS-C sensor.
 
Hänger på denna tråd då jag också har ett EF-S 10-22mm och gärna skulle vilja ha ett Cockin gråtonsfilter till det.

Men... Jag fattar inte riktigt hur man använder dessa. Klokare blir man ju knappast av Cockins röriga hemsida heller.

Är det nån som har en bild på en 20D eller ännu hellre en 350D m ett Cockin gråtonsfilter monterat på att visa här möjligen?

Har hajjat att man har nån slags hållare monterat på objektivet som man sedan stoppar det fyrkantiga filtret i och justerar detta i höjdled för att få toningen på rätt ställe.

Men rent tekniskt, vad gör gråtonsfiltret? Mörkar ned en för ljus himmel vet jag? Men kan man använda det till andra effekter också?

Har ett polfilter till mitt 30mm Sigma objektiv och det "mörkar" ju också ned men inte på samma sätt antar jag. Ett polfilter använder man väl även för att ta bort reflexer med.

Men annars vad är skillnaden mellan polfilter o gråtonsfilter (likn Cockins B&W)?

Om någon dessutom har några bilder på samma motiv m och utan gråtonsfilter att visa skulle jag också bli glad.
 
Du behöver en adapterring med samma diameter som din filtergänga för att kunna sätta på hållaren på gluggen.

Tonade filter gör att du kan mörka ner det ljusaste partiet i en bild och därmed få täckning i både himmel och förgrund t ex.

polfilter ökar färgmättnad, kontrast och tar bort reflexer i vatten och glas t ex.
 
Clouseau skrev:
B&W filter? Vet inte vilka du menar?

Nä dom kanske inte heter B&W filter utan bara...

Cokin Filter P120 graduerat Gray G1
Cokin Filter P121 graduerat grått G2
Cokin P121F Gradual Grey Full ND8
Cokin P121L Gradual Grey Light ND2
Cokin P121M Gradual Grey Medium ND4

Är det bara dom som är tonade? Men vad är annars skillnaden dem emellan och med nedanstående?

Cokin P152 Grey ND2
Cokin P153 Grey ND4
Cokin P154 Grey ND8
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.