Jonathan Johansson
Aktiv medlem
Hej!
Jag undrar om det är någon här som använder Cokins filtersystem på ett Canon EF-S 10-22 mm?
När jag läser på Cokins hemsida så står det:
När jag söker efter bilder som är tagna med EF-S 10-22 i databasen här på Fotosidan så kan jag se att flera använt sig utav Cokins P-system, t.ex. Mattias Nilssons utsökta bilder.
Vad hade ni kört på? P eller Z-PRO?
Varför jag undrar är att jag vill slippa vinjettering i vidvinkelläget, jag vet ju inte om bilderna som jag har sett här på Fotosidan är efterbehandlade eller inte.
Jag undrar om det är någon här som använder Cokins filtersystem på ett Canon EF-S 10-22 mm?
När jag läser på Cokins hemsida så står det:
Av detta så verkar det ju som att det är Z-PRO systemet som jag behöver till mitt 10-22 (som motsvarar 16-35 mm.), men på t.ex. Scandinavianphoto så hittar jag bara P-systemet.”P Series” : For larger diameter lenses and focal lengths below 35 mm.
”Z-PRO Series” : Specially adapted to Filter-Holders 100mm (4”) and designed for medium format cameras as well as wide-angle focal lenghts below 20 mm.
När jag söker efter bilder som är tagna med EF-S 10-22 i databasen här på Fotosidan så kan jag se att flera använt sig utav Cokins P-system, t.ex. Mattias Nilssons utsökta bilder.
Vad hade ni kört på? P eller Z-PRO?
Varför jag undrar är att jag vill slippa vinjettering i vidvinkelläget, jag vet ju inte om bilderna som jag har sett här på Fotosidan är efterbehandlade eller inte.