Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cirkulärt Polfilter till EF-S 10-22?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fabian_

Aktiv medlem
Hello,

Jag är inte så van att posta i forumen än så rätta mig om jag postar fel eller off-topic. Försökte hitta om nån ställt denna fråga innan utan framgång.

Jag har hört att det inte ska fungera så bra att använda ett cirkulärt polfilter till denna gluggen (Canon EF-S 10-22mm). Är det nån som vet om det stämmer eller varför? Eller om det finns någon som har testat detta som kan berätta hur resultatet blev?

Tackar ödmjukt för svar.

Mvh
Fabbe

Det går att använda men du kommer att få stora skillnader i olika delar av bilden.

Effekten av polfiltret varierar beroende på vinkeln som ljuset kommer ifrån. Med en vidvinkel skiljer ljusets riktning mer i olika delar av bilden än med ett teleobjektiv. Med en extrem vidvinkel blir skillnaderna mycket stora. Ett annat problem kan vara att kanske kommer filtrets kant synas i hörnen i det yttersta vidvinkelläget.

Beroende på motiv och vad du vill uppnå för resultat kan det ändå vara användbart tillsammans med extrem vidvinkel.

Det går att använda men du kommer att få stora skillnader i olika delar av bilden.

Effekten av polfiltret varierar beroende på vinkeln som ljuset kommer ifrån. Med en vidvinkel skiljer ljusets riktning mer i olika delar av bilden än med ett teleobjektiv. Med en extrem vidvinkel blir skillnaderna mycket stora. Ett annat problem kan vara att kanske kommer filtrets kant synas i hörnen i det yttersta vidvinkelläget.

Beroende på motiv och vad du vill uppnå för resultat kan det ändå vara användbart tillsammans med extrem vidvinkel.

Tackar för svaret, nu förstår jag varför! Då ska jag överväga att skaffa det till min normalzoom eller telezoom istället.

/Fabbe

EF-S 10-22 bör ha ett slim-varianten av polfilter, de med tjock ring ger mörka musöron.

Ett vanligt användningsområde med pol-filter är att göra blå himmel blåare och mer mättad, och det tycker jag fungerar utmärkt med vidvinkel. I den mån ljusets infallsvinkel påverkar så blir det änd ändå en jämn snygg graderad övergång.

Har införskaffat ett Hoya Hmc Cir.Pol 77 till mina EF 10-22 och 24-105 men har efter några provbilder svårt att se någon större skillnad med och utat filtret. Hur stor vinkel skall man vrida filtret för max. och min. polaricering. 90 grader ?

90 grader som sagt. Visserligen beror det ju på hur filtret står relativt ljuset när du börjar vridningen :) Kolla i sökaren och vrid så ser du hur ljuset (och mättnad) förändras.

Jag har en bild här tagen med 10-22:an och Hoya polfilter. Notera att det inte är något solglitter på vattenytan bara spegelblankt, omöjligt att åstadkomma utan polfilter (eller fotoshåpande). Har även (ej uppladdade) bilder liknande BugEyes som skulle vara svåra att klara utan polfiltret.
Man bör vara extra försiktig med polfiltret påmonterat på 10-22:an eftersom det blir t.ex. lite konstig fläckig himmel ibland. 10-22:an ger även ganska kraftiga kontraster även utan polfilter som förstärks ytterligare med det påmonterat.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1337395.htm

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto