Annons

CF Sandisk 1GB Extreme III

Produkter
(logga in för att koppla)
Dajo skrev:
Det är inte hastigheten som är grejen med Extreme III även om den är snabbare än Ultra-II.

Den stora skilnaden är att ExtremeIII klarar av "värre" miljöer än Ultra-II och är driftsäkrare.


Exakt samma argument att det klarar extra tuffa miljöer marknadsfördes Ultra II med året innan Extreme III kom. Jag tycker det låter lite som opålitlig säljreklam bara. Skiljer det verkligen något i tålighet på riktigt?

/Erik
 
eon skrev:
Exakt samma argument att det klarar extra tuffa miljöer marknadsfördes Ultra II med året innan Extreme III kom. Jag tycker det låter lite som opålitlig säljreklam bara. Skiljer det verkligen något i tålighet på riktigt?

/Erik

Det är ju itne helt osannolikt att Ultra-II är tåligare än standardkortet i serien.

Det kan mycket väl komma ett "Extreme IIII" som är ännu tåligare om något år.
 
Sen om jag inte är helt ute och cyklar så har väl Extreme III korten livstids garanti..
 
Senast ändrad:
Här kan ni läsa om skillnaderna mellan korten. Men extreme har dubbelt så hög teoretiskt hastighet, men praktiska test i kameror brukar bara ge några få % extra. Sen är Extreme III testat i extra kalla och varma temperaturer. Det finns inget som säger att Ultra II inte klarar dessa saker heller, men det är inte testat för det. Båda har "lifetime limited warranty". Och man får lite program med Extreme III korten.

Här står allt svart på vitt.

Ultra II

Extreme III
 
Alla digitalkamera ägare kan utnyttja den snabbheten som finns på Extreme III-korten.

Man köper en snabb kortläsare för typ 150 spänn, så kan man tömma korten snabbare!

/Michael
 
Jupps, men ofta så får du ändå inte ut den fulla hastigheten då många kortläsare inte orkar med dem

T.ex så är det väldigt många läsare som toppar på 6-7MB/s med Sandisk Ultra 2 CF-kort. Detsamma gäller Extreme 3 även om jag inte har testat exakt var de korten ligger.

Men skulle du få ut det dubbla, ca 14MB/s så tar det bara typ 2.5 minuter att tömma ett två GB's kort, 5 minuter med Ultra 2.
 
Problemet ligger inte i att butikerna inte vill lagerföra Extreme III-korten utan i att SanDisk inte klarar av att producera tillräckligt för att möta efterfrågan. Butikerna har i regel beställningar ligger på rest men utan leveransbesked är det bättre att säga att man inte har några. Pröva och ring varje vecka till ett antal butiker och kolla om de fått in dem. Kolla oxå om de kan ge preliminärt leveransbesked.

Mvh
Maverick
 
hmm...

Dajo skrev:
Det är ju itne helt osannolikt att Ultra-II är tåligare än standardkortet i serien.

Det kan mycket väl komma ett "Extreme IIII" som är ännu tåligare om något år.


Skriver man inte fyra = IV ? :D

/ Tom som är lite på hugget!
 
OT ang Lifetime Warrenty

Tänk om 50 år när man sitter på hemmet (84 år gammal) och känner för en nostalgitripp. Tar fram sin coola D70 och barnbarnen skrattar och undrar vad nu detta är. Plötsligt märker man att sitt CF-kort har brakat ihop.

Någonstans i bakgrunden påminns man om denna insändare på FS och kastar sig på sin cyberterminal och kontaktar SanDisk. Där får man tala med en fjunig 18-åring (givervis ser man det i sin fräcka cyberterminal) som inte har en aning om varken vad det är jag håller i min hand eller vad i hela friden jag vill ha ett nytt minne för. Han påpekar att det inte ens rymms en halv bild på motsvarande minnesyta. Är det inte bättre att farbror lägger ner fotandet eller uppgraderar din utrustning till nya Nikon D72Xhs med tillhörande 100 TB minnet.

Du suckar och tänker: Det var bättre förr . . hmm hur var det nu med den där lifetime warrenty.....
 
Maxe skrev:
OT ang Lifetime Warrenty

Tänk om 50 år när man sitter på hemmet (84 år gammal) och känner för en nostalgitripp. Tar fram sin coola D70 och barnbarnen skrattar och undrar vad nu detta är. Plötsligt märker man att sitt CF-kort har brakat ihop.

Någonstans i bakgrunden påminns man om denna insändare på FS och kastar sig på sin cyberterminal och kontaktar SanDisk. Där får man tala med en fjunig 18-åring (givervis ser man det i sin fräcka cyberterminal) som inte har en aning om varken vad det är jag håller i min hand eller vad i hela friden jag vill ha ett nytt minne för. Han påpekar att det inte ens rymms en halv bild på motsvarande minnesyta. Är det inte bättre att farbror lägger ner fotandet eller uppgraderar din utrustning till nya Nikon D72Xhs med tillhörande 100 TB minnet.

Du suckar och tänker: Det var bättre förr . . hmm hur var det nu med den där lifetime warrenty.....

hahaha nu kommer jag kunna somna lätt när jag kan tänka på din lilla histria.
 
"Lifetime Waranty" räcker alltså inte hela DIN livslängd om någon trodde det utan PRODUKTENS livslängd :)
 
Bjirn skrev:
"Lifetime Waranty" räcker alltså inte hela DIN livslängd om någon trodde det utan PRODUKTENS livslängd :)

Det tolkar jag då som att så fort produkten går sönder så är livet för den produkten slut. Alltså efter livslängden och då gäller inte garantin. Med andra ord man har garanti så länge produkten fungerar. Fiffigt.

/Magnus
 
Hehe riktigt så illa är det inte, med produktens livslängd menas i princip så länge den tillverkas och säljs.
 
Bjirn skrev:
Hehe riktigt så illa är det inte, med produktens livslängd menas i princip så länge den tillverkas och säljs.

Det förefaller som 2 års garanti på en produkt är väldigt länge i jämförelse med lifetime warrenty. Jag menar ett 128 MB CF SanDisk Ultra som jag inköpte 2002-2003 (vet ej så noga) skulle (om det även då hade Lifetime Warrenty) vara "end of life". Jag kan hålla med om att mitt kåseri tidigare var lite i överkant, men är övertygad om att detta med garanti enligt Lifetime Warrenty är goodwill från förtagen och de ersätter inom rimlig tid. Men vad vet jag....
 
Läste förresten på Sandisk's hemsida där ett liten lustigt mening finns:

"- Backed by a lifetime limited warranty, if there’s ever a problem, we’ll replace it!"

Undrar just vad Limeted betyder i denna mening, jag söker vidare för att komma närmre lösningen på denna stora i-landsfråga i FS tjänst ;-)

Hmm i Europa är det tydligen 10 års begränsad garanti: http://sandisk.com/pdf/retail/Extreme3_EUR.pdf

SanDisk Ultra II har typligen 10 års garanti: http://sandisk.com/pdf/retail/ultra2-bro-eur-eng.pdf

De verkar ha det lite snurrigt på SanDisk med garantierna ....
 
Senast ändrad:
Bjirn skrev:
"Lifetime Waranty" räcker alltså inte hela DIN livslängd om någon trodde det utan PRODUKTENS livslängd :)
Jaså var har du fått den informationen ifrån?

På Sandisks webb står att garantin på både Ultra II och Extreme III räcker så länge som den ursprunglige köparen använder kortet. Att teknikutvecklingen gör att ingen kommer att använda kortet om tio, tjugo eller femtio år är en annan sak men jag kan inte se annat än att garantin faktiskt gäller hela den förste ägarens livstid (under förutsättning att Sandisk finns kvar förstås).

Däremot gäller inte livstidsgarantin alls i Europa utan här är det tidsbegränsat till 10 år för både Ultra II och Extreme III.
 
Är det någon som har koll på vart det finns tester på de senaste kortläsarna, vilken extern kortläsare som är snabbast?

Googlat lite men hittar inget aktuellt...

/Michael
 
Gissningsvis en FW800 läsare (om det finns ännu)...

Men jag har en 32-bit Delkin Cardbus Reader till min laptop som tömmer ett 4GB-kort på 15 minuter, vilket är hela minuten!!! snabbare än min FW400-läsare till min stationära ;)
 
Faktum är att det inte har att göra med de olika interfacen speciellt mycket. Det viktiga i sammanhanget är vilket chipset som sitter i läsaren. I card-bus läsarna är det lite skillnad då det inte behöver något chipset mellan kortet då Compact Flash på sätt och vis är en mindre version/extension av card-bus/pc-card standarden.

Jag testade ett gäng läsare med Compact Flash och Ultra 2 kort för tidningen Allt om Digitalfoto. USB 2 läsare var snabbare än firewire 400 av samma märke som var snabbare än USB 2 av annat märke osv. Dock så borde det skilja mer på Extreme 3 kortet då dessa ska ha bättre utgångsvärden från kortet.

Den läsare som var snabbast var Sandisk egna imagemate vilket kanske inte är så konstigt när man betänker att det var Sandisk som faktiskt uppfann compact flash en gång i tiden.

Det är dock lite lustig då en del äldre chipset som satt i läsare som såldes under samma namn för ett par år sedan bara gav halva hastigheten mot dagens läsare, trots usb2 hi-speed.

Den läsare jag har idag(Imagemate 12in1) får ut ca 7MB/sek från Ultra 2 kort, så alltså skulle den tömma 4GB på strax under 10 minuter.
 
Damocles skrev:

Den läsare jag har idag(Imagemate 12in1) får ut ca 7MB/sek från Ultra 2 kort, så alltså skulle den tömma 4GB på strax under 10 minuter.

Tackar för infon.
Beställde Imagemate 12i1 och ett Sandisk 1GB SD Extreme III från webhallen.com för en totalsumma av 1409:- och fort kunde de leverera.
Aktiverings "knappen" på Imagematen var ju en trevlig funktion.

/Michael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.