Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Cd märkning
- Trådstartare sunderlux
- Start datum
mr_rockster
Aktiv medlem
Det har aldrig hänt mig att det "fräter igenom" eller så trots att jag ofta använt vanliga spritpennor.
Om du vill vara säker så finns det sk. CDR pennor hos de flesta välsorterade datahandlare (och Gekås i ullared...)
- Johan
Om du vill vara säker så finns det sk. CDR pennor hos de flesta välsorterade datahandlare (och Gekås i ullared...)
- Johan
Magnus Nyman
Aktiv medlem
Jag använder etiketter som jag köper på Clas Ohlsson. http://www.clasohlson.se/shop/store/main.asp?COSID=1437C1ADBB934C6992E60A4FAB8263F7235103
MVH
Magnus
MVH
Magnus
dumbo
Aktiv medlem
Köper man högkvalitativa skivor så har de ett skyddande lager ovanpå det reflektiva skiktet. Dessa skivor ska inte vara några problem att skriva med en filtpenna på. Mina äldsta brända skivor är visserligen inte äldre än ca 8 år, men dem har det iaf inte hittils varit några problem med.
Däremot så har jag hört (ingen egen erfarenhet alltså) att man bör akta sig för etiketter. Det allra minsta de hamnar ocentrerat så blir det stora påfrestningar på det reflektiva skicktet med dagens snabba läsare, vilket kan få det att lossna. Jag vet inte hur vanligt det är, men jag har sett bilder från ett par fall, så det HÄNDER iaf.
Däremot ska man INTE använda kulspetspenna att skriva med. Vet en som gjorde det. Det var inte alls bra.
Däremot så har jag hört (ingen egen erfarenhet alltså) att man bör akta sig för etiketter. Det allra minsta de hamnar ocentrerat så blir det stora påfrestningar på det reflektiva skicktet med dagens snabba läsare, vilket kan få det att lossna. Jag vet inte hur vanligt det är, men jag har sett bilder från ett par fall, så det HÄNDER iaf.
Däremot ska man INTE använda kulspetspenna att skriva med. Vet en som gjorde det. Det var inte alls bra.
hkkbs
Aktiv medlem
Jag använder TDK CD-R Pen. Finns på bland annat på On Off kedjan. De har en tunn spets och fräter eller blommar inte synligt ut i plasten eller det skyddande
skiktet som vissa andra pennor gör, tex Biltemas CD-pennor.
Men det bästa är nog att skriva i centrum på den klara ytan som Jim Heikkinen skrev ovan.
skiktet som vissa andra pennor gör, tex Biltemas CD-pennor.
Men det bästa är nog att skriva i centrum på den klara ytan som Jim Heikkinen skrev ovan.
eeyore
Aktiv medlem
jimh skrev:
På mina bildskivor skriver jag i centrum, i den transparenta ytan.
Kan bara hålla med Jim i denna fråga. På mina backupskivor skriver jag aldrig på den yta som används för läsning/skrivning dvs. jag skriver bara på det transparenta delen i centrum av skivan.
Anledningen är att skivorna endast skyddas med ett ca 0,1 mm tjockt lacklager på ovansidan. Dvs det är ovansidan av en skiva som är känslig för fysisk påverkan, inte undersidan (den går att slipa och polera om man får repor etc.).
Varför skriver jag inte, eller sätter etiketter på mina "viktiga" skivor. Jo det av samma anledning som jag är väldigt försiktig med vad jag använder för att rengöra min optik. Kemikalier har en tråkig tendens att diffundera (stavade jag rätt nu?), dvs tränga in eller igenom skyddande skikt. Eftersom "spritpennor" är skapade för permanent skrift dvs de skall tränga in i materialet man skriver på så är jag tveksam till att använda dessa, även om de är 5:- dyrare och är märkta med "for CD", det finns skivor som är märkta med "for audio" men mig veteligen är det ingen skillnad på dessa skivor annat än momssatsen ;-) ...
Sedan vet jag inte hur de kemikalier som används i etiketter samverkar med lacket på skivorna, av den enkla anledningen så undviker jag även dessa.
Mitt och säkert Jims, råd:
Skriv i centrum på skivorna om de är viktiga, förvara dem i märkta fodral så är det lätt att hitta dem ändå.
Skivor som jag skickar till kund med material, eller sådana som jag spela i min bil, märker jag dock på skivan, skulle det knipa så kan jag göra nya, men backuper är lite svårare ;-)
En till sak, förlita er aldrig på en backup, gör flera vid olika tidpunkter som överlappar varandra, gärna på olika media (CD, DVD, band, hårddisk)
Vänta en sista sak:
"Hey!.... let's be careful out there!"
/p
dumbo
Aktiv medlem
Undersidan på CDR-, eller för den delen DVDR-skivor, går INTE att slipa. Det lager man "bränner" på är ytterlagret (det går iaf mycket lätt att skrapa bort). Därför är dessa skivor åxå känsligare för yttre påverkan än pressade skivor, där det bara finns ETT skikt som ligger inbakat med plast på både över- och undersida.
sunderlux
Aktiv medlem
dumbo skrev:
Köper man högkvalitativa skivor så har de ett skyddande lager ovanpå det reflektiva skiktet. Dessa skivor ska inte vara några problem att skriva med en filtpenna på. Mina äldsta brända skivor är visserligen inte äldre än ca 8 år, men dem har det iaf inte hittils varit några problem med.
Vad menar du med högkvalitativa skivor, eller vilka märken är mera kvalitativa än andra?
dumbo
Aktiv medlem
Kodak (tillverkar de skivor längre?), Verbatim osv osv. Man ser det oftast på själva skivorna, om den nu inte står uttryckligen på förpackningen.
Verbatim är väl de som har bäst "coating" svjv. Titta efter skivor som det står AZO-blabla nånting på.
Men, som redan sagts, vill man vara allra säkrast så kan man ju skriva på den klara ytan i mitten.
Verbatim är väl de som har bäst "coating" svjv. Titta efter skivor som det står AZO-blabla nånting på.
Men, som redan sagts, vill man vara allra säkrast så kan man ju skriva på den klara ytan i mitten.
Canoly [ E.F.S.]
Aktiv medlem
Canon har en bläckstråleskrivare i PIXMA-serien som skriver direkt på CD/DVD skivan.
Tror att den kostar runt 1700 kr
Tror att den kostar runt 1700 kr