Annons

Carl Zeiss Planar 50/1.4 ZF

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankan G

Aktiv medlem
Hi folks.

Cyklade hem på lunchen för att hitta ett spännande paket i hallen. Mitt beställda Zeiss objektiv hade kommit...... Första intrycket? Vilken kvalitet och känsla. Helt annan än Nikkor AF-D 50mm 1.4. Mer som de gamla AI fast ännu bättre.

Återkommer med bilder under dagen

Mankan
 
Hi folks

Enligt Zeiss ska den enda kanalen vara dom själva men det hindrar väl inte att en och annan återförsäljare köper in ett lager och säljer själva. Eller så har helt enkelt Zeiss ändrat sin policy, bra i så fall. Det betyder ju bara att objektiven blir mer lättillgängliga.

Nu ska jag i ärlighetens namn berätta att köpet fungerade helt perfekt. Fick med ett mycket trevligt motljusskydd helt i metall med en filtbeläggning på in sidan. Skyddet har en intressant bajonettfattning som verkar fungera mycket bättre än Nikons varianter (Även bättre än den knapplösning som finns fpå 17-55). Hittade även en putsduk i kartongen under allt packmaterial.(höll på att missa den)

;Mankan
 
hej hej

gluggen verkar ju riktigt riktigt nice

en fråga är det ett manuellt optik eller finns det AF på det åxå?

Har nämligen själv en D70 å tycker sökaren är lite för liten för manuell fokus.

tacksam för svar
 
Helt manuell och dessutom utan CPU så den blir väl lite begränsad på en D70. Visst fungerar det men du har ingen ljusmätare......

Bilder kommer...förmodligen i kväll. Sitter här och inser att den laptop som jag har fått från min nya arbetsgivare har Photoshop 6 installerad. Lite svårt att öppna rå filerna från min D2X i den.....

Mankan
 
Är det någon som vill köpa ett nikkor 50:a

Hi folks

Resutlatet av mina första bilder är inget annat än en sensation. Vid f8 är dom ganska lika skärpemässigt men bikehn är mycket mycket trevligare med Zeissgluggen men titta på resutaten vid 1.4!!!!

Zeiss till vänster och Nikkor AF-D 50mm f1,4 till höger. Bilderna är helt oskärpta förutom att "normal skärning" användes i kameran. Avståndet till cykeln var ca 5-6 meter.

Mankan

Här är bilderna tagna på 8
 

Bilagor

  • f8.jpg
    f8.jpg
    26.9 KB · Visningar: 2,427
Det enda de där bilderna säger mig är att du fokuserat Nikkorobjektivet mycket längre bort. Kolla asfalten, eller om det är en vägg.
 
Jag har fokuserat på bulten mitt i vevarmens fäste. Manuell fokus, kameran på stativ etc. Det verkar som om Nikkor objektivet även har ett skarpt fält bakom cykeln eller om det bara är den mycket bättre bokehn i Zeiss objektivet som gör sig påminnt.

Det finns säkert någon som är bättre än jag på att förklara fenomenet, Riesdal kanske :)

För säkerhets skull ska jag göra om det igen.......

Mankan
 
Senast ändrad:
Det är ju bara fokus på olika ställen. Kolla linjen i nederkant bakom cykeln.

Edit: Det ser knappast ut att vara samma bländare på de två övre bilderna heller. Det är ju helt olika skärpedjup! :-O

Edit2: Det här visar väl snarast vilken nackdel det kan vara med manuell fokus.
;-)
 
Hi again folks

Ett nytt försök. med samma reslutat igen. Bilderna är tagna på 1.4. Jag fick ta bilderna från andra hållet eftersom det hade parkerat en bil framför cykeln. Fokus igen på bulten i vevarms navet. Tog för säkerhets skull ett tiotal bilder med Nikkorobjektivet med lite förändring av skärpan. Det är jäkl...svårt att få till det med Nikkorn medan det var enkelt med Zeiss gluggen. Skärpan bara finns där helt plötsligt i sökaren med Zeissgluggen medan med Nikkorn får man aldrig den upplevelsen. Man få leta mer helt enkelt.

Jag har aldrig varit helt nöjd med något av mina fasta gluggar på min D2X förutom mitt 85 f1.4. Alla mina zoomar inklusive mitt 18-70 är skarpare än något av mina fasta gluggar. Tom det legendariska Micro 55:an får stryk. Be mig inte tala om varför men jag har gjort massor med tester med samma resultat.

Zeiss till vänster. Kanske inte behöver berätta det igen. Reslutatet talar för sig själv.

Mankan
 

Bilagor

  • helt open version 2.jpg
    helt open version 2.jpg
    18.9 KB · Visningar: 2,362
Senast ändrad:
Ledsen att göra dig besviken men mitt 50:a är inte skarpare än så här fullt öppen. Bilderna ni ser är ett 100% utsnitt av en större bild. Som jag skrev tidigare så tog jag ett 10 tal bilder med Nikkoren och detta var det bästa. Jag kan se tydligt på dessa bilder att fokusplanet har vandrat fram och tillbaka och i just denna bild ligger skärpan perfekt.

Det som jag däremot inte kan avgöra är om just mitt Nikkor 50:a är representativt för alla andra bara att Zeissgluggen är så oerhört mycket bättre än just mitt Nikkor. Kommer att testa Zeissen mot några andra objektiv senare, tex mitt 17-55:a som skarpare än min 50:a

Mankan
 
Re: Är det någon som vill köpa ett nikkor 50:a

Mankan G skrev:
Här är bilderna tagna på 8

Inte för att vara sån, men det verkar som att du glömt att blända ner zeiss-gluggen. Den uppvisar ju ett helt annat skärpedjup än din nikkor gör.
 
Hi folks

Faktiskt inte. Gick igenom bilderna igen med samma resultat. Om så hade varit fallet med det första exemplet f8 så skulle ju Zeissen vara ännu bättre eller hur. Jag menar att om Zeissen är likvärdig på tex f2 som Nikkorn på f8 så vore det ju inget annat än en ännu större sensation.

Som jag skrev tidigare så är det oerhört svårt att få till skärpan exakt med Nikkorn. Det kanske var så att skärpeplanet hamnade i framkant med Nikkorn och i bakkant med Zeissen i exemplet på F8.

Det som jag tycker är en mer anärkningsvärt är resultatet på bländare 1,4-2. På varje bild som jag har tagit så blåser Zeissen skjortan av Nikkorn. Mitt ex av Nikkorn är ikapp först vid bländare 8.

I det sista exemplet på bländare 1,4 så tog jag som sagt ett 10 tal bilder för att "gaffla" in skärpan med Nikkorn och det som jag visar är det bästa. Allt för att minimera just denna typ av motargument såsom "skärpan ligger fel". Mitt ex av Nikkor AF-D 50mm f1,4 är helt inte bättre än så här


Mankan
 
Jag vet att Nikon objektivet fokuserar ifrån närgräns till oändlighet genom att vrida ca 180 grader (1/2 varv) på fokuseringsringen. Jag har läst att för zeiss är det 270 grader (3/4 varv), stämmer det?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.