Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Carl Zeiss Makro-Planar T* 2/100 Vs Nikkor AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kan ju också vara så att Zeiss inte har vare sig kunskap eller intresse av att tillverka objektiv med AF på egen hand utan får den tekniken av Sony. Nu vet jag inte hur stora slutsatser man kan dra av det, men både Sonys egna och Zeiss heter SSM, Super Sonic Motor eller något. Det kanske bara är ett samlingsnamn men det kan ju också betyda att det är ren Sony-teknik i Zeiss objektiv.

Såvitt jag vet är det Sony som tillverkar Zeiss-objektiven med Alpha-fattning, så Zeiss behöver inte bry sig om tillverkningsproblem med AF-teknik.

Varför skulle tekniken bli sämre med AF? Skulle du vara lika förtjust i objektiven om det stod Cosina på dem (det är de som tillverkar dem)? :)

Men det är Zeiss som står för kvalitetskontrollen...Skulle dom inte godkänna den färdiga produkten så skulle det inte stå Zeiss på dom, utan kanske Cosina ? ;). F ö så skulle jag inte ha något emot AF om dom levererade på samma sätt som MF, men som jag tidigare nämnt i denna tråden, ingen AF, mindre som kan krångla och gå sönder...Men det utesluter inte att jag någon gång i framtiden kommer att komplettera med ett lite längre tele, såg ett på blocket igår kväll,ett Nikon Nikkor AF ED 300mm 4.0 Mycket fint 4500:- Super skarpt. Eller det här: 300MM F2.8G AF-S IF-ED VR NIKKOR
Inhandlat hösten 2006. 27 000 ?

Senast ändrad:
Men det utesluter inte att jag någon gång i framtiden kommer att komplettera med ett lite längre tele, såg ett på blocket igår kväll,ett Nikon Nikkor AF ED 300mm 4.0 Mycket fint 4500:- Super skarpt. Eller det här: 300MM F2.8G AF-S IF-ED VR NIKKOR
Inhandlat hösten 2006. 27 000 ?

Du ska nog satsa på AF-S om du vill ha ett supertele, det är rätt stor skillnad. Om inte annat fungerar de nya telekonvertrarna bara med AF-S.

Du ska nog satsa på AF-S om du vill ha ett supertele, det är rätt stor skillnad. Om inte annat fungerar de nya telekonvertrarna bara med AF-S.

De funkar med annat än AF-S också, men då utan autofokus. 300/2,8 VR är en suverän glugg och 27000:- är ett bra pris för den om den är i fint skick.

De funkar med annat än AF-S också, men då utan autofokus.

Då får man fila bajonetten på konvertern, original passar de bara på vissa utvalda AF-S. AF-I Och AF-S konvertrarna har en klack som motsvarar ett urtag i bajonetten på objektiven de är avsedda att användas med.

300/2,8 VR är en suverän glugg och 27000:- är ett bra pris för den om den är i fint skick.

Ja absolut! Har du budget för den så finns det bara en sak som är bättre och det är 300/2,8 II och den hittar du inte för 27 000 inom de närmaste dagarna ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar