Hejhej..
Anledningen var att jag köpte en zeiss 35mm som mitt första zeiss objektiv.
Sedan så helt plötsligt dök det upp ett erbjudande att köpa en zeiss 21 till ett
riktigt fint pris så jag slog till även på det
annars så hade jag nog nöjt mig med 35mm som är ett grymt bra objektiv.. Sedan efter det så har det stått högst upp på önskelistan ett Zeiss 100 MP.. tog ett bra tag att hitta ett beg till iallfall ett hyffsat pris
Som det redan skrivits i tråden så är detta ett riktigt grymt objektiv.. bara älskar det
Alltså det som diskuterats i tråden om AF och vr manuellt osv.. allt beror på vad man skall fota osv.. Skall man bara har det det makro så kanske ett 105 vr är bättre med 1:1 och AF och även vr.. kanske inte gör som mkt nytta till just makro men finns det där så är det iallafall inte till någon nackdel ;-) Man man få även 1.1 på zeissen med i stort sätt ingen kvalle förlust med en Nikon PN-11 om jag fattat och läst rätt om detta.
Skall man använda det till mer foto som ex naturbilder ..blombilder även porträtt m.m så skulle jag direkt går på zeissen.. även till makro i ditt fall om det nu är så att du fundera på en D800 då
Sedan om det är värt det dubbla priset är upp till var och en att bestämma.. du får räkna med ca 10k för en beg 100MP.. för mig är svaret självklart
Själv köpte jag inte det för just makro utan för blombilder m.m.. även till lite porträtt m.m just för bokehn och konstrast skärpa m.m sedan så är makro en bonus.. Innan så hade jag ett sigma 85 1.4 just för porträtt.. men enligt mig så är zeissen även till porträtt mkt bättre än vad sigma var..inte för att sigmat var dåligt..var nöjd med det ,bara det att zeissen är mycket bättre.
Det man skall tänka på är om det är så att man kan stå ut med man-fokus.. för det är inte en fördel ;-) Zeiss 100Mp är inte spec lätt att fokusera.. krävs träning och själv är jag i inlärningsfarsen med detta med man-fokus..hur det än är så ibland så går man miste på en del foto pga att man inte hinner fokusera så är det.. spec inom makrofoto..
Men du verkar ju ha erfarenhet av man-fokus så det är säkert inga problem . zeiss 21 och 35 är mkt lättare med fokusen..men på min D700 så funkar gröna pricken klockrent... använder även LiveView som funkar mycket bra.Alltså det kommer nog inte några AF-zeissar till nikon ,canon inom rimlig tid iallfall så det tror jag inte att du behöver vara spec orolig över.
Ronny//