https://luminous-landscape.com/the-raw-flaw/
http://www.openraw.org/
Det kan det vara och har varit historiskt. Men det jag vände mig emot var ju inte bara det utan att man faktiskt inte tog ett riktigt ansvar för migrationen av våra side car filers metadata. Många timmars jobb man inte ville göra om. Vid denna tid var inte XMP ett alternativ det kunde ha varit idag. Metadatan är lika viktig som bilderna på mitt jobb t.ex. De är idag en obruten enhet då XMP-metadata idag skrivs in i XMP-kompatibla filformat såsom DNG, TIFF och JPEG. Problemen är RAW-filerna för de är inte XMP-kompatibla och det är dessa det handlar om. Att vara glad åt att kunna öppna filerna är att sätta ribban väl lågt och på en nivå många aldrig skulle acceptera idag.
Men det är också så att de stora tillverkarna numera försöker se till att inte konflikta så att deras kunder drabbas. Av det skälet har det rullat på utan några större avåkningar och det är väl därför OpenRAW somnat av. DNG skulle kunna vara ett alternativ och det är inget fel på DNG men vi misstänker ju att exv. CO-implementeringen inte är optimal. På samma sätt var ju inte DNG-implementeringen optimal i RawShooter. Det hade ju inte varit omöjligt att låta oss öppna exv. A1000-filer i den utan motläsning mot profil. Att det inte gick kan man väl inte lasta Adobe för.
Om du kollar på Luminous Landscape "The RAW Flaw" så berättas en del exempel kring de tidigare problem man bl.a. hade hos Adobe och Phase One just då dessa vägrade ge sig på krypteringar i vissa Nikon-filer bl.a. för att man var rädda att bli stämda.
"Now we all know that there are quite a few companies that write generic RAW converters. Many of these are small cottage industries and are highly unlikely to be prosecuted by the likes of the large camera makers. But there are larger companies, such as Adobe and Phase One, which are much more tempting targets for lawsuits, and who have litigation and liability lawyers who try and look after their best interests.
This is what has happened in early 2005. Both Adobe with Camera RAW 3.1 and Phase One with Capture One 3.7 have refused to decode Nikon’s new white balance encryption on D2x and D50 camera files. Not that they couldn’t (individual programmers did it days after it was released), but because it exposes these corporations to liability.
This is an unacceptable situation. We can’t fault Adobe and Phase One. They’re simply looking after their own best corporate interests. But who then is looking afterourbest interests? Apparently no one, and certainly not the camera makers."