Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Capture One 4

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Sitter ivrigt och väntar på detta program. Någon som vet när det kommer? Någon som har information om programmet utöver det som phase one har visat? Det snackades om att det skulle komma nu Februari tror jag men är lite osäker. Måste ha!!
 
Ska man ska man först starta med att vara lite stöddig, Jag kör Capture One 4.0. ;-) i en intern Alpha version. Det första som slår en är att den är grymt snabb i preview generering och framkallning.

LE kommer som sagt till våren och PRO / DB under sommaren / hösten
 
ulfliljegren skrev:
Ska man ska man först starta med att vara lite stöddig, Jag kör Capture One 4.0. ;-) i en intern Alpha version. Det första som slår en är att den är grymt snabb i preview generering och framkallning.

LE kommer som sagt till våren och PRO / DB under sommaren / hösten

Kommer den vara snabbare i process än vad dagens senaste version är på en MacPro?? Det skulle få mig att inte överväga Aperture än...

Ulf, vet du om det finns några planer att integrera någon form av katalogfunktion i C1? (likt Aperture) Eller är det hemligheter än? =o)

Inga andra slående nyheter i PRO-versionen som du kan/får avslöja? Man är ju inte lite nyfiken.. hehe.

Mvh /Peter C1Pro/MacPro
 
Hmm.. vad kan avslöjas..
En del har blivit publicerat så följande kan jag säga utan problem:

Processering: 300% snabbare än idag..
Katalogiserings funktion: Japp, det ser så ut just nu.
XMP file support: yepp
DNG Suppport: Yepp
Processering till PSD: Yepp (PRO)
Med andra ord lite smått och gått intill vidare.
Kolla här http://www.phaseone.com/Global/Campaigns/CaptureOne4.aspx
Skärmdump på en tidig Windows version finns där.
 
Låter kanon Ulf. Verkligen bra med en katalogiseringsfunktion också. Det har jag länge velat ha.

Den största anledning till att jag är så sugen på nya versionen är däremot en sjukt störande "bugg" i nuvarande versionen som bara finns i macversionen. Mina D200 bilder blir nämligen aldrig ordentligt uppdaterade. De ser alltid pixliga och kantiga ut vilket är väldigt jobbigt. De blir ju bra när man väl konverterar dem.

Hur ser gränssnittet ut i nya versionen, är det stora skillnader?

Skojig kameraväska du har föressten, Ulf. :)
 
ulfliljegren skrev:

Skärmdump på en tidig Windows version finns där.
Spännande.

Vad jag läst någonstans kommer det väl inte längre att vara några skillnader på PC- och Mac-versionerna?

Själv hoppas jag att man äntligen kommer att tackla en bugg (i Pro v3.7.4 och senare för PC) som gör att man får ett kraftigt grönstick i Nikon D200-NEF-filer efter att man taggat bilderna i Photo Mechanic. Har sedan augusti 2006 ett väldokumenterat support case på www.phaseone.com om fenomenet.

NEFar från D70 och D100 uppför sig normalt under samma omständigheter.
 
Hej

Oj jag hade inte räknat med att det skulle bli en fråge stund...men låt gå..

1. Pixileringen försvinnner om du bara låter Capture One updatera alla tumnaglar (se nere i högra hörnet på mac, den skriver hur många bilder är kvar att uppdatera) detta är en sak som du kommer att märka stor skillnad i hastighet på 4.0
2. På Mac versionen är där en del skillnader men duu borde känna hyffast igen dig, stora skillnaden är Windows versionen som kommer likna Mac versionen mer. Stort lyft är också att det är dom samma tumnaglar och inställningar som används både på Mac och PC.
3.Hur photomechanic gå in och modifierar en fil kan vi där imot inte ta höjd för så jag kan inte garantera att problem är löst, det kan där imot inte bli klassificerat som en "bugg" men mer en inkompatiblitet mellan de två programmen.
Jag har kolllat att problemet är loggat i vårat tracking system så förhoppnings vis bilr det löst.


Jo tack, som jag skrev.... min kamera väska blir smått löjlig.. jag har juh alla bakstycken som Phase One någonsin producerat till mitt förfogande och till hörande kameror. Om ni någonsin får changsen att prova ett bakstycke så gör det.. det som är risken med det är att ni får samma syndrom som jag.. jag har en 20D att plåta med på semester.. och svär alltid när jag kommer hem hur dålig kvalitén är... med andra ord, man blir bortskämd ;-)
 
Senast ändrad:
Ser med spänning fram emot version 4. LE blir gratis för mig eftersom jag köpt ett Sandisk Extreme CF-kort. Kul att gränssnittet får sig ett lyft, det har jag inte riktigt varit vän med i nuvarande version.
 
Pixeleringen försvinner aldrig. Detta måste vara en bugg. Den står inte ochh laddar eller någonting.. Det ser bara ut så. I Windowsversionen så zommar man in lite, den laddar och så ser det bra ut. I Macversionen så blir det aldrig riktigt bra. Det ser inte ut så dåligt ut som när den håller på att ladda men bilderna ser aldrig helt bra ut vilket är sjukt störande. Det går ju inte heller att hitta en normalinställning i macversionen så att den slipper ladda som i windowsversionen.
 
Starting October 16, 2006, for a limited time only, SanDisk will include a coupon in their Extreme packaging for online registration and download of Capture One for free in Europe, Americas and a few countries in Asia. Capture One LE normally retails at $ / € 99. The product bundle is available at SanDisk retail stores.


Naturligvis köpte jag mitt i augusti! / Jan-Olof
 
ulfliljegren skrev:

3.Hur photomechanic gå in och modifierar en fil kan vi där imot inte ta höjd för så jag kan inte garantera att problem är löst, det kan där imot inte bli klassificerat som en "bugg" men mer en inkompatiblitet mellan de två programmen.
Jag har kolllat att problemet är loggat i vårat tracking system så förhoppnings vis bilr det löst.
Ulf, tack för ditt svar.

Du har rätt, "bugg" är nog fel ord. Trist när två bra och snabbarbetade program inte trivs ihop.

Har just mailat dig lite ytterligare synpunkter på mitt problem (som komplettering till min svengelska på supportwebben).
 
Ulf, vet du hur det fungerar om man köper Sandisk Compact Flash Extreme III och får med en värdekupong på Capture One LE, om den version som man får "på köpet" kan uppgraderas till version 4 LE utan kostnad eller är man låst till version 3 och vill man ha version 4 LE så får man vackert betala?

Vet du även när tiden för att få gratisversionen "på köpet" går ut?

/Håkan
 
Erbjudandet gick ut 31 mars enligt kupongen som följde med minneskortet (har även stått på Phase One hemsida). LE inkluderar en uppgradering och nästa version blir 4:an som enligt reklamen ska ingå.
 
skarsfjall skrev:
Erbjudandet gick ut 31 mars enligt kupongen som följde med minneskortet (har även stått på Phase One hemsida). LE inkluderar en uppgradering och nästa version blir 4:an som enligt reklamen ska ingå.

Att jag undrar är för att det fortfarande går att köpa kortet med erbjudandet om att få en licens på köpet och jag kan inte hitta någonstans på Phase Ones hemsida om att det är ett begränsat erbjudande till ett visst datum...

/Håkan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.