ANNONS
Annons

Capture One 4

Produkter
(logga in för att koppla)
Problem med 3.7.7

Har sett till att köpa ett SanDisk Extreme III för att på så sätt kunnat registrera Capture One LE 3.7.7.

För det första har jag tappat minneskortet, 4GB, men det är väl straffet för att man är snål. För det andra hade jag problem att registrera off-line, var tvungen att registrera on-line.

Efter att nu ha använt programmet några, någon, månad har det slutat det att fungera.

Samtliga funktioner, Exponeringsbedömning, Vitbaland, Exponering, Skärpa och Framkalla ät totalt döda. Kan inte göra någonting!

Min naturliga fråga är om jag har registrerat on-line måste jag då fortsätta vara on-line för att Capture One LE 3.7.7 ska fungera.

Varför jag inte är on-lin? Jag har en dator att förvara och framkalla mina bilder på och en annan dator att leva livet på nätet med. Transporten däremellan sker med "bärbart minne". Vill gärna ha mina bilder orörda.

Någon som har ett bra svar eller ... / Jan-Olof

PS. Undrar om danskarna kollar in Fotosidan? Har jag tur så!
 
Hej
Det ser grymmt bra ut

Layouten är som en LR utan databasdelen och klart o rent.

Kurvor o levels är som i PS CS3

Sen har det ena kurverktyget ett streck som jag inte förstår än, man kan ändra ovanför eller under kurvan..... Frågan vad som e tanken...

web proofen använder slimbox, ser rent o snyggt ut.

enkelt att använda fortfarande men e lite ovant än

rätt snabbt också på att fixa jpg bilder

lite ovant användargränssnitt, att hitta alla inställningar e spännande

jpg filens exinfo har ett kul fel, avstånd till målet mäts i MB o inte meter....

Man kan sätta rating 1--5 o sen göra urval på detta

Man kan skapa varianter på en o samma bild, detta har jag inte testat än

Roine
 
Kan bara instämma i Michael Reichmanns artikel. För lite och försent.
Har snabb testat och tycker användarvänligheten är klart sämre än Lightroom och tycker inte resultatet blir bättre. Får en massa skärpeartefakter och hittar inte att jag kan slå av uppskärpningen. Jag är van att köra Phase One Pro och det kanske inte går i LE.
 
Håller också med, för sent och för dyrt. SKall man dra up på en sådan här lansering måste man ju kunna komma med något innovativt och nytt. Tycker inte direkt att man gör det.
Skall texta det lite mer MEN känner ändå intuitivt att Lightroom är bättre även om jag tycker att det är smart att läsa filerna direkt där de ligger som C14 och Bridge gör.
 
Hej
Lr läser filerna där de ligger....

Tycker att programmet funkar rätt hyfsat för att vara en beta 1, intressant blir att se vad Pro erbjudet o när den kommer.

Det jag saknar mest är inställningar, dvs vill kunna i en o samma dialog, ställa alla sökvägar och defaultvärden.

Ang skärpning skriver de i betaforumet att man får dra ner den till 0 sen kopiera denna inställning till alla bilder....

PC
http://forum.phaseone.com/viewforum.php?f=8&sid=88830fa87866cd1cc15de6be16b9b995

Mac:
http://forum.phaseone.com/viewforum.php?f=10&sid=88830fa87866cd1cc15de6be16b9b995


Roine
 
roinek skrev:
Hej
Lr läser filerna där de ligger....
Roine

Såklart, jag menade att jag navigerar efter befintlig mappstruktur.

Det känns rätt snabbt i förhållande till LR, åtminstone på min gamla burk. Fattar inte hur man läger till en behandlad bild i kön för batch.
 
OK, det hade jag förvisso upptäckt, Tänkte mer i banor av hur det var förrut (att man lade dem i kö) MEN varför skall man EGENTLIGEN ställa dem på kö? Tänkte inte på det?
 
Hej

INS har alltid funkat i tidigare C1, det funkar alltid oavsett flik du har framme.

Har heller aldrig köat, kanske kan det vara ide om man har lite klen dator och vill spara själva jobbet till senare....

Jag gillar snabbheten i C1 oavsett version, dvs att allt är rakt på, justera wb o levels ev räta upp lutande horisonter o så INS sen nästa bild.

I 4:an går det ju blixtnabbt öppna en map, man slipper den tid det tidigare tog att göra previews, kan börja direkt numer.

Roine
 
AMD?

Jag tänkte kolla in betan för att se hur det verkade, men det craschar direkt utan att ens starta. Jag har en amd och kravet står Intel pentium 4. Skulle man inte kunna köra detta med en amd är det ju många som får problem.
 
Re: AMD?

Mr Walker skrev:
Jag tänkte kolla in betan för att se hur det verkade, men det craschar direkt utan att ens starta. Jag har en amd och kravet står Intel pentium 4. Skulle man inte kunna köra detta med en amd är det ju många som får problem.

Går fint hos mig att köra AMD, så problemet är nog något annat.
 
Jag har lekt vidare med C1 4.0 och visst det är en beta men den har snarast efterliknat en del av Lightroom och har inget som jag ser som innovativt. Lightroom är inte felfritt men det ger en kontroll över vad man gör som C1 4.0 saknar.
Att det sedan tar längre tid att något konvertera är inget problem för mig. Jag har ingen dead line som pressar mig och en snabb dator.
Skall Phase One få mig att igen använda C1 som min normala Raw framkallare så får de skärpa sig ordentligt till nästa release.
Är C1 Pro ungefär på samma nivå så mister de mig som kund på sikt när det är dags att betala för en uppgradering.
För tillfället ser jag dem som totalt omsprungna av Adobe.
 
Tycker det är lite trist att betan känns långsammare än 3.7 i användandet. När man skruvar i 3.7 så går allt blixtsnabbt vilket jag inte tycker det gör i 4an. Hoppas de förbättrar detta i den skarpa versionen.

Jag kanske är lite borta men har focustool försvunnit? Jag vet att man kan zooma in 100% i stora preview men det är trevligt att ha en liten focustool för att blixtsnabbt kunna se om skärpen ligger rätt.

Vill ju använda mig av sessions också men det kanske bara finns i PRO?
 
Grönsticken har gjort comeback...

cowboy skrev:
I sprillans nya Pro v3.7.7 för PC visas nu D200-NEF-filer (som taggats i Photo Mechanic) normalt precis som NEFarna från övriga Nikonkameror - bilderna har inte längre kraftiga grönstick.
Grönsticken som beskrivs tidigare i tråden har tyvärr gjort comeback i Capture One v4 beta 1.

Eftersom man löste problemet i v3.7.7 så räknar jag med att man fixar det till den skarpa versionen av v4.

Förutom D200-NEFar blir det grönt även med D2X-NEFar (problemet gäller bara när filerna blivit taggade i Photo Mechanic, inte annars), något som jag inte observerat tidigare - D2X är ganska nytillkommen i fotoväskan.

Tillsvidare får man manuellt dra upp tintreglaget (Quick > White balance > Tint ) till noll, då ser färgerna bra ut igen.
 
Phase One Media Reader?

Är den användbara "Phase One Media Reader" borta i v4 beta 1? Eller är den dold i någon meny?

Media Readern installerades tidigare ihop med v3.x.x pro. Jag använder Readern varje gång jag tömmer minneskorten och samtidigt snabbt och elegant namnändrar filerna, man får verkligen hoppas Readern finns med när den skarpa versionen lanseras.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.