Annons

Capture One 4

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns nog ingen garanti för att det fungerar, det beror på när Phase One tar bort länken på hemsidan. På kupongen står det "This coupon is valid until March 31, 2007", vilket teoretiskt innebär att kupongen nu är värdelös men eftersom länken finns kvar kanske Phase One är bussiga och accepterar några eftersläntare, frågan är bara hur länge. Även om länken finns kvar är det ju inte heller någon garanti för att en aktivering går att fullfölja.
 
gick för en stund sen i vart fall.

på tal om annat, börjat prova iView, tog ca 1 timme få in 10 000 bilder, mot flera dar i lr, den bundlas ju också med C1 pro i ett paket som erbjudande.

Roine
 
Efter testerna av LR har jag återfallit till iView. Där kan jag definiera obegränsat antal "Helper Applications" och inifrån iView välja att öppna en fil i exempelvis Nikon Capture, PS Elements eller Rawshooter. Nu hoppas jag att Capture One 4 kan ta emot enstaka bilder. I reklamen talas det om utökad integrering med bland annat LR och iView, vilket jag tolkar som att 4:an inte längre kräver en "session" utan att det ska gå att dra in bilder från andra program (hoppas bara att min tolkning är korrekt). Kombinationen iView plus C1v4 kan då bli riktigt bra.
 
hakanv skrev:
Att jag undrar är för att det fortfarande går att köpa kortet med erbjudandet om att få en licens på köpet och jag kan inte hitta någonstans på Phase Ones hemsida om att det är ett begränsat erbjudande till ett visst datum...

/Håkan

Har beställt kortet, SanDisk 4 GB III, från CyberPhoto och sa särskilt till om att jag ville få en licens på köpet.

Var inget problem med licensen, problemet var att kortet var restnoterat och att CP inte kunde tala om när det skulle komma.

Likadant på ScandinavianPhoto, kortet restnoterat.

Blir till att ringa CP i morgon / Jan-Olof
 
Fick mitt Extreme III idag

Jag köpte ett 2 GB Sandisk Extreme III från Dustinhome för 395:-. Capture One LE ingick inklusive 1 uppdatering till version 4.

Som vanligt skickar Sandisk med ett litet fodral och bild/filräddningsprogrammet RescuePro 3.2.

Vill man bara köpa Capture One LE, så säljer Cyberphoto den just nu för 295:-, men om man vrider o vänder på det lite ;-) så får man 2GB minne för 100:- hos Dustinhome...

/Håkan
 
dadam, Felix, vilken mac kör du? jag har inga som helst problem med min macbook iaf.. precis som Ulf säger angående thumbsen så blir det perfa efter 30 sek per session..;> det funkar med min d200 och p30 bakstycket jag brukar köra på den, men låter skumt hmm

mvh j
 
Jag kör en iMac 24".

Här kommer en screenshot som visar problemet.

http://felixswensson.com/c1screenshot.jpg

Ser du hur brusig och kantig bilden ser ut? Ser det likadant ut för dig? Så här ser det inte ut på Pc-versionen av C1 eller i exempelvis photoshops råkonverterare.

Förstår att programmet gör såhär för att det ska gå snabbt men i pcversionen så var det så smart att det fanns en zoommarkering där bilden blev liten men allt såg bra ut.

Underligt att detta inte finnns i macversionen.


Stjerneus skrev:
dadam, Felix, vilken mac kör du? jag har inga som helst problem med min macbook iaf.. precis som Ulf säger angående thumbsen så blir det perfa efter 30 sek per session..;> det funkar med min d200 och p30 bakstycket jag brukar köra på den, men låter skumt hmm

mvh j
 
Inkompatibilitet mellan NikonD200-NEFar, Photo Mechanic och Capture One = nu historia

cowboy skrev:
Själv hoppas jag att man äntligen kommer att tackla en bugg (i Pro v3.7.4 och senare för PC) som gör att man får ett kraftigt grönstick i Nikon D200-NEF-filer efter att man taggat bilderna i Photo Mechanic.
I sprillans nya Pro v3.7.7 för PC visas nu D200-NEF-filer (som taggats i Photo Mechanic) normalt precis som NEFarna från övriga Nikonkameror - bilderna har inte längre kraftiga grönstick.

Tack ska ni ha, Phase One!
 
hakanv skrev:
Att jag undrar är för att det fortfarande går att köpa kortet med erbjudandet om att få en licens på köpet och jag kan inte hitta någonstans på Phase Ones hemsida om att det är ett begränsat erbjudande till ett visst datum...

/Håkan

Fick mitt Extreme III CF 2GB som jag köpt från Webhallen idag, och jodå, där låg en C1-kupong och aktivera via nätet gick utmärkt.
 
ulfliljegren skrev:
DNG Suppport: Yepp

Kommer den att kunna läsa en DNG-fil, och är det isåfall möjligt att konvertera en fil från en kamera som inte supportas i sitt normala RAW-format, om man först gör om den till en DNG i ACR ?
 
Hej
tidigare fanns en begränsning i kön till själva develop på LE versionen, Den är numera borttagen, så det finns ingen stor fördel längre. Du kan köa fritt i den också.

I pro kan du fota från kameran rätt in i programmet. DVS varje bild dyker då upp eftersom du fotar om du har den kameratyp C1 Pro stödjer, bla de flesta Canon.

Det som mer skiljer är att man kan själv tillverka färgprofiler också, men det har jag inte provat.

Roine


rogert skrev:
Vad är den stora fördelen att köra PRO versionen ??
 
roinek skrev:
Hej
tidigare fanns en begränsning i kön till själva develop på LE versionen, Den är numera borttagen, så det finns ingen stor fördel längre. Du kan köa fritt i den också.

I pro kan du fota från kameran rätt in i programmet. DVS varje bild dyker då upp eftersom du fotar om du har den kameratyp C1 Pro stödjer, bla de flesta Canon.

Det som mer skiljer är att man kan själv tillverka färgprofiler också, men det har jag inte provat.

Roine

+ en hel del mer...

Versionen för Mac är dessutom ännu vassare tycker jag. För att bara nämna det suveräna roteringsverktyget (arbitrary rotation) som är svårjobbat på PC.

mvh /Peter
 
hej
japp, o 4.0 av pc skall tydligen bli som mac versionen, äntligen.

Rotera är dock enkelt med ruggigt ologiskt.

Du drar ju bara ett streck som markerar det som skall bli rakt, precis som i PS CS med linjalen, men sen måste man trycka nått annat, jag trycker på crop symbolen, får en fråga om jag vill crop:a o då roteras bilden. Lurigt men sannt

Dock börjar jag misströsta när 4:an kommer, det finns ju fortfarande ingen beta ute osv, så börjat testa Silkypix o bibble, silkypix har bra färger redan då bilden öppnas, man behöver inte skruva i många bilder utan defaultvalen den gör för bilderna verkar ok på de jag testar (landskap), saknar dock batch i bakgrunden, dvs man måstte invänta konverteringen innan man väljer nästa bild eller tagga den för senare bearbetning.

Bibble e ju mer spännande, massor av funktioner som är inlagda i flikar ungefär som man packar charterresväskan då man skall resa, ingen hittar nått. Bibble ger dessutom sämst detaljer i de bilder jag testat och C1 o silkypix ser jag ingen skillnad på gällande detaljer.

Roine
 
Nu börjar jag bli less på Phase One. Jag har väntat så jäkla länge efter Capture One 4 och inte får man reda någonting heller. Varje dag går jag in på deras hemsida i hopp om i alla fall en beta ska ha kommit. Dem kan väl ge lite mer info i alla fall?
 
FelixSwensson skrev:
Nu börjar jag bli less på Phase One. Jag har väntat så jäkla länge efter Capture One 4 och inte får man reda någonting heller. Varje dag går jag in på deras hemsida i hopp om i alla fall en beta ska ha kommit. Dem kan väl ge lite mer info i alla fall?

Såååå dålig är väl inte 3.7.7 va?? ;o)

De har tydligen rätt mkt buggproblem med 4an. Men den som väntar på något gott... Jag vill ju inte ha något buggigt och trallar gärna vidare ett tag till med min befintliga version som fortfarande känns särklass på marknaden trots att den är lite långsam.
(mac)

mvh /Peter
 
Hej

den e stabil o bra. Men man saknar lite rattar som andra numera har, dvs det står still med att ytterligare förfina produkten.

Roine
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.