Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canons r5/r6 överhettningsproblem - officiella dokument

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu säger Jordan att han är i Canada och 21 grader varmt, vi får se med ytterligare tester framöver säger han med andra temperaturer, äldre värmetester med bland annat Sony A6300 plus andra som var med, var verkligt tuffa, kamerorna stod i direkt solsken osv, där pressade man på till max, värmen från händerna går inte att förbise eller.
 
Canon-fotograferna kanske kan lära sig av det som tidigare drabbade Sony-fotograferna

Jag har ju som jag tidigare skrivit haft egna erfarenheter av överhettening med min då nya Sony A6300. Om ni vil kolla på och få några tips från tester gjorda med A6300 och A6500 så är det bara att söka på "overheating Sony A6300 Sony A6500" på Google.

Canon R5 har ju egentligen precis samma typ av begränsningar som A6300 då hade med 4K, fast det i Canons fall handlar om 8K. Dels överhettade A6300m efter 15-20 minuter med 4K och dels hade kameran en begränsning på 30 minuter p.g.a. tidigare kommersiella begränsningar. Men jag tror att sista ordet långtifrån är sagt kring Canon R5 i dessa avseenden.

Vi börjar med A6300 och överhettningen

Det visade sig alltså att A6300 överhettade då den kördes med ett SanDisk 64 GB, 95 MB/sek minneskort (pris 35 U$). Det var även den typ av kort jag själv hade.

Då kom först ett antal tips som var mer eller mindre dåliga men välmenta:

- Öppna batteriluckan
- Fäll ut displayen så luften kan kyla kamerahuset
- Ha flera batterier tillgängliga då dessa blir varma i sig
- Stäng av kontinuerlig AF och välj manuell fokus istället
- Så lite auto som möjligt
- Givetvis kom även en rekommendation att filma i lägre upplösning istället, HD istället för UHD.

... men det fanns en enklare men lite dyrare lösning

Om man istället stoppade i ett ProGrade 128 GB minneskort som klarade av 200 MB/sek för 100 U$, så försvann ALLA tendenser till överhettning. Då filmade kameran istället ända tills den kommersiella spärren på 30 minuter utlöstes. Kameran behövde alltså en snabbare hantering av data än det enklare billigare kortet medgav.

Sonys egen lösning - öka tröskelvärdet innan varningen utlöstes

Överhettningsdiskussionen tog nog Sony lite på sängen. Efter ett tag kom en ny FW som man manuellt kunde aktivera i menyerna om man ville men jag avstod från det då jag inte hittat någon info om vad Sony faktiskt gjort annat än att öka tröskelvärdet innan varning för överhettning utlöstes. Det hade ju varit betydligt enklare att informera brett om möjligheten att byta minneskort.

Lärdomar från A6500

Även i A6500 fanns den kommersiella spärren fortfarande kvar. Den kameran hade Sony ändrat en del i för den klarade överhettning bättre än A6300. Men precis som det ofta brukar vara så finns det kreativa typer som tog fram ett hack som tog bort den kommersiella spärren. Det hacket fanns inte till A6300 när jag kolla detta.

I en av dessa videos jag refererar till filmar man med en nätmatad A6500 (batteriet byts ut mot en plugg med nätkabel). Med förmodat snabbt minneskort filmade man kontinuerligt med 4K med A6500 i nära tre timmar då försöket avbröts. Ingen överhettning skedde under det försöket.

När det gäller framtiden för 5R

Jag skulle bli förvånad om den kommersiella gränsen på 30 minuter fortsatt kommer vara ett problem med R5, det finns säkert massor av kapabla hackare som kommer se till att det fixas.

Även Canon-folket kanske skulle experimentera lite med minneskorten. För ett är klart, man kommer behöva det vassaste som står att få för att få bättre sprut även på R5.

Jag har tidigare lyft DPRAW. Det kanske även finns en möjlighet att nöja sig med att hantera en uppsättning data istället för två om det
nu är det man gör. Frågan är vad man förlorar på det i praktiken?

Mina andra dåliga erfarenheter av olyckliga minneskortval

Detta är för längesedan preskriberat och skedde med min KonicaMinolta D7D. På pappret skulle den ge 3 bilder/sek i seriebildtagningshastighet men jag hade stoppat i Kingston-minnen och det visade sig att inte ens deras värstingminne Kingston Ultra gav det minsta bättre prestanda än deras enklaste minne. Jag fick bara ut ungefär en bild/sek. hur jag än bar mig åt och oavsett vilket av mina Kingston jag satte i. KM kom med en ny FW som inte förbätrade Kingston Ultra prestandan ett dugg eftersom den bara var optimerad för SanDisk Extreme och Lexar. När jag stoppade i ett Extreme-kort blev det en helt annan sprutt. Det kan mycket väl vara så att minneskort betyder även i dessa nyare fall.
 
Senast ändrad:
Jag Är ju dock nyfiken på vad som händer vid 25-30 grader. Det är en vanlogt temperatur särskilt i en studio med några hmi:er


Nu filmar jag inte men om detta stämmer så verkar det ju inte så lovande antar jag...
 

Nu filmar jag inte men om detta stämmer så verkar det ju inte så lovande antar jag...

Jag har iofs svårt att se att man skulle vilja filma i 4K 120 fps under några längre stunder.

Det är ett problem om man köper kameran för att filma exempelvis 8K-material under obegränsad tid. Annars är det bara en begränsning, inte ett problem.


/ Kiwi
 
Det återstår att se hur stort detta problem detta är i praktiken. Är det inget problem eller bättre siffror än canon uppgett så kanske det mer eller mindre kommer vara bortglömt men är det tvärtom då kommer det vara ett jävla liv.

För övrigt har jag redan lagt beställning på R5.

Men då är det ju bättre att du återkommer med en sågning av kameran när du fått den och utsatt den för sakliga tester i din varma studio istället för att hålla på och spekulera.
 
Nu har cinema5d testat r6 och de har i princip kommit fram till det jag misstänkte. Kolla videon och särskilt slutsatsen efter filmen. Här har de testat den på ett riktigt projekt och de missar att kunna ta flera moment för att de inte kan trycka på rec pga överhettning. Dagen de filmade i var runt 29 grader och de kommer fram till att kameran är i princip oduglig för att göra likande saker med. Ska sägas att jag gjort likande filmer med a7sii utan problem och vid likande temperaturer. Han säger i slutet ungefär: istället för att koncentrera dig på att filma ha bra utsnitt, ljud och ljus så tänker du bara på när kameran ska stängas av. Detta är så sant har varit med om saker som strular och det gör att man tappar fokus.


Nu får vi se när de testar r5 och den ska ju vara värre.
 
Senast ändrad:
Nu har cinema5d testat r6 och de har i princip kommit fram till det jag misstänkte. Kolla videon och särskilt slutsatsen efter filmen. Här har de testat den på ett riktigt projekt och de missar att kunna ta flera moment för att de inte kan trycka på rec pga överhettning. Dagen de filmade i var runt 29 grader och de kommer fram till att kameran är i princip oduglig för att göra likande saker med. Ska sägas att jag gjort likande filmer med a7sii utan problem och vid likande temperaturer. Han säger i slutet ungefär: istället för att koncentrera dig på att filma ha bra utsnitt, ljud och ljus så tänker du bara på när kameran ska stängas av. Detta är så sant har varit med om saker som strular och det gör att man tappar fokus.


Nu får vi se när de testar r5 och den ska ju vara värre.
Låter ju ganska allvarligt. Själv använder jag ofta kameran där det är en bit över 30 grader. Har ibland varit med om att min iPhone blir överhettad, men aldrig min 7DmkII.
 
Framgår det någonstans efter hur lång tid kameran la av?

Det jag tycker är intressant är hur många av dessa filmare som använder kameran för sitt primära syfte - dvs stillbild? För om man inte gör det (får en känsla av det) så kanske video-branschen kunde haka på och tillverka dedikerade videokameror i ungefär samma format, dock med större fokus på video (och viss stillbildsfunktionalitet)

Bara en tanke. Det känns som att stillbildsbranschen ställde en dörr på glänt och nu haglar kraven in från filmbranschen.

Nåväl, så småningom så hittar man väl hem till den optimala hybridlösningen, även om jag fortfarande inte tror på allt-i-allo lösningar för professionellt bruk.

Men återigen, vore intressant/avgörande att veta om kameran lägger av för tidigt. 29 grader är förstås varmt och lite av ett stress-test men absolut inget ovanligt för någon som fotar bröllop och vill använda en av kamerorna vid sidan om för filmning. Jag är inte en av dom, men kan tänka mig att det finns en del som erbjuder det som tilläggstjänst. Om kraven sedan är 4K eller full HD låter jag vara osagt.

Å andra sidan så har Canon mig veterligen inte marknadsfört R6 som något sådant verktyg. Det är en stillbildskamera som kan skjuta lite video emellanåt. Och tiderna är specade efter rumstemperatur. Att gå rakt ut och filma i 29 grader i en pågående debatt om kamerornas överhettningsproblem känns väldigt mycket fiske om du frågar mig.
 
Senast ändrad:
Framgår det någonstans efter hur lång tid kameran la av?

Nej, ingen exakt redovisning på tider men han säger att man inte vet hur länge den lägger av och att han missade flera moment när de gjorde denna film och det räcker väl gott för att den ska vara oduglig för denna typ av saker. Han testade även att gå ner till full hd och kunde heller då inte få igång kameran ( inte sagt att den överhettade på FHD)


Det jag tycker är intressant är hur många av dessa filmare som använder kameran för sitt primära syfte - dvs stillbild? För om man inte gör det (får en känsla av det) så kanske video-branschen kunde haka på och tillverka dedikerade videokameror i ungefär samma format, dock med större fokus på video (och viss stillbildsfunktionalitet)

Bara en tanke. Det känns som att stillbildsbranschen ställde en dörr på glänt och nu haglar kraven in från filmbranschen.
Finns ju redan flera S1H, A7SII, Z-cam, blackmagic pocket 4k/6k, red komodo som är avsedda för film och i likande format.




Men återigen, vore intressant/avgörande att veta om kameran lägger av för tidigt. 29 grader är förstås varmt och lite av ett stress-test men absolut inget ovanligt för någon som fotar bröllop och vill använda en av kamerorna vid sidan om för filmning. Jag är inte en av dom, men kan tänka mig att det finns en del som erbjuder det som tilläggstjänst. Om kraven sedan är 4K eller full HD låter jag vara osagt.

Å andra sidan så har Canon mig veterligen inte marknadsfört R6 som något sådant verktyg. Det är en stillbildskamera som kan skjuta lite video emellanåt. Och tiderna är specade efter rumstemperatur. Att gå rakt ut och filma i 29 grader i en pågående debatt om kamerornas överhettningsproblem känns väldigt mycket fiske om du frågar mig.

Nu vet jag inte om det var 29 grader ute eller i skuggan men oavsett så är det ingen extremt temperatur inte ens för Sverige. Men att det skulle vara något slags fiske håller jag inte med om utan istället ett verkligt scenario för liknande saker som kameran eller motsvarande kameror används för. Skulle de gjort en långfilm i öknen ja då hade jag hållt med dig om att det är överdrivet. Men två dagars inspelning är väl inte klassat så något extremt eller överdrivet, skulle säga att det är en vanlig produktion. Bor du dessutom i andra länder som södra europa, usa, australien eller asien ja då är väl 29 grader inte alls ovanligt.



Hade varit intressant om de testat att göra samma sak med s1h och a7sII också.

Men nu återstår att se när det ska testa R5 under liknande omständigheter men jag och många till som lever i verkligheten har nog inte direkt höga förhoppningar.
 
Nu har cinema5d testat r6 och de har i princip kommit fram till det jag misstänkte. Kolla videon och särskilt slutsatsen efter filmen. Här har de testat den på ett riktigt projekt och de missar att kunna ta flera moment för att de inte kan trycka på rec pga överhettning. Dagen de filmade i var runt 29 grader och de kommer fram till att kameran är i princip oduglig för att göra likande saker med. Ska sägas att jag gjort likande filmer med a7sii utan problem och vid likande temperaturer. Han säger i slutet ungefär: istället för att koncentrera dig på att filma ha bra utsnitt, ljud och ljus så tänker du bara på när kameran ska stängas av. Detta är så sant har varit med om saker som strular och det gör att man tappar fokus.


Nu får vi se när de testar r5 och den ska ju vara värre.
Hur långa sammanhängande sekvenser spelade de in, och hur mycket behövde kameran vila efter varje sekvens?
 
Några citat från videon för de som inte orkar kolla

We were shooting for two half days and in so many times
I was literally stuck without being able to press the record button.


Yeah, Canon was very clear about the shortcomings
in terms of camera being overheating and the amount of time that it will take until it can record again.

But you know, when you see this on paper and when you experience it in the field it's completely different things.


I'm not quite sure that the Canon R6 is ready for prime time.
The camera will overheat badly and the camera will stop recording
and the thing is that you don't know how long it will take until you can actually start again to film.


So, imagine you're on a set imagine you're filming it doesn't matter if you're vlogging doing commentary doing a bit of a higher end production it doesn't matter what.

At the end of the day you will feel stuck.

I also tried to move from 4k to full HD, sometimes it worked and I could record a little bit longer but in most cases it was completely done.

And it's a sealed body and I tell you, I tried with vent and I tried with ice cubes which is of course a bit funny and what do you tell to your client?
'Sorry, I have to put an ice cube on the camera'.

So, and it didn't work. It didn't work in the sense that it didn't bring the temperature down fast enough to the point that I can continue recording and filming.


So, all in all, it's a tool which from one hand has a lot of useful features and really nice features.

On the other hand, this is a bit meaningless because you can't really work with the camera and execute what you want.

And I'm talking on the video side of course,

Any professional tool that you take to your hands you want to control it, that's the essence of a professional working tool.

But in this case the camera will control you.

Meaning, you have no idea when it will shut off you have no idea when it will turn on and, instead of being busy and concentrate on what you really have to film and do a nice composition and take care of the light and sound, you're literally thinking all the time when it will shut off and what will happen next.



So, I will strongly advise Canon to think if that's the type of camera

they actually want in the market.
I hope they can do something to improve the situation here.

Yeah, right now it's 29 degrees which is about 82 Fahrenheit, I think,

and it's not that I'm becoming the weatherman or anything it's just that weather do have to be taken into consideration and also...

...you have to think a lot about where you're filming and how you're filming.
 
Hur långa sammanhängande sekvenser spelade de in, och hur mycket behövde kameran vila efter varje sekvens?

Från kommentarerna på videon


But looking at the interview clips on my timeline, those are up to 9 min max. But again, the more alerting issue is the amount of time it takes the camera to recover. It seems long but even if it is “only” about 10 minutes, what do you do then, pause the production?

Hi Mustafa Ali. Lots of short clips (Up to 20 seconds) and a few up to 9 minutes “long” interview clips. Nothing “too crazy”….

Så med det sagt max 9 minuter
 
Det jag tycker är intressant är hur många av dessa filmare som använder kameran för sitt primära syfte - dvs stillbild? För om man inte gör det (får en känsla av det) så kanske video-branschen kunde haka på och tillverka dedikerade videokameror i ungefär samma format, dock med större fokus på video (och viss stillbildsfunktionalitet)
Sådana finns nästan, men är ofta dyrare och större. Givetvis lockar en kompakt kamera som ger bra videokvalitet. Det är storleken som ger överhettningsproblemet, kanske i kombination med ett vattentätt (och ganska lufttätt) kamerahus.
 
Senast ändrad:
Nej, ingen exakt redovisning på tider men han säger att man inte vet hur länge den lägger av och att han missade flera moment när de gjorde denna film och det räcker väl gott för att den ska vara oduglig för denna typ av saker. Han testade även att gå ner till full hd och kunde heller då inte få igång kameran ( inte sagt att den överhettade på FHD)
Det senare är nog inte så förvånande. Vilken slags inspelning man avser att göra i framtiden påverkar inte hur varm kameran blev vid den förra inspelningen.
 
Från kommentarerna på videon






Så med det sagt max 9 minuter
Jag är inte bekant med professionell videoproduktion men är lite förvånad över att de spelade in så långa sekvenser. Är det normalt och vanligt att man gör så?

Hur länge behövde kameran vila efter 9 minuter för att vara redo för 9 minuter inspelning igen?
 
Sådana finns nästan, men är ofta dyrare och större. Givetvis lockar en kompakt kamera som ger bra videokvalitet. Det är storleken som ger överhettningsproblemet, kanske i kombination med ett vattentätt (och ganska lufttätt) kamerahus.
Dessutom marknadsför Canon kameran som:

"The ultimate hybrid camera"


Och då är detta knappast något konstigt eller extremt scenario precis som han själv skriver.
 
Jag är inte bekant med professionell videoproduktion men är lite förvånad över att de spelade in så långa sekvenser. Är det normalt och vanligt att man gör så?

Hur länge behövde kameran vila efter 9 minuter för att vara redo för 9 minuter inspelning igen?

Videon innehåller en intervjudel och 9 minuter för sådana delar, skulle jag vilja påstå är korta tagningar i dessa typer av sammanhang.

Vanligt skulle jag säga är snarare 20-30 min men ibland upp till 45-60 min. Det beror ju helt på va det är för person, vem som intervjuar, vad de vill ha fram osv.
 
Det här låter ju inte heller värst bra om det stämmer:

Bara att ta foton sänker tiden du kan spela in video på rätt rejält enligt Geralds tester. Låter märkligt att så få bilder kan få kameran att bli så varm att den inte låter dig spela in video (HQ) alls.

Känns som vi kommer få se en firmware update rätt snart.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.