Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canons r5/r6 överhettningsproblem - officiella dokument

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej, lite för sent inser jag att du bara är ett troll som saknar förmåga att formulera argument. Trevligt trollande!

Som anat du kunde inte plocka fram någon källa på ditt påstående.
Jag försöker i alla fall diskutera och reda ut detta , men att slänga ut sådan påstående utan att ha underlag för knappast diskussionen framåt.

Men slut på OT



33:00 säger han de filmat utan problem med överhettning



Några intressanta citat från Andrew Reid som driver EOSHD som också är inne på samma fundering som jag är.
"
What I need to test is whether you can shoot 10 seconds here, 20 seconds there, with short breaks in-between for the duration of a shoot.
Because if that produces too much heat we are truly stuffed.
"
 
Det finns absolut en del som använder denna typ av kameror för längre produktioner, den stora frågan är dock om värmeutvecklingen är ett problem i realiteten. Jag tror Canon slängde in 8K för att vara "först" i segmentet. Det ligger mycket psykologi i det. Låt vara att den inte klarar av inspelning särskilt länge i produktionssammanhang, men vem bryr sig? Faktum är att Canon i april menade på att kameran mer skall ses som en "sidekick" till sin professionella C300


Övriga spekulanter - dvs de allra flesta? Idag sitter man med 4K i TVn om man har en modern burk. Visst, 8K TV finns men kostar därefter och det kommer dröja en kamerageneration innan 8K ens börjar närma sig standard. Först skall priserna ner, sedan skall tillräckligt många anse att det är dags att byta ut sin gamla trötta 4K (eller kanske lägre än så).

När allt detta skett så har man alldeles säkert klurat ut en vettig kylning utan att bygga ett anmärkningsvärt större hus. Däremot tror jag att Canon inte kommer vara först med detta i kommande modeller. Nu finns en smashboll för Sony och den tänker dom inte missa. Frågan är som sagt bara om det spelar någon roll.

Ingen såg 8K komma i R5:an. De flesta tappade hakan och hade nästan svårt att få grepp om specifikationerna. Ha lite sund distans till denna specifika begränsning och var nöjda med det faktum att en ny dörr öppnats för film och att Canon lanserat en i övrigt synnerligen spännande och kompetent kamera med teknik i framkant på riktigt. Det har Canon-marknaden inte varit bortskämd med.

..... eller så blir 8 K ingen hit eftersom 4K kommer upplevas som tillräckligt bra. Det är ingen naturlag att den "bästa eller mest avancerade tekniken" kommer vinna marknadskrig. Jag har sett detta åtskilliga gånger i IT-världen när jag jobbade i distributionsvärlden.

Betänk också att infrastrukturen hos streamingtjänsterna för inte så länge sedan hade problem redan med HD. HBO exv. hade ju länge urusel komprimering som var ett reellt problem och SVT Play har heller inte alltid varit en höjdare direkt. Vi behöver nog få 5 G på plats för att 8K ska flyta bra. Vad ska man med 8K till idag? Kolla på det enda man kan kolla på i form av filmer tagna med sin egen Canon R5?

Jag är inte alls så säker på att transitionen till 8K kommer gå särskilt snabbt. En kedja är tyvärr fortfarande inte starkare än sin svagaste länk. Både Per och andra som inte sett den kanske ska ta och kolla Max Yureyevs film om R5:s överhettningsproblem som han upplevt dem IRL. Vad Canon säger och skriver är en sak men en del testskott talar ju uppenbarligen ett lite annat språk. Hans sprillans state of the art Mac-dator för typ 40 000 spänn kunde by the way inte ens köra filerna då den inte orkade med dem trots vasst grafikkort och allt.

Det är en hel del som behöver komma på plats brett i hela konsumtionsledet för att 8K ens kan börja betraktas som ett vettigt alternativ. Det är helt enkelt varken moget tekniskt eller ett kostnadseffektivt val idag. När det gäller 8 K så kommer jag somna om helt och jag tror jag kan slumra fint i 2-3 år innan 8K möjligen kan ha fått lite vind men jag är inte ens övertygad om det idag. Även om detta med 8K säkert är elektronikindustrins våta dröm, så är det långtifrån att den slår in.
 
Senast ändrad:
Ingen kommer ge dig svaret "jag är nöjd med överhettningen".
Borde inte interfera dialogen, men man behöver inte vara nöjd med temperaturbegränsning för att inte se det som ett megadunderstort problem?
Efter release så kommer ingen bry sig då de som köpt den arbetar med känd förutsättning ändå, proffs, entusiaster, hobbyfotografer och annat löst folk.
Och de som tycker den suger kommer köpa annan kamera.
Du verkar smått arg på Canon?

Det återstår att se hur stort detta problem detta är i praktiken. Är det inget problem eller bättre siffror än canon uppgett så kanske det mer eller mindre kommer vara bortglömt men är det tvärtom då kommer det vara ett jävla liv.

För övrigt har jag redan lagt beställning på R5.
 
..... eller så blir 8 K ingen hit eftersom 4K kommer upplevas som tillräckligt bra. Det är ingen naturlag att den "bästa eller mest avancerade tekniken" kommer vinna marknadskrig. Jag har sett detta åtskilliga gånger i IT-världen när jag jobbade i distributionsvärlden.

Betänk också att infrastrukturen hos streamingtjänsterna för inte så länge sedan hade problem redan med HD. HBO exv. hade ju länge urusel komprimering som var ett reellt problem och SVT Play har heller inte alltid varit en höjdare direkt. Vi behöver nog få 5 G på plats för att 8K ska flyta bra. Vad ska man med 8K till idag? Kolla på det enda man kan kolla på i form av filmer tagna med sin egen Canon R5?

Jag är inte alls så säker på att transitionen till 8K kommer gå särskilt snabbt. En kedja är tyvärr fortfarande inte starkare än sin svagaste länk. Både Per och andra som inte sett den kanske ska ta och kolla Max Yureyevs film om R5:s överhettningsproblem som han upplevt dem IRL. Hans sprillans state of the art Mac-dator för typ 40 000 spänn kunde by the way inte ens köra filerna då den inte orkade med dem trots vasst grafikkort och allt.

Det är en hel del som behöver komma på plats brett i hela konsumtionslrdet för att 8K ens kan börja betraktas som ett vettigt alternativ. Det är helt enkelt varken moget tekniskt eller ett kostnadseffektivt val idag. När det gäller 8 K så kommer jag somna om helt.
BMD släppte 12K idag så du kan sova länge. :)

Nu är det väl kanske inte streaming där det kommer vara först. Kanske är mer specialintresse och särskilda bio som visar 8K först. 70mm film visas fortfarande på flera biografer. Heightfull eight var den senaste jag kollade på 70mm så visst finns det intressen för annat.

Bara för att man har en upplösning så behöver det ju inte betyda att man leverera i den. Har beskurit många filmer eller gjort andra saker med de.


Tänk också på att en sensor håller flera generationer av kameror kolla bara på Alexa deras ALEV III sensor 2.8K introducerade 2010 och sitter än idag i vissa av deras kameror. Det har länge ansett ha den bästa sensorn fast 2010 var det väl inte många som snackade om 4K idag skulle knappt någon släppa en kamera som inte har 4k.

Så gäller kanske att tänka lite framåt.
 
Jag kan tänka mig att det kan komma batterigrepp med fläkt och kanske ett kylande skal. Kanske som original eller som tredjepartprodukt. Det vore väl ändå möjligt?
 
Nu pratar vi i denna tråd om problemet men överhettning och det är ingen som publicerat något test än förutom Canon själva. Så vilka andra är det du pratar om som är mer nöjda med överhettningen?

Cinema5d, EOSHD, Dpreview har skrivit artiklar om detta det har till och med gjorts meme om detta. Så langa fram en källa där någon har testat videktoionen i kameran under riktigta omständigheter och inte Canons annars får du nog stoppa tillbaka det tar påstående där det hör hemma.
Menar du att du tror att Canons specifikationer om överhettning är glädjesiffror?
 
Menar du att du tror att Canons specifikationer om överhettning är glädjesiffror?
Än så länge vet jag inte. Men jag tog ett exempel med batteritid på olika prylar och det är inte helt ovanligt att tillverkare överdriver. Men som sagt jag har inget bevis för om det stämmer eller är under eller överdrivna. Men jag tycker det blir intressant när någon videoperson gör tester och kan verifera eller dementera dessa påståenden.

Men Canon som källa är ju JÄV :)
 
Det är ingen naturlag att den "bästa eller mest avancerade tekniken" kommer vinna marknadskrig. Jag har sett detta åtskilliga gånger i IT-världen när jag jobbade i distributionsvärlden.
Betamax ...

Hans sprillans state of the art Mac-dator för typ 40 000 spänn kunde by the way inte ens köra filerna då den inte orkade med dem trots vasst grafikkort och allt.
Men det är väl ändå inte Canons fel (även om allt annat tycks vara det)?

F.ö. håller jag med att en gäspning är den korrekta reaktionen på 8K i Canon EOS R5. I dagens läge är 8K mest ett kuriosum och Canon gör ett testskott här för att se vad reaktionen blir.

En intressant iakttagelse är att väldigt många var rejält skeptiska till de första ryktena om att EOS R5 skulle ha 8K-video. Nu är det istället en massa folk som gnäller på att R5 är oanvändbar för att den kan bli överhettad när man spelar in video under längre tid än tjugo minuter.

Jag undrar hur de senare hade reagerat om det hade visat sig att R5 inte hade 8K ...
 
Senast ändrad:
Jag tycker de flesta vettiga personerna verkar förstå begänsningen med 8K däremot är oroliga för 4k/50/60 fps.
 
Betamax ...


Men det är väl ändå inte Canons fel (även om allt annat tycks vara det)?

F.ö. håller jag med att en gäspning är den korrekta reaktionen på 8K i Canon EOS R5. I dagens läge är 8K mest ett kuriosum och Canon gör ett testskott här för att se vad reaktionen blir.

En intressant iakttagelse är att väldigt många var rejält skeptiska till de första ryktena om att EOS R5 skulle ha 8K-video. Nu är det istället en massa folk som gnäller på att R5 är oanvändbar för att den kan bli överhettad när man spelar in video under längre tid än tjugo minuter.

Jag undrar hur de senare hade reagerat om det hade visat sig att R5 inte hade 8K ...

Om väldigt få datorer och kanske inga av dagens bärbara fixar formatet så har Canon indirekt ett rätt stort problem. De kanske får ta initiativ till bättre komprimering eller så.

Jag tänker även på 8K som framtida streaming. Idag har man fått ordning på 4K-streaming och det går fin-fint för många även över mobilt bredband. Enligt Netflix så krävs ca 5 Mbit per sek. för HD och 20-25 för 4K. Om det krävs 50 för 8K med de komprimeringssystem som finns idag där alla inte varit lika effektiva som Netflix, så kommer många inte att kunna efterfråga 8K innan vi får 5G i det mobila bredbanden. Det är långtifrån alla som kommer upp i 50 Mbit per sek. med mobilt 4G.

I övrigt har ju Canon hanterat kritiken väl. De visste att de skulle få skit och pudlade direkt om överhettningarna. Det går att se i en video det med. 8K släppet har trots allt tjänat dem väl för denna kamera hade inte alls fått den uppmärksamhet som den fått om det inte hade varit för detta.

Jag tänkte f.ö. inte alls på betamax när det gällde ny teknik som inte landat väl utan på mängder av datormjukvara genom åren som aldrig blev något.
 
Senast ändrad:
Om väldigt få datorer och kanske inga av dagens bärbara fixar formatet så har Canon indirekt ett rätt stort problem. De kanske får ta initiativ till bättre komprimering eller så.
När HD blev vanligt kunde inte min dator spela upp sådan video. Lösningen var att skaffa en modernare dator.

Jag tänkte f.ö. inte alls på betamax när det gällde ny teknik som inte landat väl utan på mängder av datormjukvara genom åren som aldrig blev något.
Tänk också på all datormjukvara som tyvärr blev något. :)
 
När HD blev vanligt kunde inte min dator spela upp sådan video. Lösningen var att skaffa en modernare dator.


Tänk också på all datormjukvara som tyvärr blev något. :)

Ja men det finns tydligen inte så många som kan det idag - åtminstone inte bärbara. En sak jag undrar efter att ha sett Northrups video där man påpekade att DPRAW (dual pixel raw) skapade dubbelt så stora filer som filer utan det dubbla datat Canon hanterar på gott och ont. Varför kan man inte få ett alternativ att bara spara en uppsättning data? Det borde väl funka. Vad tillför dubbeit data i en inspelad videifil?

Som ett exempel tycker jag faktiskt det är rätt intressant att det exv. blev MS Office-applikationerna som vann marknaden. Jag var ju då ansvarig teknisk produktchef för Esselte Datasofts Windows-satsning Winsoft då och jag tyckte exv. Word var bra mycket sämre än Lotus Ami Pro. Version 1.0 var medioker. Wingz åkte cirklar runt Excel bara för att nämna ett par. Det finns hur många exempel som helst Lotus 1-2-3 hade tredimensionella kalkylark då Excel hade en möjlighet att skapa länkar som Windows inte klarade av att driva.

Varför blev det ett då fullständigt mediokert DOS/Windows istället för det betydligt bättre IBM OS/2 eller för den delen Mac OS. Svaret på det första exemplet är nog smart marknadshantering av Microsoft som aldrig portade några moderna versioner av Office-applikationerna till OS/2.

Det blir säkert 8K på lite sikt men det kommer säkert bli som med streamingen nu. Kan inte 4G-mottagningen driva 4K, så kommer tjänsterna skicka HD istället och på samma vis får vi förmodligen 4K när överföringarna inte helt klarar 8K.
 
Senast ändrad:
Överhettningsproblemet är väl ett stort eller ett litet problem beroende på hur man använder kameran? Om man inte kan utföra sitt uppdrag med en EOS R5 så får man väl välja en annan kamera som kan spela in video i 8K utan överhettning efter 20 minuter? En professionell videograf letar väl vidare efter ett lämpligt verktyg istället för att gnälla på ett som inte passar?
Överhettningsproblemet är väl ett stort eller ett litet problem beroende på hur man använder kameran? Om man inte kan utföra sitt uppdrag med en EOS R5 så får man väl välja en annan kamera som kan spela in video i 8K utan överhettning efter 20 minuter? En professionell videograf letar väl vidare efter ett lämpligt verktyg istället för att gnälla på ett som inte passar?
Men vi kan ju inte vara säkra på att den inte överhettar förens folk har testat kameran. Säg att du är ute en dag i solen då är det inte säkert det står ju till och med att det gäller vid 23 grader. Vad händer vid 25 eller 30 grader. Detta är mer intressant att veta för det kan bli rätt varmt även i Sverige och särskilt om du måste vara i solen. Det är det jag menar med verkliga tester. Skulle aldrig välja 30fps för en intervju, det blir riktigt fult om du frågar mig, dessutom är det 25 som gäller för broadcast. Jag skulle inte välja något annat än 24/25 fps för det.
Överhettningsproblemet är väl ett stort eller ett litet problem beroende på hur man använder kameran?

Om man inte kan utföra sitt uppdrag med en EOS R5 så får man väl välja en annan kamera som kan spela in video i 8K utan överhettning efter 20 minuter?

En professionell videograf letar väl vidare efter ett lämpligt verktyg istället för att gnälla på ett som inte passar?


Och framförallt väntar han väl med att dissa ett verktyg han ännu inte haft i sin hand... .
 
Ja har 8K möjlighet i telefonen ( S20 )- men själva skärmen har inte upplösning som kan visa 4K, Max upplösning att välja in är 3200 X 1440, själv använder jag 2400 x1080 tror jag kan spara batteriet på så vis. Det kan då inte eller finnas någon kamera ännu som har en sådan kraftfull skärm ännu mindre någon EVF, om man nu vill se filmsnuttar på skärmen i dess fulla potential, har ett 128GB kort i telefonen, 1 minuts filmning drar strax under 600mb, så 10 minuter drar CA: 6GB om jag nu räknat rätt med 8K, nu går det att stoppa i ett extra lite minneskort i denna S20 som är kraftfullt. förövrigt så utnyttjar jag bara en bråkdel av alla tjänster en sådan här telefon kan klara så jag är ingen flink tekniknörd precis. ( skriver fortfarande bankgiro lappar tex, tycker det känns bra )
 
DP Review har testat R-6'an nu och dom hade inga problem med överhettning på den modellen i alla fall.
 
DP Review har testat R-6'an nu och dom hade inga problem med överhettning på den modellen i alla fall.
Om det är video på dpreview du menar som är det test de publicerat?

Han säger säger att han spelat in ett klipp i 4k60 i 21 grader ( 2 lägre än canons dokument ) och då kunde han filma innan den överhettade och han kunde starta igen efter fem minut.
Hur du får det till inga problem är för mig svårt att förstå men sen är det kanske inget minimalt problem för vissa, men att bara förbise det?

vi har alltså 2 grader lägre och den överhettade. Skulle vara intressant om vi la på 2 eller 4 grader hur länge den klarar då.
 
"Well controlled", säger Jordan. 29 minuter i 4K60 och sen avkylning i fem minuter innan han kunde börja spela in igen. Det framgår dock inte hur länge han kunde videofilma efter det. Jag gissar att skulle bli kortare än 29 minuter.

Men ingen överhettning alls i 4K30. Är inte det ett mer vanligt format?

Om man absolut måste använda 4K60 för allting så är det nog vettigt att ha två kameror.
 
"Well controlled", säger Jordan. 29 minuter i 4K60 och sen avkylning i fem minuter innan han kunde börja spela in igen. Det framgår dock inte hur länge han kunde videofilma efter det. Jag gissar att skulle bli kortare än 29 minuter.

Men ingen överhettning alls i 4K30. Är inte det ett mer vanligt format?

Om man absolut måste använda 4K60 för allting så är det nog vettigt att ha två kameror.

Det var svar till Bokeh då personen skrev att det inte alls fanns några problem. Om dessa siffror stämmer så hållare jag med om att det är ett minimalt problem om man inte sysslar med vissa typer av produktion.

Jag Är ju dock nyfiken på vad som händer vid 25-30 grader. Det är en vanlogt temperatur särskilt i en studio med några hmi:er
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.