Annons

Canons r5/r6 överhettningsproblem - officiella dokument

Produkter
(logga in för att koppla)
Det här låter ju inte heller värst bra om det stämmer:

Bara att ta foton sänker tiden du kan spela in video på rätt rejält enligt Geralds tester. Låter märkligt att så få bilder kan få kameran att bli så varm att den inte låter dig spela in video (HQ) alls.

Känns som vi kommer få se en firmware update rätt snart.

De har nog bara lyckats väldigt bra med vädertätningen!

Bara att ta foton sänker tiden du kan spela in video på rätt rejält enligt Geralds tester. Låter märkligt att så få bilder kan få kameran att bli så varm att den inte låter dig spela in video (HQ) alls.

Ja nu känns det ju som att problemen med överhettning är riktigt stora, R5 verkar dessutom sluka batteri när man plåtar stillbilder så Canon kommer nog behöva trolla rejält med sin mjukvara...

Till veckan får väl förhoppningsvis några här på FS som förbokat R5 får sin exemplar & kanske kan delge lite av sina erfarenheter.

Det var precis detta jag menade tidigare i tråden, tack för att du hittade detta.

Många här i tråden står med brallorna nerdragna nu.

Sony löste likande problem med firmware men vet faktiskt inte exakt vad de gjorde om de bara höjde tempen då kameran varnade / stängde av.

:sleep:

Glöm inte av att de allra flesta här sannolikt inte bryr sig. Detta påverkar inte mitt köp av R6 - in fact...ge mig två!

Kommer dock att avvakta om det skulle bli recall. Irriterande förstås om det faktiskt är ett fel som inte kan fixas i firmware och att kameran blir kraftigt försenad.

Lite mysko är det allt att Canon inte har testat bättre, för det får man väl anta att de inte har gjort om alla rapporterna om överhettning är korrekta?

Kylfläkten ska alltså kunna sänka kamerans temperatur med 24°C? Låter lite för bra för att vara sant.
Ja onekligen verkar det vara orimligt med tanke på fläktens placering, hade det varit ett batterigrepp med inbyggd fläkt som skapade luftcirkulation(och säkert en massa nya problem pga just det...) så kanske...
Eller som någon tidigare föreslog en adapter med fläktfunktion då kanske man skulle kunna sänka temperaturen så pass mycket som Tilta anger men jag tvivlar på att dom lösningarna ens är möjliga pga väderskydd mm.

Det verkar ju inte finnas någon som lagt upp någon film på YT ännu där man visar hur den funkar i verkligheten men det kan väl ha att göra med att R5 inte officiellt har släpps ännu, även om några redan verkar ha fått sina förbokade ex.

:sleep:

Glöm inte av att de allra flesta här sannolikt inte bryr sig. Detta påverkar inte mitt köp av R6 - in fact...ge mig två!

Kommer dock att avvakta om det skulle bli recall. Irriterande förstås om det faktiskt är ett fel som inte kan fixas i firmware och att kameran blir kraftigt försenad.

Tror du har rätt, vi ”Canonistas” har ju i flera år drömt om att Canon skulle släppa en revolutionerande kamera & nu har dom ju kommit så dom flesta kommer nog köpa ändå.

Men att vänta ett tag innan man slår till är nog smart, det känns ju smått osannolikt att detta ska gå att lösa med bara en FW-uppdatering.

Tror du har rätt, vi ”Canonistas” har ju i flera år drömt om att Canon skulle släppa en revolutionerande kamera & nu har dom ju kommit så dom flesta kommer nog köpa ändå.

Men att vänta ett tag innan man slår till är nog smart, det känns ju smått osannolikt att detta ska gå att lösa med bara en FW-uppdatering.

Nej, det låter inte så sannolikt. Möjligen att pre-prod har en tightare tolerans för temperaturer för att skydda, men det låter inte så sannolikt. Återstår då en bug i mjukvaran.

Annars blir det nog kanske tillbaka till ritbordet och snabbt göra en fix. Eller göra som Nikon gjorde back in the days och släppte en uppdaterad modell med lite förbättringar. Typ D300s till exempel.

En foliehattsteori. Skrev inte Canon ganska omgående efter pressreleasen att dom trodde dom skulle få problem med leveranserna pga gigantiska förhandsbokningar. Kanske köper man istället tid... som sagt...foliehatt på :cool:

Videografer bör nog avvakta, men stillbildsfotografer behöver knappast tveka. Själv hör jag till den senare kategorin och tvekar alldeles väldigt mycket ändå. Priset är mycket tvekinducerande.

Detta med överhettning låter mycket märkligt. Oftast finns det prototyper av kameror som testkörs av deras ambassadörer ett bra tag före man tar de sista besluten.
Överhettning från sensorn har flera olika kameror lidit av. Fuji hade inte 4K på X-PRO2 när den kom ut. Det kom långt senare på grund av att man kunde lösa detta utan överhettning i FW.

Att Canon inte skulle testat detta ordentligt låter osannolikt. Något måste gått snett. Låter ju också som kameran drar mycket ström.
Vi får hoppas att Canon kan lösa detta med en firmware uppgradering.

Han tog inte så många bilder, men kameran var tydligen igång under hela sessionen (en timme). Det ska inte förglömmas, även om det förstås inte borde påverka videofunktionen så mycket. Även om det (vilket också ska sägas) fortfarande enbart verkar röra de högre upplösningarna/kvalitetsformaten.

En ren gissning är att detta är något som skulle kunna åtgärdas genom en mjukvaruuppdatering, där kamerasensorn (eller vad som nu överhettas) snabbare går ner i någon form av viloläge om kameran bara är igång men inte används för foto/video. Däremot skulle det nog ställa till det för de som vill använda extern hdmi-koppling.

Det verkar inte framgå om detta också är en förhandsversion eller om det är en »riktig« R5.

/ Kiwi

Videografer bör nog avvakta, men stillbildsfotografer behöver knappast tveka. Själv hör jag till den senare kategorin och tvekar alldeles väldigt mycket ändå. Priset är mycket tvekinducerande.

Jag är också stillbildsfotograf men jag tvekar mest pga hur jag kommer att uppleva laggproblemen & i fall det skulle bli fråga om recalls.

Men jag har ju ingen förhandsbokning & vem vet om det blir förseningar av leveranserna pga av dessa bekymmer.

Ja nu känns det ju som att problemen med överhettning är riktigt stora, R5 verkar dessutom sluka batteri när man plåtar stillbilder så Canon kommer nog behöva trolla rejält med sin mjukvara...

Till veckan får väl förhoppningsvis några här på FS som förbokat R5 får sin exemplar & kanske kan delge lite av sina erfarenheter.
Oj, det där behövde inte Canon. Det där måste de nog adressera.

Det var precis detta jag menade tidigare i tråden, tack för att du hittade detta.

Sony löste likande problem med firmware men vet faktiskt inte exakt vad de gjorde om de bara höjde tempen då kameran varnade / stängde av.

Om du läst vad jag skrivit om kritiken kring A6300 så var nog Sonys lösning inget annat än att man tillät kameran att bli varmare. Jag slog aldrig på funktionen i min. Det som istället faktiskt verkade lösa problemen i A6300 var när man upptäckte att snabbare minneskort (200 mb/sek istället för 95) faktiskt gjorde skillnad. Då tog det stopp vid den kommersiella gränsen 30 min istället. A6500 som var bättre hackade man bort den kommersiella gränsen i och då kunde man köra tre timmar med nätströmsmatning utan problem, då man gav upp testen. Där fanns då ingen begränsning vid rumstemperatur även om det säkert fanns en i solljus.

Detta med överhettning låter mycket märkligt. Oftast finns det prototyper av kameror som testkörs av deras ambassadörer ett bra tag före man tar de sista besluten.
Överhettning från sensorn har flera olika kameror lidit av. Fuji hade inte 4K på X-PRO2 när den kom ut. Det kom långt senare på grund av att man kunde lösa detta utan överhettning i FW.

Att Canon inte skulle testat detta ordentligt låter osannolikt. Något måste gått snett. Låter ju också som kameran drar mycket ström.
Vi får hoppas att Canon kan lösa detta med en firmware uppgradering.

Även Canons gen 1 spegellösa imponerade inte riktigt och var precis som Nikons Z-modeller inte helt färdiga. Man kan nog trots allt se det som ett tecken på att de nu är och varit väldigt hårt pressade. Då är det lätt att man tar risker, gör felbedömningar och gör misstag. Båda har väl kommit med nya FW som rättat till en hel del av plumparna. Nu verkar vi få en repris på detta.

Att det tagit Sony x antal år nu för att äntligen kunna släppa sIII visar väl att det är en väldig utmaning att kunna bemästra värmeutveckingen i dessa små och mycket täta kamerahus när man samtidigt ska hantera allt större datamängder och inte minst mäta och styra optiken med väldigt mycket tätare frekvens än man behövt tidigare. Att R5 överhettar enbart vid frekvent stillbildstagande är nog värre än vad någon trott om det är sant.

Det jag undrar är om Canons problem även orsakas av Dual Pixel-systemet. Det problemet har ju inte de andra antar jag.

Enligt Geralds twitter så skriver han "Been testing a proper production Canon R5" han verkar också tro att den har line skipping och inte pixel binning när den inte kör 4k HQ eller 8k läget där den använder hela sensorn, och de lägena går ju inte att använda om man tar 30- 40 bilder enligt hans test, ska bli intressant att se hans kommande recensionsvideo.

Som videokamera verkar den inte vara speciellt användbar om man vill ha ut den bästa kvaliteten kameran kan ge samt pålitlighet. Tror de skulle marknadsfört den som en stillbildskamera och inte skrika ut hur fantastisk den är på video.

Som stillbildskamera är den säkert bra, men för det priset och med så mycket fokus på video i deras marknadsföring så känns det enligt mig som en tveksam lansering.

Lite OT
Intressant hur olika tillverkarna gör sina spegellösa kameror som har fokus på video.

Panasonic med 1 år gamla S1H satsar på en rejäl och tung pjäs med 24 megapixlar, inbyggd fläkt, upp till 6k, Netflixcertifierad, robust, bra IBIS, XLR-adapter som tillbehör och utan några tidsgränser för film oavsett läge. Samt stöd för bl.a. anamorphic, waveforms, vectorscope, shutter angle, tally lights, full V-log med upp till 14 steg dynamiskt omfång. I princip en större Lumix S1 plus alla videofunktioner.
Bra hybrid för foto och film om man inte ska fota sport eller liknande då man kanske vill ha bättre följande autofokus.
Svenskt pris 47 990 :-

Canon R5 har 45 megapixlar, IBIS (får se hur bra den är i video när tester kommer) mindre chassi, 8k, bra följande autofocus, max 30 minuter filmning utan uppehåll, men i de flesta lägena mindre än så, C-log med 12 steg dynamiskt omfång (kanske kan få C-log 3 i framtiden men inget bekräftat).
Verkar som en bra stillbildskamera, väldigt tveksam som hybrid med tanke på tidsbegränsningarna, bildkvalitet och överhettning.
Svenskt pris 52 190 :-

Sony A7SIII ryktas ha 12 megapixlar, vilket utesluter mer än 4k. Har svårt att se att de inte måste göra en större kamera än föregångarna för att kunna klara av värmen, om de äntligen ska ha 10 bitar internt m.m. men man vet aldrig med Sony.
Bra filmkamera bör det vara, 12 megapixlar känns lite väl lågt för att vara en bra hybrid, tycker jag.
Gissar på pris ungefär som Canon och Panasonic.

Väldigt olika sätt att att tänka på. Men vem vet, kanske Canon gör som Panasonic och släpper en kamera till om ett halvår med fläkt, större chassi, och som klarar alla videofunktioner R5 lovar på pappret. Men jag har svårt att se det för den måste ju vara dyrare än R5 och då närmar man sig deras filmkamera C200 och de vill nog inte konkurrera med sig själva.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar